• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Sally Cinnamon

Jag fick intyget idag, inga problem. Och BÄTTRE hb idag än vid inskrivningen, konstigt!! BM tyckte jag kunde äta lite järnkosttillskott ändå iom att mitt hb störtdök förra grav, men bara typ ACO järn, halv dos, skönt!

• Libra1

Nästa gång jag ska träffa BM blir i vecka 30. Så känns lite sent. Får be henne skicka det. :)

• jewel
    Pusheen skrev 2016-07-15 10:41:09 följande:
    Nej det har jag inte fått. Min sambo har inte heller fått ngt, eller han måste bege sig till kommunhuset för att intyga att det är han som är pappa eftersom vi inte är gifta. Minns inte om han behövde papper om det eller om man ansöker om det hos kommunen men känns ju lite svårt när inte bebben "finns" än på papper?
    Görs inte det efter att barnet är fött? Jag är gift så jag vet inte hur det funkar för er, men har hört från kompisar att de gjort det efter födseln. Kanske är olika i olika kommuner?
  • jewel
    Jag fick mitt moderskapsintyg i v 21, men det tog några veckor för mig att få in det till FK. Idag fick jag en bekräftelse på att de tagit emot det.

Idag fick jag även ett brev med en tid för planerat kejsarsnitt! Vilken lättnad att slippa kämpa denna gången. Jag fick det pga förlossningsrädsla o förra graviditeten fick jag gå på tre samtal med Aurora o sedan träffa en läkare i v 36+0 som godkände snitt. Fem dagar senare gick vattnet så jag hade tur som hann få det godkänt. Nu vet jag redan i v 27 när han senast är här! :)

Hur har det gått för er andra som vill ha planerat kejsarsnitt?
  • Pusheen
    jewel skrev 2016-07-15 19:51:55 följande:

Görs inte det efter att barnet är fött? Jag är gift så jag vet inte hur det funkar för er, men har hört från kompisar att de gjort det efter födseln. Kanske är olika i olika kommuner?

De sa bara att det är typ smidigast att göra det innan födseln för sen har man fullt upp med den lilla bebben och då kanske tiden sprang iväg och så länge man inte har gjort det så har barnet ingen pappa ifall det skulle hända mig någonting.

Sjukt eg!
  • Libra1

Min BM skickade intyget direkt till FK nu. Smidigt!

Igår var vi på Prenatal för första gången. Mina sammandragningar ville inte släppa och de gjorde ont. Men allt såg bra ut och jag ska vila i helgen.

• jewel
    Pusheen skrev 2016-07-16 07:15:14 följande:
    De sa bara att det är typ smidigast att göra det innan födseln för sen har man fullt upp med den lilla bebben och då kanske tiden sprang iväg och så länge man inte har gjort det så har barnet ingen pappa ifall det skulle hända mig någonting.

Sjukt eg!
    Det är ju jättebra att ni kan göra det innan, så borde det alltid vara. Ja egentligen är det lite sjukt, som att alla som är gifta kan veta med säkerhet att de är pappor till barnen ;) Fast det är ju en pappersgrej, de kan väl inte ha koll på sambos på samma sätt som gifta.
  • jewel
    Libra1 skrev 2016-07-16 09:01:24 följande:

Min BM skickade intyget direkt till FK nu. Smidigt!

Igår var vi på Prenatal för första gången. Mina sammandragningar ville inte släppa och de gjorde ont. Men allt såg bra ut och jag ska vila i helgen.

Vad bra! Det tog mig tre veckor att köpa frimärke för att kunna skicka in det :)

Jobbigt med sammandragningarna. Men skönt att allt såg bra ut! Jag borde nog också vila mer egentligen men det är svårt..
  • Libra1

Jag var hos min läkare på VC och tog lite blodprover. Mitt Ferritin låg på 20. Så måste börja med ännu mer järn än de 2 tabletter jag tar i veckan. Stackars mage!!! Vad tar ni för järntillskott?

• Sally Cinnamon

Tar bara Apotekets egna gravidvitamintablett och lite Apoteket järn trots att värdena var bra. Förra ggn fick jag äta en kombo av Duroferon och Niferex.

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016