• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Libra1
    Kajo skrev 2016-07-12 13:54:52 följande:

I två dagar nu har jag varit grymt yr och lite illamående. Någon annan som varit yr? Pratade med BM och hon tyckte jag skulle börja med järntabletter. Är grymt jobbigt att va yr:(
    Lilltjejen rör sig iaf, så det är lite plåster på såret. Annars har det varit många tårar idag:(

Jag kan bli det ibland. Helst om jag inte ätit på ett tag. Får lätt blodsockerfall.

Kan vara järn också. Jag tycker det är viktigt att kolla upp först bara så man får veta hur mycket järn man bör ta.
  • Kajo
    Libra1 skrev 2016-07-12 16:17:08 följande:
    Jag kan bli det ibland. Helst om jag inte ätit på ett tag. Får lätt blodsockerfall.

Kan vara järn också. Jag tycker det är viktigt att kolla upp först bara så man får veta hur mycket järn man bör ta.
    Ja jag vill egentligen också kolla upp det men idag kändes det då himla obehagligt så jag åkte och köpte och tog en niferex med en gång. För två veckor sen låg mitt blodvärde på 123. Men vem vet, det kan kanske sjunka snabbt?!
  • Kajo
    Pusheen skrev 2016-07-12 14:51:36 följande:
    Jag har också varit det nu i några dagar vid något tillfälle/dag. Känns typ som att jag knappt får luft, blir lite illamående och får värmesvallningar och är helt orkeslös.

Jag ska kolla mitt blodvärde imorgon så vi får se vad det visar.

Du kanske också kan få dina värden kollade?

Jag berättade om mina symptom för bm och enl henne var det inget ovanligt.

Jag hade börjat med järn om jag var du. Min bm sa att jag skulle börja med det vid halvvägs i grav.

Hoppas du känner dig bättre snart. Kram
    Jag har som sagt köpt niferex och tagit en tablett redan. Det är hemskt att bli så yr. Jag har vaknat två dagar nu med att hela sovrummet har snurrat.

Dagen har iaf slutat lite roligare med ett barnvagnsköp och en tripp trapp-stol med ett new bron set till :)
  • Pusheen
    Kajo skrev 2016-07-12 17:31:49 följande:

Jag har som sagt köpt niferex och tagit en tablett redan. Det är hemskt att bli så yr. Jag har vaknat två dagar nu med att hela sovrummet har snurrat.

Dagen har iaf slutat lite roligare med ett barnvagnsköp och en tripp trapp-stol med ett new bron set till :)

Vad kul med barnvagnsköp och stol!

Jag har typ köpt ganska mycket till bebben redan. Bra tidsfördriv

Behöver typ bara kläder nu men väntar tills höstkläderna kommer.
  • Pusheen

Jaha.. Var och kollade blodvärdet. 120 låg det på. Ferritinet kollade hon inte. Ganska meningslöst besök.

Får fortsätta äta järntabletter och hoppas på det bästa då antar jag.

Ska till min riktiga bm i augusti. Får kanske fråga om hon kan kolla ferritinet då.

• Pusheen

Okej okej, helt meningslöst var det inte.

Hon tyckte att jag skulle fortsätta med järntabletterna och kolla så att de jag tog innehöll minst 100mg järn och jag tittade efter nu och mina innehöll bara 10(!)mg/ st. Så jag har som mest fått i mig 40mg/dag.

Hämtade min beställning idag på magnesiumtabletter och Duroferon så nu ska det nog bli ordning och reda.

Nog om mina järnproblem nu

Förresten så förklarade hon mina yrselattacker och svimkänslor med nåt som heter "vena cava syndrom".

Livmodern trycker på nåt stort blodkärl som ligger framför ryggraden som heter vena cava när man ligger på rygg och då kan man känna sig så som jag gjorde. Ska bli bättre om man byter ställning.

Kram på er!

• Libra1
    Pusheen skrev 2016-07-13 16:54:49 följande:

Okej okej, helt meningslöst var det inte.

Hon tyckte att jag skulle fortsätta med järntabletterna och kolla så att de jag tog innehöll minst 100mg järn och jag tittade efter nu och mina innehöll bara 10(!)mg/ st. Så jag har som mest fått i mig 40mg/dag.

Hämtade min beställning idag på magnesiumtabletter och Duroferon så nu ska det nog bli ordning och reda.

Nog om mina järnproblem nu

Förresten så förklarade hon mina yrselattacker och svimkänslor med nåt som heter "vena cava syndrom".

Livmodern trycker på nåt stort blodkärl som ligger framför ryggraden som heter vena cava när man ligger på rygg och då kan man känna sig så som jag gjorde. Ska bli bättre om man byter ställning.

Kram på er!

Hoppas din mage gillar Duroferon. Min gjorde inte det. 120 i Hb är perfekt så du behöver inte äta varje dag. Jag tar 2 ggr/veckan. Mitt låg på 118 sist.

Ja att ligga på rygg börjar kännas obehagligt. Jag blir också yr då. Livmodern trycker mot kroppspulsådern.
  • Libra1

Är det någon som får mycket sammandragningar när ni är ute och går? Jag måste nog börja ta det lite lugnare. Det känns väldigt obehagligt.

• Pipam

Hej tråden!

Har inte vart så aktiv men här rullar det på. Är i vecka 25 nu... Känns som jag har alla problem man kan ha, dock lätta besvär. Sammandragningar vid ansträngning, lite foglossning, lågt järnvärde, karpateltunnelsyndrom med domningar i både händer och fötter samt värk, svullen i kroppen, täppt i näsan, läcker bröstmjölk.... Känner mig sjukt gravid med andra ord!

Lilleman sparkar och grejjar så det syns även på utsidan...

Trots att det är tungt och småjobbigt så är det ju underbart!

• Sally Cinnamon

Hej! Jo, får också sammandragningar när jag anstränger mig, särskilt om jag glömt att dricka ordentligt med vatten. Lite foglossningskänningar men inte allvarligt. Börjar känna mig stor och tung, känns galet att det är 3+ månader kvar!
    Imorrn mvc-besök. Ska bli intressant att se hur vikten och järnet ligger. Känner mig ganska trött men osäker på om det är naturligt eller brist.

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016