• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • irrbloss_83
    Iskristall skrev 2016-10-16 16:41:40 följande:
    Ja, Läs föda utan rädsla, bra bok! Jag har precis börjat på "Att möta förlossningssmärtan" av Gudrun Abascal efter att ha läst "Att föda" av samma författare.
    Programmet jag tittar på emellanåt då jag får tråkigt är ett brittiskt förlossningsprogram där man får följa födande par på en förlossning.
    Jag har också läst den boktrion, gillade föda utan rädsla bäst och hade tänkt försöka hinna läsa om den nu innan förlossningen och förhoppningsvis träna lite. Vi bor ju så avigt till att det inte erbjuds några profylaxkurser och sådär, så man får klara sig på egen hand. 
  • lallallalla
    Frmid skrev 2016-10-16 16:06:12 följande:

Jag vet :D 3 dagar är så ofattbart nära! Ja jättemärkligt, tror inte min hjärna har förstått än vad som faktiskt ska ske. Vi lyckades åstadkomma en bebis och hon kommer, snart! Tack det hoppas jag med :) min man tror hon kommer vara en av 5% som kommer på utsatt dag. Återstår att se!

8 dagar kvar för dig är ju ingenting heller :) när som helst, så underbart!

Märker man tydligt när slemproppen går? Jag har knappt märkt av nåt att det skulle vara på gång, letar febrilt minsta tecken. Ringt förlossningen 2 ggr, 1 för akut huvudvärk och illamående, andra för plötsligt synbortfall men ingen gång ville de att jag kom in. Vila, vatten och parodin var deras förslag båda

Fy, så läskigt med synbortfall! då hade jag blivit rädd..

Om hela slemproppen kommer samtidigt och inte i toan så tror jag inte den går att missa. Den är verkligen slemmig! Och stor/mycket. Skulle tro att den ganska ofta hamnar i toan dock, när man trycker på lite nån gång. Min satt på papperet efter ett toabesök.
  • Iskristall
    irrbloss_83 skrev 2016-10-16 18:16:16 följande:

Jag har också läst den boktrion, gillade föda utan rädsla bäst och hade tänkt försöka hinna läsa om den nu innan förlossningen och förhoppningsvis träna lite. Vi bor ju så avigt till att det inte erbjuds några profylaxkurser och sådär, så man får klara sig på egen hand. 

Hört att det finns profylaxkurser på nätet man kan genomföra om man vill.

Vi har iof inte heller gått nån profylaxkurs, det får gå ändå

Jag går igenom delar av Föda utan rädsla så här i efterhand istället för att läsa om hela boken och hoppas att det ska trigga mitt minne igen
  • Pipam

Jag har läst föda utan rädsla två gånger och har precis börjat på tredje vändan... Tankesättet tilltalar mig enormt. Återstår att se om den hjälper mig under förlossningen. :)

• Frmid
    lallallalla skrev 2016-10-16 19:30:41 följande:

Fy, så läskigt med synbortfall! då hade jag blivit rädd..

Om hela slemproppen kommer samtidigt och inte i toan så tror jag inte den går att missa. Den är verkligen slemmig! Och stor/mycket. Skulle tro att den ganska ofta hamnar i toan dock, när man trycker på lite nån gång. Min satt på papperet efter ett toabesök.

Ja det var verkligen läskigt, men alla prover hos barnmorskan några dagar innan visade inga tecken på havandeskapsförgiftning så de ville inte att jag åkte upp.

Okej, då har jag nog helt enkelt den kvar eller missat den totalt :)
  • lallallalla
    Frmid skrev 2016-10-16 16:06:12 följande:

Jag vet :D 3 dagar är så ofattbart nära! Ja jättemärkligt, tror inte min hjärna har förstått än vad som faktiskt ska ske. Vi lyckades åstadkomma en bebis och hon kommer, snart! Tack det hoppas jag med :) min man tror hon kommer vara en av 5% som kommer på utsatt dag. Återstår att se!

8 dagar kvar för dig är ju ingenting heller :) när som helst, så underbart!

Märker man tydligt när slemproppen går? Jag har knappt märkt av nåt att det skulle vara på gång, letar febrilt minsta tecken. Ringt förlossningen 2 ggr, 1 för akut huvudvärk och illamående, andra för plötsligt synbortfall men ingen gång ville de att jag kom in. Vila, vatten och parodin var deras förslag båda gångerna

Spännande att se om din man får rätt idag. :)
  • Frmid
    lallallalla skrev 2016-10-19 06:55:29 följande:

Spännande att se om din man får rätt idag. :)

Jag hoppas verkligen att han har rätt :)

Men ska jag gå på min magkänsla så är igångsättning 3/11 vad jag är inställd på nu. Känner ingenting!
  • Amie77

Igår hade mitt barn en galen dag i magen. Extremt mycket rörelser mellan 9 på morgonen till 22 på kvällen. Mer än fördubblat rörelsemönster. Googlade som en tok naturligtvis, men de flesta verkar vara överens om att ökade rörelser inte är ett tecken på fara. Men jag kommer hålla extra koll idag så att hon rör sig som normalt (alltså, inte som igår utan som i vanliga fall).

Tänk att man aldrig blir nöjd utan nojar oavsett om det är en förändring som sker! :D

• Sally Cinnamon

Nu börjar jag bli nöjd med hemmapysslandet :) Alla krukväxter är duschade, alla lådor organiserade och tvätten är tvättad. 9 dar kvar....

• Sally Cinnamon

Amie, min var också tokig igår. Så himla stora rörelser, hela magen hoppade hit och dit. Hade inte en tanke på att det skulle vara nåt fel...bra att du kunde bekräfta :)

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016