• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Amie77

Idag fick jag veta att jag kommer att få planerat kejsarsnitt!! Okej, inte läkargodkänt än, men barnmorskan på aurora insåg snart att jag var påläst och bestämd och de sista tio minuterna pratade vi om hur rutinerna kring planerat kejsarsnitt ser ut och hur hon tycker att jag nu ska peppa mig själv och känna att jag får en bra andra "förlossning" efter min jobbiga första. Så stödjande!

Hon sa att hon inte kan ta beslut, men att hon vet hur det funkar i sådana här lägen. Så nästa vecka blir det läkarbersök för att få kejsarsnitt godkänt formellt och sedan i vecka 35 så blir det ett besök för att boka in själva snittet. (Jag får dessutom träffa samma läkare som förra gången och hon tyckte jag också var stödjande och bra i sin information så detta känns helbra just nu. Men vill naturligtvis få det formellt bestämt också innan jag slappnar av helt.)

Mycket glad och lättad och nöjd är jag nu!

• jewel
    Amie77 skrev 2016-08-19 20:22:41 följande:

Idag fick jag veta att jag kommer att få planerat kejsarsnitt!! Okej, inte läkargodkänt än, men barnmorskan på aurora insåg snart att jag var påläst och bestämd och de sista tio minuterna pratade vi om hur rutinerna kring planerat kejsarsnitt ser ut och hur hon tycker att jag nu ska peppa mig själv och känna att jag får en bra andra "förlossning" efter min jobbiga första. Så stödjande!

Hon sa att hon inte kan ta beslut, men att hon vet hur det funkar i sådana här lägen. Så nästa vecka blir det läkarbersök för att få kejsarsnitt godkänt formellt och sedan i vecka 35 så blir det ett besök för att boka in själva snittet. (Jag får dessutom träffa samma läkare som förra gången och hon tyckte jag också var stödjande och bra i sin information så detta känns helbra just nu. Men vill naturligtvis få det formellt bestämt också innan jag slappnar av helt.)

Mycket glad och lättad och nöjd är jag nu!

Vad skönt! Jag vet hur det känns, en väldig lättnad samtidigt som man inte riktigt vågar tro på det förrän man har fått ett riktigt beslut. När ungefär tror du att snittet blir? Jag fick tid 5 dagar innan BF men tror att det kommer bli tidigare än så. Är så himla redo nu, vecka 33 idag!
  • jewel

Jag kunde inte låta bli att packa upp BB-väskan idag o kolla på alla grejer o drömma mig bort... Det saknas fortfarande några grejer, t ex kamera men annars är jag redo! :)

• irrbloss_83

Idag har jag varit på MVC igen. v 28+4 nu, så det är egentligen en vecka försenat pga semestrar och sånt. 
    Lillkillen låg precis i tvärläge med huvudet åt vänster, men jag tror han är rätt rörlig för dels känner jag att han glider runt mycket och dels kan sparkarna vara precis överallt. 

Lite lågt blodvärde (112) och lite högt blodtryck, vilket jag inte alls gillar. Hade 140/85 idag, men i torsdags när jag kollade på jobbet hade jag ca 120/75. Ska kolla igen på jobbet i veckan och se om det är lägre då också. Förhoppningsvis är det det, preeklampsi i de här veckorna vore jäkligt värdelöst. 

• Amie77
    jewel skrev 2016-08-22 11:09:41 följande:
    Vad skönt! Jag vet hur det känns, en väldig lättnad samtidigt som man inte riktigt vågar tro på det förrän man har fått ett riktigt beslut. När ungefär tror du att snittet blir? Jag fick tid 5 dagar innan BF men tror att det kommer bli tidigare än så. Är så himla redo nu, vecka 33 idag!
    Ja, så skönt! Som sagt, läkaren imorgon för ett formellt okej. Så som jag förstod aurora-BM så är det tre dagar före BF man försöker få in det. Storebror kom som sagt 10 dagar tidigare så det är verkligen en källa till oro iom att han kom så snabbt dessutom. Då försökte aurora-BM peppa mig med att om förlossningen sätter igång av sig själv så ökar inte riskerna för diabetes typ 1 etc, så som de gör om snittet görs utan att förlossningen påbörjats. Så... får försöka trösta mig med det. :)

irrbloss: Jag var också hos BM idag. Hade 109 i blodvärde. Hjärtslag 140 och blodtryck 149/80. Så för mig har det inte ökat, men det är högre än normalt då jag brukar ligga på 70 i undertryck. Men så länge det inte börjar bli 85 är jag nöjd! Minns att det var då de började oro sig på MVC förra gången...
  • CB1982

Hej alla!

Bebis ligger med huvudet ner. Har många samandragningar som verkligen gör ont. Livmodertappen är lite kortare nu men läkarna har beslutat att inte ge medicin för samandragningarna utan sätter värkarna igång ordentligt blir det ett planerat snitt då.

Känns konstigt att dom inte försöker stoppa det. Jag hoppas åtminstone att han stannar i 2,5 v till åtminstone då de klarar sig så mycket bättre själva då. Då kommer han/vi inte behöva stanna kvar så länge på sjukhuset

Väntar på att få rullstol denna veckan vilket är skönt för då kan man komma ut lite utan sjukhuset ostabila rullstolar med en stor järnstång med flagga där det står BB på.

Ny undersökning i morgon iallafall ochjag ska vara fastande utifall dom vill ta ut honom. De gör denna undersökningen varannan dag men kör ctg 3 ggr varje dag.

• Libra1
    CB1982 skrev 2016-08-22 18:39:51 följande:

Hej alla!

Bebis ligger med huvudet ner. Har många samandragningar som verkligen gör ont. Livmodertappen är lite kortare nu men läkarna har beslutat att inte ge medicin för samandragningarna utan sätter värkarna igång ordentligt blir det ett planerat snitt då.

Känns konstigt att dom inte försöker stoppa det. Jag hoppas åtminstone att han stannar i 2,5 v till åtminstone då de klarar sig så mycket bättre själva då. Då kommer han/vi inte behöva stanna kvar så länge på sjukhuset

Väntar på att få rullstol denna veckan vilket är skönt för då kan man komma ut lite utan sjukhuset ostabila rullstolar med en stor järnstång med flagga där det står BB på.

Ny undersökning i morgon iallafall ochjag ska vara fastande utifall dom vill ta ut honom. De gör denna undersökningen varannan dag men kör ctg 3 ggr varje dag.

Hoppas bebisen vill stanna kvar ett tag till. Så de ger inget för att stoppa så här tidigt ändå? Vad beror det på?

Ta hand om er! <3
  • Libra1

Sitter hos barnmorskan och ska göra glukosbelastning nr2. Mår så illa idag! Hoppas det ser bra ut! Nervös!!!

• Sally Cinnamon
    Libra1 skrev 2016-08-23 08:14:52 följande:

Sitter hos barnmorskan och ska göra glukosbelastning nr2. Mår så illa idag! Hoppas det ser bra ut! Nervös!!!

Gick det bra Libra?

Själv har jag haft en mental dipp på sistone vad gäller graviditeten. Tycker man får mkt störiga kommentarer om magstorlek etc. Trodde aldrig jag skulle bli så känslig ang det! Min mage är så stor att jag får mkt att folk tror det är dags nu! Plus de vanliga skämten om att det kan vara två barn.
    Lägg lite fogar, lite benkramper och kasst järnvärde och -sömn på det och jag känner att det kunde vara skönt om det var klart snart.

När ska ni andra sluta jobba om ni jobbar nu?
  • jewel
    Sally Cinnamon skrev 2016-08-25 09:16:20 följande:
    Gick det bra Libra?

Själv har jag haft en mental dipp på sistone vad gäller graviditeten. Tycker man får mkt störiga kommentarer om magstorlek etc. Trodde aldrig jag skulle bli så känslig ang det! Min mage är så stor att jag får mkt att folk tror det är dags nu! Plus de vanliga skämten om att det kan vara två barn.
    Lägg lite fogar, lite benkramper och kasst järnvärde och -sömn på det och jag känner att det kunde vara skönt om det var klart snart.

När ska ni andra sluta jobba om ni jobbar nu?
    Vad tråkigt att du inte mår bra :( Det går ju tyvärr inte att styra sina känslor alltid, speciellt inte när man är gravid. Min mage är också väldigt stor men jag bryr mig som tur är inte så mycket om vad andra tycker o tänker. Jag var på MVC i förrgår o SF-måttet ligger högre än högsta kurvan, men det har det gjort hela tiden. Det var 35 cm nu i v 33. 

Jag känner också att det hade varit skönt om det var klar snart men samtidigt trivs jag väldigt bra med att vara inne i min lilla gravidbubbla. Men mest vill jag ha ut bebis! :)

Jag ska jobba två veckor till, sista dagen är i v 34+5. Hur länge ska du jobba?
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016