• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • irrbloss_83
    Pusheen skrev 2016-03-24 22:07:32 följande:

Oj, blev dubbelt upp

Hur ställer ni er till KUBtest här? Jag känner mig kluven och vet inte riktigt hur jag ställer mig till det. Jag skulle nog hellre vilja göra fvp direkt istället men då ska man leva med risken för missfall även om risken är liten.

Eller så skiter man i allt och hoppas på ett friskt barn..

Riktigt svåra och jobbiga funderingar. Känns extra svårt när man har haft svårt att ens bli gravid.

Kram och glad påsk till er alla!

Jag brottas med samma fråga, vi har inte helt bestämt oss än. Vi är klara över hur vi skulle agera vid ett eventuellt svar, men vet inte om det är onödigt att göra testet när jag egentligen är "för ung". 
    Ska prata med vår gynekolog nästa måndag när vi ska göra VUL, och se vad han säger.
  • Amie77

Gör helt klart KUB. Vid minsta tveksamma svar gör jag FVP. Dvs varken aborterar (innan jag fått svar) eller är orolig resten av graviditeten. Hälften av de som får 1:2 på KUB har ju ett friskt barn så att abortera då känns onödigt. Men vissa trisomier är ju inte förenade med liv och det finns ingen tvekan för mig att jag vill veta det så fort som möjligt.

• Libra1

Vi ska göra KUB. Mest för ett gratis ultraljud. Vi kommer aldrig att avbryta en graviditet pga det. Men det kan vara skönt att vara förberedd.

• irrbloss_83
    Amie77 skrev 2016-03-25 13:08:31 följande:

Gör helt klart KUB. Vid minsta tveksamma svar gör jag FVP. Dvs varken aborterar (innan jag fått svar) eller är orolig resten av graviditeten. Hälften av de som får 1:2 på KUB har ju ett friskt barn så att abortera då känns onödigt. Men vissa trisomier är ju inte förenade med liv och det finns ingen tvekan för mig att jag vill veta det så fort som möjligt.

Jag lutar åt att det blir såhär för oss också. Inte så mycket för att trisomi 21 skulle vara så hemskt utan mer för de "värre" 13 och 18. 
    Skulle det vara så att barnet har DS så känns det för oss viktigt att veta det i tid, även om jag inte vet vad vi skulle göra helt säkert.
  • JOLI
    Libra1 skrev 2016-03-24 19:47:02 följande:

Är det några från Skåne här? Vi funderar på att ha en träff i april. Blir nog i Malmö. :)

Skåning här med! :)
  • JOLI
    Amie77 skrev 2016-03-23 17:16:52 följande:

Åh, så kul, Libra1!

JOLI: Jag är 6+3 så vi ligger väldigt lika. Välkommen!

Kul att vara så jämna! När ska ni på ultraljud?
  • Queen5683

hej på er tjejer! Har en fråga.. ska nån av er åka bort på semester i sommar..? jag vill så gärna åka en vecka med gubben för lite sol och bad i slutet av maj efter min ultraljud för v18-19. Men min kära familj som jag älskar vill att jag ska behandla mitt graviditet som en diamant, jätte gulligt men man måste ändå kunde leva oxså eller hur...? Dem vill inte att jag sätter mig i en flygplan överhuvudtaget och menar att det kanske kan medföra nån risk... som vad vet jag inte... suuck. Jag skulle gärna kontakta min barnmorska men det är röda dagar och vi måste köpa våran biljett innan den blir för dyr så lite hjälp och råd skulle jag vara lite tacksam för.. :) Kram och trevlig påsk till er alla <3

• Kärlekövervinnerallt
    Soffan83 skrev 2016-03-25 08:54:39 följande:

Jag/ vi struntar i KUB. Vi gör ul i vecka 18 då dom tittar på organen. Jag har gjort en annan sammanfattning av utvecklings störning. (Antar att du kärlekövervinnerallt jobbar med måttlig/grav) Jag jobbar som boendestödjare på en gruppbostad för unga vuxna med lindrig utevecklingstörning och gladare ärligare och underbara människor har jag inte träffat. De har ett väldigt rikt och härligt liv. Så det kan ju se väldigt olika ut. Min svägerskas kompis fick 1 av 4 på testet och födde ett friskt barn. Så frågan tycker jag är hur ställer man sig till resultatet? Om man får 1 av 3 säg, vad gör man då? Tar man bort den då? Eller kommer man behålla den och vara orolig hela graviditeten? Alla gör verkligen som dom vill, det är ingen nån ska lägga sig i. Men så här har vi tänkt iallafall :) glad påsk!

Jag har jobbat med lindrigt till gravt. Säger inget om att de inte har meningsfulla liv. Tror bara att livet med ett handikappat/funktionshindrat barn passar alla. Och det tycker jag alla har rätt att bestämma själv.
  • Soffan83

Ja verkligen, det är ju väldigt personligt och upp till de blivande föräldrarna. Men det är ju intressant att höra hur det resoneras när en fråga läggs ut :) ibland får man en ny infalls vinkel, ibland har man sin åsikt klar.

• Amie77
    JOLI skrev 2016-03-25 20:04:00 följande:
    Kul att vara så jämna! När ska ni på ultraljud?
    Nu på tisdag. Spännande! :)

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016