Höstbebisar efter IVF 2016
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
... Max tre veckor kvar idag, men det känns som en hel jäkla evighet att ens vänta till BF.
Jag har hämtat mig efter snittet oförskämt bra... jag reste mig ur sängen, SJÄLV, efter 4-5 timmar. Jag hade säkert kunnat gå några steg också men ville inte utmana ödet.
Förra gången tog det två dar och då hade jag två personer till hjälp, varav en höll i mig när jag kissade, för jag skakade så mycket.
Och du då? Hur går återhämtningen?
Och hur går det för bebis med vikten? <3
Varit hos bm. Hon gör inte hinnsvepning förrän om en vecka om bebis inte kommit då än. Jag ska ringa till mvc nästa tisdag och få komma in på kontroll-ul, om allt är bra då så gör bm en hinnsvepning och kontroll av tappen då. Inte före. Så det är bara att fortsätta vänta som gäller för oss just nu.
Du hade alldeles rätt :)
Jag tycker det är så drygt att han inte vill lägga sig rätt, så blev jag glad när han hade gjort det, och bara några dagar senare så hade jag hoppat tillbaks ett steg igen. Det är ju egentligen inget problem, han KAN ju vända sig igen och gör han inte det så går han att föda fram vidöppet också (well, beroende på hur han har huvudet), och det är ju liksom inget jag kan påverka. Men fan vad det stör mig. Grr!
Maken förstår inte riktigt problemet, tror jag. Fast det kan han inte klandras för för det gör knappt jag heller :D
Oj! Bra gjort och vad skönt att du mådde så bra så snabbt :) skillnad att kunna ta hand om både sig själv och bebis direkt kan jag tänka mig!
Jo, jag mår bra, stel i fogarna och haltar lite. Annars är det mest hormoner som spökar här, gråter för det mesta, både positivt och negativt. Men det har börjat bli bättre senaste dagarna.
Bebis mår mycket bättre tack :) hon ökar i vikt nu, men hon mådde inte bra alltså.. Så vi fick lägga ned amningen och kör på ersättning istället. Både för hennes och min skull.
Hur mår ni? Har ni bestämt namn?
Vår tjej blev en liten Juni :)
Fortsättning på mina nattliga problem.... Somnar mellan 22-23 varje kväll och sen vaknar jag runt 00 och kan inte somna om.
Vaknade nu inatt igen vid 00.30. Låg vaken som föregående nätter och bebis var helt stilla. Började oroa mig, fick ångest. Drack vatten, åt youghurt, buffade, låg på "fel sida" och rätt sida.
Vid 02.30 var jag så uppeldad eftersom jag inte fick någon reaktion att jag fick världens panikångestattack och maken hörde mig och kom upp.. Jag kunde knappt andas och var helt förstörd. Han ringde förlossningen och förklarade och de pratade med honom sen ville de prata med mig. Så ville de att vi skulle komma in.
Bebis hade fortfarande inte rört på sig alls, jag var som i trans typ och helt säker på att han var död. Kom in vid 03.15 och fick direkt CTG på. Bebis hjärtljud hördes och jag blev ledsen igen... sen sa hon åt mig att lägga mig på den högra sidan (som bebis inte gillar) och helsike som han började hålla på då. Så låg jag där och skämdes resten av kurvan. Sen kom en läkare och gjorde ett ultraljud. Det såg bra ut och han var nöjd med kurvan. 03.50 fick vi åka hem igen.
De var jätteförstående och snälla och maken är super men han kan ju inte vara vaken med mig nätterna igenom och hålla mig i handen liksom.
Jag har vart så inställd på att inte gå över tiden, och nu är varje, varje dag en jävla plåga. All oro jag kämpat med att hålla inne bubblar över!
Var hos min BM nu på eftermiddagen och hon gick igenom anteckningarna, fina fosterrörelser, fin kurva/ljud.
Fick lyssna igen och idag har han vart mycket mer aktiv än igår så det är skönt.
Mitt blodtryck har legat på 50 eller 60 / 120 men nu stigit till 80/120 och BM tyckte säkert det berodde på att det är förlossning på G. Jag blir arg bara hon säger så... För för mig blir det bara falska förhoppningar. Men maken fick lite extra energi av det så det var ju bra.
Skönt att det snart är helg så jag har maken i närheten. Han är den enda som jag blir lugn utav!
Jag började få svullna ben och fötter nån dag efter förlossningen. Det ökade när jag kom hem och tillslut ringde jag BB och frågade vad jag skulle göra. Lägg upp benen högt så ofta du kan sa de. Så jag la mig och sov i en vilstol med pall. Och vaknade mitt i natten av två dunkande elefantfötter och andningssvårigheter.
Så jag ringde 1177 som frågade varför jag inte ringt 112. Ehh.. så akut tyckte väl inte jag att var. Så hon ringde ambulansen som kom och hämtade mig (utan blåljus som väl var).
Jag blev inlagd med vätskedrivande och de tog nog alla prover man kan ta kändes det som. Men efter nån timme så kom en läkare och sa, nu avbryter vi behandlingen. Du kan inte amma om du fortsätter och svullna ben kan du leva med. Ett HB på 87 däremot är ganska allvarligt. Så jag fick järndropp och fick åka hem. Mådde toppen efter en halvtimme typ. Och ett drygt kilo vätska försvann med den lilla vätskedrivande kuren som jag ändå fick. :D
Läkaren som behandlade kom dessutom inte ensam. Sex personer var de som stod och tittade på mina elefantfötter. (Tror det var en "lärare" och fyra studenter, plus behandlande läkare.) Måste varit väldigt intressant.
Helknasig dag.... Hehe..
...
Jag blir arg bara hon säger så... För för mig blir det bara falska förhoppningar. Men maken fick lite extra energi av det så det var ju bra.
Skönt att det snart är helg så jag har maken i närheten. Han är den enda som jag blir lugn utav!