• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Pusheen

Jag pratade precis med mvc. Mitt ferritin låg på 28 i vecka 12.. Då åt jag ju även järntabletter så det var åt det låga hållet redan då.

Hon tyckte att jag kunde komma in på ny provtagning på onsdag om jag var orolig. Det ska jag absolut göra. Orolig är jag ju inte men jag vill inte vänta tills jag ska dit i augusti.

Jag tror att jag ska fortsätta med järntabletterna ändå fram tills dess så vet vi om de ens är tillräckliga att ta eller om jag måste ha ngt annat.

• Libra1
    JOLI skrev 2016-07-11 11:03:53 följande:

1177 rekommenderade mig att kontakta förlossningen för kontroll, men de tar inte emot oss förrän efter vecka 24 enligt min BM. Är i vecka 22 nu.

Funderar på akuten, ska först få i mig lite frukost bara. Trist start på semestern!

Var bor ni? 22+0 tillhör man förlossningen. Eller är det olika var man bor?

Finns ingen gynakut?
  • Libra1
    Pusheen skrev 2016-07-11 11:24:44 följande:

Jag pratade precis med mvc. Mitt ferritin låg på 28 i vecka 12.. Då åt jag ju även järntabletter så det var åt det låga hållet redan då.

Hon tyckte att jag kunde komma in på ny provtagning på onsdag om jag var orolig. Det ska jag absolut göra. Orolig är jag ju inte men jag vill inte vänta tills jag ska dit i augusti.

Jag tror att jag ska fortsätta med järntabletterna ändå fram tills dess så vet vi om de ens är tillräckliga att ta eller om jag måste ha ngt annat.

Vad bra att du får kolla upp det. Tycker också du ska fortsätta tills dess så får du koll på hur det påverkat. Bebisen tar mycket järn efter v20 så då är det vanligt att få en dipp.
  • jewel
    Pusheen skrev 2016-07-11 11:24:44 följande:

Hade du restless legs innan graviditeten också? Det låter som att du kan behöva få järndropp, antingen under eller efter graviditeten. Vi med RLS/WED ska ligga över 75 i ferritin, min neurolog säger över 100. Googla gärna på WED-förbundet. Finns även en FB-sida som heter Rastlösa ben på svenska. Men om du kan leva med besvären under graviditeten så är det nog bättre att vänta med dropp. Det kan vara väldigt svårt att få rätt behandling också, för mig tog det ett halvår o fyra VC innan jag fick hjälp... Om du ligger så lågt i ferritin är det svårt att få upp värdet med tabletter tyvärr :(
  • Pusheen

Tack för tipset jewel! Ska kolla det. Har haft kryp i benen lite då och då. Sökte en gång för det då jag hade mer som värk i benen. Då hade jag dåliga värden. Har även upptäckt dåliga värden ytterligare en gång innan dess.

Som värst var det efter ett äggplock, höll i sig två nätter efter plocket. Höll på att bryta ihop, fick stå i duschen och spola benen iskallt och ha kylklampar i sängen.

Varje gång jag har känt av benen så har jag tagit järn direkt och blivit lindrad.

Känns ju som att en graviditet frestar på depåerna ytterligare då ju..

Men agerar inte bm om de ser att det är för lågt? Eller är deras minimigräns lägre?

• Pusheen

Haha.. Läste lite om järnbrist på 1177. Det står:

En del mediciner försämrar också upptaget av järn. Exempel på sådana mediciner är vissa medel mot halsbränna och sura uppstötningar, så kallade antacida som exempelvis Novalucol, samt antibiotika som olika slags tetracyklin eller kinoloner.

Vad bra, eftersom jag äter just det mot halsbrännan som jag delvis får av järntabletterna!

Ja jösses. Det kunde ju varit värre så ska inte vara allt för gnällig

• JOLI
    Libra1 skrev 2016-07-11 11:44:35 följande:

Var bor ni? 22+0 tillhör man förlossningen. Eller är det olika var man bor?

Finns ingen gynakut?

Ringde till förlossningen, vecka 22+0 sa dom med. BM har nog virrar ihop det bara. Men oturligt nog är vi i vecka 21+5..

Väntar på att få träffa gynläkare nu, fick bli akuten! Nu håller vi tummarna att allt ser bra ut!
  • jewel

Det är nog väldigt olika på olika MVC. Jag hade 14 i ferritin i v 26 vid min förra graviditet (ferritin 120 i v 7) o det var normalt sa min BM. Det ligger på gränsen för "vanliga" människor, men jag hade väldigt stora problem med WED då o över ett år efter graviditeten tills jag fick järninjektion. Kunskaperna om WED är väldigt små om man går till VC tyvärr men hittar man en bra läkare som lyssnar på vad man har att säga så borde man få hjälp. För mig tog det ett halvår som sagt..

• jewel
    JOLI skrev 2016-07-11 14:43:40 följande:

Ringde till förlossningen, vecka 22+0 sa dom med. BM har nog virrar ihop det bara. Men oturligt nog är vi i vecka 21+5..

Väntar på att få träffa gynläkare nu, fick bli akuten! Nu håller vi tummarna att allt ser bra ut!

Håller tummarna för er!!
  • Amie77
    JOLI skrev 2016-07-11 14:43:40 följande:

Hoppas allt går bra!!
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016