• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Frmid

Vi kom väldigt snabbt överens om flicknamn men funderade desto mer på pojknamn men kom till slut fram till ett jättebra där med :) nu blir det ju en tjej så där är vi klara med både för och mellannamn! I kategorin mer ovanligt på både flick och pojknamn.

Har tänkt på er CB, skönt att höra att bebis är kvar men tråkigt att du mår dåligt av biverkningar och sängvilan..

• Libra1

Hej! Hoppas ni mår bra!

Själv mår jag lite sådär. Har fått galet ont i levern så har varit på spec MVC idag och ligger nu på Prenatal med en go spruta i kroppen. Blev livrädd för att det skulle vara havandeskapsförgiftning men det var det som tur inte. Bara min lever som bråkar. Har opererat bort gallblåsan tidigare.

Någon mer med gall/leverproblem?

• jewel
    Libra1 skrev 2016-08-18 15:40:37 följande:

Hej! Hoppas ni mår bra!

Själv mår jag lite sådär. Har fått galet ont i levern så har varit på spec MVC idag och ligger nu på Prenatal med en go spruta i kroppen. Blev livrädd för att det skulle vara havandeskapsförgiftning men det var det som tur inte. Bara min lever som bråkar. Har opererat bort gallblåsan tidigare.

Jag blev så arg när jag läste på din blogg att läkaren på MVC inte ville ta prover på dig o att hon säger att det är bebisen som sparkar. Plus att du inte fick sjukskrivning. Läkare som inte lyssnar alltså! :( Ville skriva till dig då men jag har aldrig lyckats kommentera på bloggen tyvärr när jag försökt. 

Jag fick gallstensanfall första gången för ca två år sen, då ringde jag 112 o fick åka ambulans till sjukhuset. Låg inlagd två dagar innan de kom fram till vad det var, men de kollade aldrig gallan (bara hjärtat o aortan). Sedan har det hänt några gånger efter det innan graviditeten men det har inte varit lika illa alls o nu vet jag ju vad det är som händer o kan hantera det hyfsat. Men jag har fått ca 5 gallstensanfall under graviditeten o de blir bara värre o värre. Senaste gången var för bara några dagar sen, fruktansvärt! 

Jag är inte så insatt dock, känner att jag borde kolla upp detta bättre. Hur är det sammankopplat med levern? 
  • CB1982
    Libra1 skrev 2016-08-18 15:40:37 följande:

Hej! Hoppas ni mår bra!

Nu blev jag lite ororlig jag med.

Jag opererade bort min galblåsa 2003.

Kan det störda levern?

För den medicinen jag får för att stoppa blödningen skall inte ges om man har leverskador.
  • irrbloss_83

Jag är bara en enkel narkosläkare, men lite om levrar och galla kan jag ändå. 

Snabbkurs:
    Levern producerar galla, som sen lagras i gallblåsan i väntan på att man ska äta nåt. Då drar gallblåsan ihop sig och trycker ut gallan i tarmen. Där hjälper gallan ffa till med att bryta ned fett i maten, och det är därför personer med gallbesvär ofta får mer problem av fet mat. 
    När man har opererat bort gallblåsan så tar stora gallgången till viss del över gallblåsans funktion, dvs den brukar bli lite större. 

Att man har opererat bort gallblåsan stör inte leverns funktion på nåt sätt, så din medicin borde vara helt ok CB, om du inte också samtidigt har nån annan sorts leverskada förstås, men det kan jag nästan lova att de kollat. 

På internetmedicin står följande om gallsten och graviditet "Kvinnor bildar i regel gallsten tidigare än män, vilket bl a anses bero på graviditet. Detta p g a att kolesterolmetabolismen förändras under graviditet med utsöndring av en mer lithogen galla, men också p g a försämrad gallblåsetömning" (lithogen betyder ungefär stenskapande på icke-fikonspråk).

• CB1982
    irrbloss_83 skrev 2016-08-18 17:04:33 följande:

Jag är bara en enkel narkosläkare, men lite om levrar och galla kan jag ändå. 

Snabbkurs:

Levern producerar galla, som sen lagras i gallblåsan i väntan på att man ska äta nåt. Då drar gallblåsan ihop sig och trycker ut gallan i tarmen. Där hjälper gallan ffa till med att bryta ned fett i maten, och det är därför personer med gallbesvär ofta får mer problem av fet mat. 

När man har opererat bort gallblåsan så tar stora gallgången till viss del över gallblåsans funktion, dvs den brukar bli lite större. 

Att man har opererat bort gallblåsan stör inte leverns funktion på nåt sätt, så din medicin borde vara helt ok CB, om du inte också samtidigt har nån annan sorts leverskada förstås, men det kan jag nästan lova att de kollat. 

På internetmedicin står följande om gallsten och graviditet "Kvinnor bildar i regel gallsten tidigare än män, vilket bl a anses bero på graviditet. Detta p g a att kolesterolmetabolismen förändras under graviditet med utsöndring av en mer lithogen galla, men också p g a försämrad gallblåsetömning" (lithogen betyder ungefär stenskapande på icke-fikonspråk).

Åhhh tack, blev lite orolig.
  • Libra1
    jewel skrev 2016-08-18 16:09:27 följande:
    Jag blev så arg när jag läste på din blogg att läkaren på MVC inte ville ta prover på dig o att hon säger att det är bebisen som sparkar. Plus att du inte fick sjukskrivning. Läkare som inte lyssnar alltså! :( Ville skriva till dig då men jag har aldrig lyckats kommentera på bloggen tyvärr när jag försökt. 

Jag fick gallstensanfall första gången för ca två år sen, då ringde jag 112 o fick åka ambulans till sjukhuset. Låg inlagd två dagar innan de kom fram till vad det var, men de kollade aldrig gallan (bara hjärtat o aortan). Sedan har det hänt några gånger efter det innan graviditeten men det har inte varit lika illa alls o nu vet jag ju vad det är som händer o kan hantera det hyfsat. Men jag har fått ca 5 gallstensanfall under graviditeten o de blir bara värre o värre. Senaste gången var för bara några dagar sen, fruktansvärt! 

Jag är inte så insatt dock, känner att jag borde kolla upp detta bättre. Hur är det sammankopplat med levern? 
    Den där läkaren igår lyssnade inte så bra! Förstår inte var MVC hittar dessa läkare. Vad gör de för nytta?

Jag tycker du ska kolla upp din galla. Kontakta din VC. För det är inte bra om levern blir påverkad av anfallen. Levern producerar galla och gallblåsan förvarar den. Är gallblåsan full med sten eller om det blir stopp i gallgångarna så kan levern bli påverkad. Ha koll på feber, gulsot och ljus avföring. Du behöver Spasmofen för att få bort krampen. BM idag menade på att det är bättre att mamman får medicin än att bebisen blir stressad. Mina gallstensanfall började när jag var gravid förra gången och det blev bara värre och värre. Nu har jag opererar bort gallblåsan. Men kan fortfarande få småkramper ändå.

Vill du veta mer så får du gärna maila mig!!! :)
  • Libra1
    CB1982 skrev 2016-08-18 16:13:45 följande:
    Nu blev jag lite ororlig jag med.

Jag opererade bort min galblåsa 2003.

Kan det störda levern?

För den medicinen jag får för att stoppa blödningen skall inte ges om man har leverskador.
    Det stör ev bara levern om du fortfarande får kramper eller ont under höger revben. Man har inte leverskador i sig. Det är skillnad på inflammation (hepatit etc) och bara smärta. Mina levervärden var bra idag trots stark smärta. Så ingen fara! :)
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016