• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Kajo
    Pusheen skrev 2016-11-04 10:41:23 följande:

Jag är precis hemkommen från bm. Bebis är fixerad och hon gissade en födelsevikt på 3686g , får väl se!

Är ju beräknad till 8/11 men fick en tid för igångsättning 15/11 om det inte kommit igång tills dess. Känns lite sjukt med ett definitivt slutdatum! Tror att liten kommer komma innan dess, vill ju slippa bli igångsatt. Ja ja, den som lever får se.

Känns konstigt med vattenavgång, känner inget än. Vet inte hur det brukar gå?

Åh det är ju inte långt borta Pusheen!! :)
    Jag håller tummarna att vi kommer igång normalt båda två. Kram!
  • Pusheen
    Kajo skrev 2016-11-04 11:03:50 följande:

Känns konstigt med vattenavgång, känner inget än. Vet inte hur det brukar gå?

Åh det är ju inte långt borta Pusheen!! :)

Jag håller tummarna att vi kommer igång normalt båda två. Kram!

Ingen aning alls men man kan väl inte gå hur länge som helst efter att vattnet har gått? Annars sätter de väl igång en lite? Åh så spännande!

Vilken förlossning ska ni åka till? Vi ska till Lund hade vi tänkt.

Kramar!
  • Frmid
    lallallalla skrev 2016-11-03 13:48:48 följande:

Jag skulle säga att jag hade tur den här gången. Det är ju inte min bedrift att inte få ont :)

Det låter som att du har lite baby blues. Släpp ut det bara! Det lättar när man får gråta lite. (Men säg åt din man att hålla ett öga på att det går över och inte blir en depression. )

Åhh, denna amning. Om man ändå fick veta innan hur svårt det kan vara. Så länge du och dottern är nöjda så tycker jag att det var ett jättebra beslut av dig. Modigt.

Jag sa åt min man för några dar sen att jag skulle sluta amma. Jag hade jättekraftig hosta och DÅ gjorde det ont i såret. Och hostmedicin får man inte amma på. Men jag ångrade mig. Så efter ett dygn ringde jag läkemedelsupplysningen och frågade när medicinen gått ur kroppen. Vi fick leta detektiver, men till slut hittade vi medicinens halveringstid och räknade fram att det inte ens var ett dygn. :) Så jag har startat "hobbyamning" igen. 90% är nog ersättning.

Men så väger hon nästan 5kg och äter 100ml/mål också. :P

Man måste göra det som passar sin egen situation bäst.

Åhh, Juni, vad fint! <3

Vi fick en Maja. :)

Och du Sköt om dig! Tillåt både gråt och skratt, baby blues är en upplevelse det också. :)

Kramar!

Tack snälla du för peppen <3 det hjälpte mig mycket att få höra! Mitt logiska jag förstår att det går över och egentligen inte är nödvändigt med så dramatiska reaktioner, men de lever sitt egna liv just nu.

Ja han håller noga ett öga på mig så det inte går åt fel håll.

Åh, vilken stor tjej :) skönt att hon äter och mår bra! Maja, också så fint!

Kram!
  • Frmid
    Kajo skrev 2016-11-04 08:37:16 följande:

Vaknade kl 6 och tyckte det kändes lite väl blött för vara flytning men somnade om efter vanligt toa besök. Nu när jag gick upp precis rinner det längs benet. Det trodde jag aldrig att mitt vatten skulle gå först. Har ringt till förlossningen och jag ska avvakta till kl 14 för att se om värkarbete kommer igång. Annars blir det kontroll i eftermiddag!

Vad roligt! Hoppas det kommer igång :)
  • Pipam
    Pusheen skrev 2016-11-04 10:41:23 följande:

Jag är precis hemkommen från bm. Bebis är fixerad och hon gissade en födelsevikt på 3686g , får väl se!

Är ju beräknad till 8/11 men fick en tid för igångsättning 15/11 om det inte kommit igång tills dess. Känns lite sjukt med ett definitivt slutdatum! Tror att liten kommer komma innan dess, vill ju slippa bli igångsatt. Ja ja, den som lever får se.

Spännnade Kajo, vattenavgång betyder ju bebis inom vad är det? 72 timmar? De sätter igång dig om inte värkarna kommer igång :)

Pusheen, hur kommer det sig att du fått så "tidig" igångsättning? Jag hade BF 1 nov och får vänta till 16 nov innan eventuell igångsättning.....
  • Pusheen
    Pipam skrev 2016-11-04 12:35:18 följande:

Spännnade Kajo, vattenavgång betyder ju bebis inom vad är det? 72 timmar? De sätter igång dig om inte värkarna kommer igång :)

Pusheen, hur kommer det sig att du fått så "tidig" igångsättning? Jag hade BF 1 nov och får vänta till 16 nov innan eventuell igångsättning.....

Jag vet inte egentligen? Min bm har sagt det hela tiden och nu när jag kom dit så sa hon att hon ringt förlossningen och frågat hur "man brukar göra" och även frågat de andra bm på avdelningen och då hade de kommit fram till att jag skulle gå över en vecka innan igångsättning.

Innan har hon sagt att man inte låter en gå över mer om man gjort ivf. Men det har vi ju alla gjort här i tråden!

Min graviditet har varit helt okomplicerad så inget på den fronten. Kan det vara ålder? Är 34..

Bm sa att det ju i slutänden är jag själv som bestämmer om jag vill sättas igång eller inte. Jag får ju vänta längre om jag vill.
  • irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-11-04 12:49:30 följande:
    Jag vet inte egentligen? Min bm har sagt det hela tiden och nu när jag kom dit så sa hon att hon ringt förlossningen och frågat hur "man brukar göra" och även frågat de andra bm på avdelningen och då hade de kommit fram till att jag skulle gå över en vecka innan igångsättning.
    Innan har hon sagt att man inte låter en gå över mer om man gjort ivf. Men det har vi ju alla gjort här i tråden!
    Min graviditet har varit helt okomplicerad så inget på den fronten. Kan det vara ålder? Är 34..
    Bm sa att det ju i slutänden är jag själv som bestämmer om jag vill sättas igång eller inte. Jag får ju vänta längre om jag vill.
    Är inte även det olika i olika landsting? Vet att man förut satte igång IVF-mammor på 40+6 istället för 41+6 som är det vanliga. Och i vissa landsting tror jag man fortfarande gör så. Precis som att vissa landsting fortfarande har kvar ett sent TUL för IVF-mammor medan andra har tagit bort det för länge sen.... Lite skillnader verkar ju ändå finnas, men det är inte säkert om de är så väldigt väl underbyggda alla gånger. 
  • Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-11-04 12:59:49 följande:

Är inte även det olika i olika landsting? Vet att man förut satte igång IVF-mammor på 40+6 istället för 41+6 som är det vanliga. Och i vissa landsting tror jag man fortfarande gör så. Precis som att vissa landsting fortfarande har kvar ett sent TUL för IVF-mammor medan andra har tagit bort det för länge sen.... Lite skillnader verkar ju ändå finnas, men det är inte säkert om de är så väldigt väl underbyggda alla gånger. 

Det borde vara något sådant!

Vi fick även det sena TUL:et, de lever väl kvar lite i det gamla systemet dit jag tillhör
  • irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-11-04 13:05:58 följande:
    Det borde vara något sådant!
    Vi fick även det sena TUL:et, de lever väl kvar lite i det gamla systemet dit jag tillhör smile1.gif
    Lyllos! Här är det BF +14 som gäller för igångsättning, och inget extra UL om man inte har nåt annat skäl att få ett. Bah. Jag vill också se bebis igen!
  • Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-11-04 13:14:08 följande:

Lyllos! Här är det BF +14 som gäller för igångsättning, och inget extra UL om man inte har nåt annat skäl att få ett. Bah. Jag vill också se bebis igen!

Blää!

Värt sista ultraljud var i vecka 32. Sen fick vi bara skymta ett runt skallben när de skulle göra vändningsförsöket på mig då de snabbt konstaterade att huvudet låg nedåt

Men du; snart får vi se våra bebisar ändå och ännu bättre kunna pussa på dem samtidigt!
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016