• Mrs R

BF november 2016

Hej. Jag plussade i morse (andra barnet) och bara måste få prata av mig all min glädje som bubblar i mig. Hittade ingen befintlig tråd för oss med bf i november så jag provar att starta en och hoppas att fler hänger på. Vi kan följas åt, jämföra symptom och stötta varandra.

• Svar på tråden BF november 2016
  • Malva2015
    Anonym (Mi) skrev 2016-06-15 07:42:37 följande:
    Jag blev flyttad från 9de till 30de när jag väntade min första. Ut kom en frisk tös.

Att bli flyttad 12 dagar behöver ju inte betyda att något är fel. Såg allt bra ut utifrån den vecka dom beräknade till så är väl det toppen, eller?
    Allt annat såg bra ut men jag hade velat ha en förklaring på varför och hur de kan flytta en till ett datum som inte kan stämma rent logiskt och ändå säga att det inte är någon fara. Jag förstår faktiskt inte logiken. Jag oroar ihjäl mig.
  • idetenklabordetvackra

Vi blev flyttade vid vul i10+2 till 11+2 , räknar med att flyttas igen på rul imorgon. . Och det betyder inte att något är fel !!!? Slappna av , bebisen kmr ju ändå när den är redo :)

• irrbloss_83

Att man blir flyttad kan bero på många saker, i början tex är det lätt att mäta fel. Råkar man "skära" bebisen med ultraljudet lite snett istället för helt rakt kan det bli äldre eller yngre än det egentligen är. Det är svårt när det är nån millimeter hit eller dit som gör skillnad på dagar ibland.
    Det kan också vara så att man har ägglossning när man tror, men sen kan det ju ta en vecka eller så för ägget att fästa, ibland går det fortare och ibland långsammare. 

Att man blir flyttad är otroligt vanligt, nästan alla blir det (inkl jag, som har gjort IVF och vet på dagen hur gammalt mitt barn är) och i slutändan spelar det i princip ingen roll ändå, för barnet kommer när barnet är redo. Enda gången det har betydelse är vid hotande förtidsbörd eller vid överburenhet. 

• Kroa
    Malva2015 skrev 2016-06-15 08:24:44 följande:

Allt annat såg bra ut men jag hade velat ha en förklaring på varför och hur de kan flytta en till ett datum som inte kan stämma rent logiskt och ändå säga att det inte är någon fara. Jag förstår faktiskt inte logiken. Jag oroar ihjäl mig.

Jag blev flyttad från 23 maj till 4 juni första ultraljudet med mitt första barn. När jag gjorde ett till ultraljud på en annan klinik blev jag flyttad till 7 juni. Alltså över 2 veckor vilket absolut inte kunde stämma.

Den 31 maj tittade en frisk dotter ut som var 50 cm lång och vägde 3315g :)

Vid alla ultraljud kan de räkna fel och därför säger de att deras beräkningar kan skifta +/- 7 dagar när man gör det. Sen är det inte säkert det stämmer heller, men du behöver inte oroa dig för att ha blivit flyttad på ul, det är jättevanligt!

stressa inte upp dig onödan, försök att slappna av och njuta av graviditeten. Det mår både du och bebis bättre av! :)
  • awiie

Rul idag, allt såg så fint ut :D har ju dock varit stensäker på att jag väntade en flicka men ikke en liten pojke var det visst! Så nu ska man försöka komma på pojknamn ist vilket inte är de lättaste ;) fick även behålla mitt förlossningsdatum 11 nov

• 879214

Jag har inte skrivit på länge och är nu i v 17. Någon mer än jag som inte känner av bebisen och som också väntar minst andra barnet? Är orolig... RUL om tre veckor.

• Sajocawa
    879214 skrev 2016-06-16 17:29:36 följande:

Jag har inte skrivit på länge och är nu i v 17. Någon mer än jag som inte känner av bebisen och som också väntar minst andra barnet? Är orolig... RUL om tre veckor.

Jag väntar andra barnet, är i vecka 19 och känner inget. Jag lär ju ha typ väldigt bakåtlutad livmoder eller nåt för kände inget förrän vecka 24 med första barnet.
  • 879214

Okej men då kan du va helt lugn men jag kände före RUL med första barnet alltså nån gång runt denna tiden eller tidigare.. Hmm

Sajocawa skrev 2016-06-16 17:43:59 följande:

Jag väntar andra barnet, är i vecka 19 och känner inget. Jag lär ju ha typ väldigt bakåtlutad livmoder eller nåt för kände inget förrän vecka 24 med första barnet.

• Sajocawa
    879214 skrev 2016-06-16 17:51:22 följande:

Okej men då kan du va helt lugn men jag kände före RUL med första barnet alltså nån gång runt denna tiden eller tidigare.. Hmm

Jag tror du kan vara lugn också, det är ju ändå inte samma barn i magen :)
  • Kroa

Jag går in i vecka 19 imorgon och har känt bebisen i två-tre veckor, kände jättetidigt denna gången även fast jag inte alls kände förrän typ v.21 första gången med mitt första barn. Jag har moderkakan i bakvägg och då känner man ju sparkar osv mycket tydligare :) ännu är det inga stora eller hårda sparkar, mer som små buffar ibland.

Men allt sånt där är ju väldigt individuellt, det är ju inte förrän v.25 man ska känna barnet varje dag så tycker inte ni ska oroa er än :)

Kanske är det en lugn bebis, och har ni moderkakan i framvägg så tar det ju längre tid innan man känner första gången.

Jag har hört (kanske är myt men ändå) att pojkar oftast känns tidigare för att de är vildare, medans man känner av sparkar senare med flickor för att de är lugnare. Inte säkert det stämmer, men ändå ;)

Svar på tråden BF november 2016