• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • jewel

Jag väger mig bara på MVC eftersom jag inte vill tänka för mycket på vikten men senast hade jag bara gått upp 1 kg på 3 veckor trots att jag känner mig mycket större. Jag har börjat må lite illa igen o har svårare att äta middag t ex, precis som i början. Men choklad äter jag nästan varje dag ;)

• irrbloss_83

Jag har också stannat av i viktuppgången senaste veckorna, har gått upp runt 9-10 kg än så länge men nu är det stopp verkar det som. En annan sak jag har funderat en del på på senare tid är bebis rörelser, de känns mindre senaste veckorna än de gjorde runt kanske v 23-25. Han rör sig inte mer sällan, men det är som att rörelserna är svagare och mindre sparkar och mer ålningar. Är det nåt man borde oroa sig för eller är det helt enkelt så att han har mindre plats att röra sig på och alltså inte har plats att karatesparka.... Nån som vet?

• FörstaIVF
    irrbloss_83 skrev 2016-08-27 13:36:03 följande:

Jag har också stannat av i viktuppgången senaste veckorna, har gått upp runt 9-10 kg än så länge men nu är det stopp verkar det som. En annan sak jag har funderat en del på på senare tid är bebis rörelser, de känns mindre senaste veckorna än de gjorde runt kanske v 23-25. Han rör sig inte mer sällan, men det är som att rörelserna är svagare och mindre sparkar och mer ålningar. Är det nåt man borde oroa sig för eller är det helt enkelt så att han har mindre plats att röra sig på och alltså inte har plats att karatesparka.... Nån som vet?

Jag kan hålla med dig om det där med rörelserna. Är i v28 nu och dom senaste dagarna så kändes det inte alls lika mkt som det brukar för några veckor sedan. Jag ringde till Mvc i torsdags som hänvisade mig till förlossning pga tidsbrist hos dom den dagen. Som tur var så såg ju allting jättebra ut! Gjorde både ctg och ultraljud. Jag trodde bebis kilat ner sig i bäckenet och därför jag inte kände så mkt men nejdå han låg tvärsöver magen! :) i mitt fall så var personalen toppen och ingen som ifrågasatte att jag ville göra en koll. Dom sa tom att jag ska fortsätta vara uppmärksam och höra av om jag blir orolig. Så mitt råd till dig är att känna efter, är du orolig så ring in, alltid bättre att få en koll än att oroa sig. :)
  • Libra1
    irrbloss_83 skrev 2016-08-27 13:36:03 följande:

Är du orolig så kontakta din BM eller förlossningen. Jag läste visserligen någonstans att rörelserna nu blir mer mjuka än innan eftersom bebis tar mer plats. Jag känner mer rörelser nu än just hårda sparkar.
  • irrbloss_83

Jag är egentligen inte så orolig just eftersom jag ändå känner mycket rörelser och han verkar växa som han ska osv, det är nog mer att jag inte vill vara "för cool" heller. Fast jag tror att det är platsbrist på insidan som är problemet ändå :) Men tack för era svar tjejer, det är betryggande att läsa att det är liknande för er :)

• Amie77

Jag har upplevt stadigt ökad styrka i sparkar de senaste veckorna (som sagt v 30 imorgon) så för mig är det tydligare, oftare och starkare sedan v 25 t.ex. Det de säger på kickscount.org.uk är att man ska känna sig bebis mer och mer fram till v 32 och sedan samma resten av graviditeten. De säger dock inget om styrka.

Min bebis hade en väldigt aktiv dag igår och då visste jag att jag skulle behöva oroa mig idag. Dock tog det längre tid en vanligt efter en extra aktiv dag för henne att röra sig. Vi var fem minuter från att ringa förlossningen då hon satte igång. Men självklart blir det extra koll resten av kvällen för att se att hon kommer in i sin vanliga rutin. Annars blir det förlossningen. Var som sagt inne tre gången fram till v 32 eller så med storebror och de var inget annat än uppmuntrande till att man hör av sig om man är orolig!

• Libra1

De där apparna är bra om man känner sig orolig. Annars åker man in och får CTG. Då blir det ett himla bus i magen. Hi hi! Bebis gillar nog inte det. :P

• irrbloss_83

Bara för att jag skrev om det igår så var han alldeles vild resten av gårdagen, ålade runt och sparkade och bökade. Det är som om de kan läsa tankar ibland alltså :D

• Amie77
    irrbloss_83 skrev 2016-08-28 11:19:11 följande:

Bara för att jag skrev om det igår så var han alldeles vild resten av gårdagen, ålade runt och sparkade och bökade. Det är som om de kan läsa tankar ibland alltså :D

Haha, ja... Vår gjorde oss riktigt oroade igår som sagt, men sen vid 16 så började hon litegrann. Nog för att inte ringa förlossningen riktigt än. Sen en längre paus då vi var ute och gjorde massa saker (tycker det är svårt att komma ihåg om och vad jag känt under tider där jag haft annat att tänka på) och sen på kvällen lite mer oro och sen satte hon igång rejält vid 23 och 1 och nu imorse vid 6. Så känner jag tre-fyra omgångar till idag är jag nöjd och helt lugnad.

Men som de kan skrämma en! Och nej, det är ju inte så att man automatiskt slutar oroa sig då barnet är ute, men det där med att kunna lägga en lätt hand på magen och känna andetag är så jäkla skönt efter 9 månader av att knappt ha kunnat påverka alls.

(Eller lätt hand... inte alltid det. I panik har jag några gånger petat så hårt på stackars storebror, då han var bebis, att han vaknat och gråtit. :D )
  • irrbloss_83

Jag tror också det är så, att jag helt enkelt inte tänker på att han rör sig när jag jobbar osv och har annat att tänka på. Har ju "nytt" jobb också nu, vilket gör att jag måste tänka mer på det än jag behöver på mitt vanliga jobb som inte kräver lika mycket mentalt av mig. 
    För jag tycker på nåt vis att även de dagar då han inte rört sig så mycket så känner jag ju att han rör sig när jag sätter/lägger mig ner och känner efter.... Så frågan är om det mest är ouppmärksamhet från min sida. Det är ju inte omöjligt alls. 

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016