• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • lallallalla
    Pusheen skrev 2016-04-26 13:53:30 följande:

Jag vet! Det känns för jävligt att ta medicin. Vill verkligen inte det egentligen.

Har även tänkt på det med koffein men jag dricker inget kaffe alls så jag tänker att lite Cola då och då kan inte skada men i början av grav ville jag unvika det med.

Jag har kommit till den gränsen nu att jag inte står ut längre. Jag får riktigt aggressiva anfall med migrän som håller i sig i flera dygn.

Ingen vanlig huvudvärk där mellan.

Vaknade med ett anfall igår morse och det eskalerade under dagen och på kvällen höll jag på att slita håret av mig av smärtan och anfallet har fortfarande inte släppt, kanske mildrats något. Ligger hemma idag.

Inte kul att sjukskriva sig var och varannan dag.

Ringde dr som sa att jag skulle försöka ha is i magen ett tag till och hoppas på att det går över i andra timestern. Kanske ev sjukskriva mig lite så jag kan varva ner. Får se om jag står ut.. Vill helst inte sjukskriva mig.

Känner precis dom du! <3

Om du inte dricker kaffe alls så borde väl cola vara OK. Skönt att ha det att ta till. Jag kan nog inte vara utan min enda kopp på morgonen tyvärr.

Vad säger din chef då? De kanske tycker det är bättre om du är hemma helt ett tag än några dagar varje vecka som man aldrig vet när de dyker upp?

Jag vågar knappt säga att jag har ont på jobbet. Riktigt ohälsosam arbetsplats just nu. :/ Och samtidigt "får" man ju inte vara sjukskriven när man är gravid, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
  • Pusheen
    lallallalla skrev 2016-04-26 16:15:28 följande:

Om du inte dricker kaffe alls så borde väl cola vara OK. Skönt att ha det att ta till. Jag kan nog inte vara utan min enda kopp på morgonen tyvärr.

Vad säger din chef då? De kanske tycker det är bättre om du är hemma helt ett tag än några dagar varje vecka som man aldrig vet när de dyker upp?

Jag vågar knappt säga att jag har ont på jobbet. Riktigt ohälsosam arbetsplats just nu. :/ Och samtidigt "får" man ju inte vara sjukskriven när man är gravid, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Ja, det kanske är bättre att vara hemma helt ett litet tag och hoppas på att det blir bättre sen så jag kan jobba igen.

Jag har tagit semester hela nästa vecka, ska bli så skönt.

Men du, du måste ju säga ifrån om du inte mår bra

Gå inte dit och må skit. Det har jag gjort så många gånger i många år men jag börjar bli (lite) bättre på att lyssna på min kropp.

Du sjukskriver dig inte för att du är gravid utan för att du har ont i huvudet.

Kram
  • Gingerpool
    irrbloss_83 skrev 2016-04-26 15:15:44 följande:

Tjejer, är det nån av er som har erfarenhet av hypothyreos och graviditet. Det vanliga är ju att man behöver höja dosen när man är gravid men för mig är värdena snarast bättre än de brukar vara...

Är det nåt mysko på gång då, tro?

Samma sak för mig! Ger mig jätteångest faktiskt. Som att mina hormonnivåer inte är nog ökande eller nåt.
  • Amie77

Usch, blod på papperet igen. Min första graviditet hade jag ju spottings oftare än inte fram till cirka vecka 11-12, så att se blod/brunt/rosa då var liksom: jaha, igen. Mycket mer oroande nu då det är tredje gången enbart. Verkar bli varannan vecka ungefär.

Kan väl säga att jag inte oroar mig för detta blod. Det sa gyn förra gången att blod på papperet ett par gånger inte alls är något att oroa sig för. Däremot oroar jag mig för att jag helt plötsligt ska få ont eller mer blod. Jag ger mig själv tre dagar att oroa mig. Har det inte kommit mer på fredag kväll ska jag ta det lugnt fram till KUB nästa vecka. :)

• jewel
    irrbloss_83 skrev 2016-04-26 15:15:44 följande:

Tjejer, är det nån av er som har erfarenhet av hypothyreos och graviditet. Det vanliga är ju att man behöver höja dosen när man är gravid men för mig är värdena snarast bättre än de brukar vara...

Är det nåt mysko på gång då, tro?

När jag skulle göra IVF för fyra år sen fick jag börja med levaxin, tror tsh låg runt 4. Jag åt det hela graviditeten, fick öka dos en gång. Sen slutade jag o denna gången har jag inte behövt ta levaxin. Har kollat tsh flera gånger, först på IVF-kliniken o sen på MVC. Jag har inte tänkt att nåt behöver vara fel för det. Har du frågat någon läkare om detta?
  • jewel
    Amie77 skrev 2016-04-26 20:57:01 följande:

Usch, blod på papperet igen. Min första graviditet hade jag ju spottings oftare än inte fram till cirka vecka 11-12, så att se blod/brunt/rosa då var liksom: jaha, igen. Mycket mer oroande nu då det är tredje gången enbart. Verkar bli varannan vecka ungefär.

Kan väl säga att jag inte oroar mig för detta blod. Det sa gyn förra gången att blod på papperet ett par gånger inte alls är något att oroa sig för. Däremot oroar jag mig för att jag helt plötsligt ska få ont eller mer blod. Jag ger mig själv tre dagar att oroa mig. Har det inte kommit mer på fredag kväll ska jag ta det lugnt fram till KUB nästa vecka. :)

Blä för blod! Jag började blöda för tre veckor sen o har nu haft små mängder brunt blod i två veckor. Inte kul! Men vad skönt att du inte oroar dig, jag försöker att inte göra det heller. Vilken dag har du KUB?
  • Amie77

På onsdag till veckan. Nu på morgonen, hade trosskydd, så var det lite gulbruna flytningar. Eftersom jag inte haft trosskydd tidigare i grav dock så antar jag att jag kan ha haft sådana tidigare då det inte syntes på papperet utan bara på kritvita trosskyddet. Men tolkar det som brun flytning naturligtvis bara för att jävlas med mig själv. :)

Jag ÄR oroad, men som sagt inte för just gårdagens blod som isolerad händelse. Däremot oroad för att mer ska dyka upp de närmsta tre dagarna. Håller tummarna!

Hade du kollat upp igen sedan din blödning?

• irrbloss_83
    Gingerpool skrev 2016-04-26 18:17:40 följande:

Samma sak för mig! Ger mig jätteångest faktiskt. Som att mina hormonnivåer inte är nog ökande eller nåt.

jewel skrev 2016-04-27 07:01:16 följande:

När jag skulle göra IVF för fyra år sen fick jag börja med levaxin, tror tsh låg runt 4. Jag åt det hela graviditeten, fick öka dos en gång. Sen slutade jag o denna gången har jag inte behövt ta levaxin. Har kollat tsh flera gånger, först på IVF-kliniken o sen på MVC. Jag har inte tänkt att nåt behöver vara fel för det. Har du frågat någon läkare om detta?

Jag har inte formellt konsulterat nån, men jag pratade med en kompis som har en kompis som är endokrinolog, och hon hälsade att det inte är ovanligt att TSH sjunker initialt eftersom det är likt hCG. Så då var jag nöjd så. Men ska vara på gynopetation imorgon, så jag tänkte passa på att fråga då... :)
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016