• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Jungfrumamman
    Kimmelim skrev 2016-08-31 10:23:15 följande:

Hej! Jag har följt tråden ganska länge men aldrig kommit mig för att skriva.. Har också fått uppfattningen om att det varit betydligt fler Augustibebisar på gång än vad det är för September..

Jag har BF imorgon (1/9). Mina två andra barn (-07 och -10) kom precis på beräknad dag så jag hoppas att den här lille krabaten inte trivs allt för bra i magen..!

Häftigt att båda tidigare kommit så exakt :) Då är det säkert på G nu. Så skönt. Lycka till!! Själv har jag både fått på exakt datum med första, men även gått över med min nr 2, så jag har ingen aning om vad jag ska förvänta mig. Ifall jag får gissa o hoppas tror jag inte att jag går över denna gången iaf ;) men det ligger mkt önsketänkande bakom det.
  • Kpax
    Jungfrumamman skrev 2016-09-01 08:35:25 följande:

Vi har också sjukhus här med gott rykte och framförallt väldigt förmånlig BB vistelse (alla får familjerum, syskonen är välkomna förutom i RS tider osv) men jag födde i feb 15 senast och hade väl lite otur att det var extremt många förlossningar samma dag. Jag har ganska snabba förlopp och en bit att åka, så jag åkte in i tid (allt stod i mina journaler) De hade inget rum till mig och jag var inte än i den aktiva fasen. De försökte skicka hem mig, men jag sa att jag kommer behöva vara i förlossningssalen om två timmar ungefär. Satt och andades i fiket på sjukhuset under den tiden sen var det bråttom när jag kom tillbaka. Jag hade gärna haft de timmarna i lite mer privacy ;)

Shit! Bra att du själv kunde lita på din kropp.

Tycker det är så många som har lite halvdramatiska erfarenheter. Till exempel fick sambons kompis ta emot deras bebis på motorvägen, och en kompis till mig har inte hunnit få smärtlindring någon av gångerna. Min jobbarkompis fru födde 15 minuter efter att de kom fram. Crazy! :)
  • Jungfrumamman
    jonsi skrev 2016-08-31 10:27:26 följande:

13 dagar här till BF. Tjejen är inte nervös men jag börjar bli. Skönt att kunna jobba hemma. Svårt att koncentrera sig på annat :)

Första barnet. 

Spännande Jonsi, förstår dig. Man blir väldigt uppslukad under denna väntan och som du märker i trådarna så är det nästan lika svårt att koncentrera sig på annat även om det är barn nr2, 3 eller fler.. Mot slutet vill man bara i mål helt enkelt ;) men självklart är det något extra när man går igenom allt för första gången.
  • Kpax
    Jungfrumamman skrev 2016-09-01 08:43:46 följande:

Häftigt att båda tidigare kommit så exakt :) Då är det säkert på G nu. Så skönt. Lycka till!! Själv har jag både fått på exakt datum med första, men även gått över med min nr 2, så jag har ingen aning om vad jag ska förvänta mig. Ifall jag får gissa o hoppas tror jag inte att jag går över denna gången iaf ;) men det ligger mkt önsketänkande bakom det.

Åh nej, gick du över med tvåan...

Jag gick över 5 dagar med ettan och hoppas att tvåan ska vara lite snabbare. Tänker mig av någon anledning att det alltid är så! Önsketänkande... ;)
  • Jungfrumamman
    Kpax skrev 2016-09-01 09:49:41 följande:

Åh nej, gick du över med tvåan...

Jag gick över 5 dagar med ettan och hoppas att tvåan ska vara lite snabbare. Tänker mig av någon anledning att det alltid är så! Önsketänkande... ;)

Ja, jag gjorde ju det :/ meen jag har några bortförklarande omständigheter som jag tänker kan ha påverkat, bl.a annan pappa än första men framförallt att hon låg "felvänd" i magen, så jag fick göra vändning av henne i slutet av grav. Den var lyckad och så, men tänker att hon behövde lite extra tid att känna sig redo i den pos. ;) haha man hittar på mycket förklaringar. Min 3:a ligger rätt sedan en ganska lång tid, så jag hoppas att min egensnickrade teori stämmer bra så jag slipper gå över igen ;)

Hoppas att du slipper också (håller tummarna)
  • varmlanning

Jag tycker också att det känns som att det blir väldigt få septemberbebisar i år. När jag skrevs in och bjöds in till föräldrakurs så blev hela kursen inställd pga för få deltagande. Lite synd tycker jag då jag gärna hade vädrat lite graviditetssnack med människor i samma situation. Men förhoppningsvis innebär detta att Karlstads sjukhus kommer ha plats för mig den 15e september (VÄGRAR GÅ ÖVER!!)

Är det någon annan som åkt på förkylning förresten? Att jobba som lärare är inte det bästa när skolorna sätter igång. Har blivit riktigt sjuk nu av alla virus som far runt bland barnen. Vet inte riktigt hur man ska bota det samt huruvida man kan äta alvedon eller inte :/ Köpt väldigt svag nässpray som inte hjälper.

• 8295

Varmlanning, alvedon kan man väl äta? Ipren däremot ska undvikas, speciellt såhär sent i graviditeten. Finns ju mindre starka alvedon du kan köpa också :)

Finns också helt ofarliga näsdroppar som man kan använda sig av hur mycket som helst, jag brukar alltid köpa såna då jag har tendens att använda alldeles för mycket. Fråga på apoteket

• Kpax
    varmlanning skrev 2016-09-02 17:40:42 följande:

Jag tycker också att det känns som att det blir väldigt få septemberbebisar i år. När jag skrevs in och bjöds in till föräldrakurs så blev hela kursen inställd pga för få deltagande. Lite synd tycker jag då jag gärna hade vädrat lite graviditetssnack med människor i samma situation. Men förhoppningsvis innebär detta att Karlstads sjukhus kommer ha plats för mig den 15e september (VÄGRAR GÅ ÖVER!!)

Är det någon annan som åkt på förkylning förresten? Att jobba som lärare är inte det bästa när skolorna sätter igång. Har blivit riktigt sjuk nu av alla virus som far runt bland barnen. Vet inte riktigt hur man ska bota det samt huruvida man kan äta alvedon eller inte :/ Köpt väldigt svag nässpray som inte hjälper.

Alvedon får du äta enligt anvisningarna på förpackningen. Nässpray bör man inte använda mot graviditetstäppa eftersom det inte är bra för din näsa att ta den i 9 månader- fick jag höra. Det är alltså inte alls farligt för barnet. Jag använder Nasin flera gånger om dagen och har gjort det många månader både den här graviditeten och förra. Någon enstaka dag efter förlossningen var täppan borta, och näsan oskadd.
  • matildanerdna

Igår kom våran prins till världen!

Efter start med vattenavgång kl.13 i torsdags och kontroll så kom värkarna igång snabbt. Vi blev inskrivna 19.15 och strax innan 02 var jag öppen 8 cm. Där tog det däremot stopp. Efter att ha kämpat med lustgas och kraftiga värkar tog jag tillslut emot eda kl. 5.30 då jag fortfarande inte öppnat mig mer. (Helt fantastiskt smärtlindring btw!!) Kroppen satte fart igen och vid 7 på fredag morgon var jag helt öppen men lilleman ville inte komma ner ordentligt. Efter 4 timmar bestämmer barnmorskan att jag ska försöka krysta för att se om det kan hjälpa honom ner sista biten. Två läkare kallades in och kontroll och ultraljud gjordes vilka visade att den luringen lagt sig med ansiktet uppåt! Dom sa att det går att föda så men att det tar längre tid och efter 17 timmars värkarbete var jag helt slut. Så kl. 12.23 den 2/9 kom han ut via akutsnitt (v.39+0)!

• Kpax
    matildanerdna skrev 2016-09-03 04:34:39 följande:

Igår kom våran prins till världen!

Efter start med vattenavgång kl.13 i torsdags och kontroll så kom värkarna igång snabbt. Vi blev inskrivna 19.15 och strax innan 02 var jag öppen 8 cm. Där tog det däremot stopp. Efter att ha kämpat med lustgas och kraftiga värkar tog jag tillslut emot eda kl. 5.30 då jag fortfarande inte öppnat mig mer. (Helt fantastiskt smärtlindring btw!!) Kroppen satte fart igen och vid 7 på fredag morgon var jag helt öppen men lilleman ville inte komma ner ordentligt. Efter 4 timmar bestämmer barnmorskan att jag ska försöka krysta för att se om det kan hjälpa honom ner sista biten. Två läkare kallades in och kontroll och ultraljud gjordes vilka visade att den luringen lagt sig med ansiktet uppåt! Dom sa att det går att föda så men att det tar längre tid och efter 17 timmars värkarbete var jag helt slut. Så kl. 12.23 den 2/9 kom han ut via akutsnitt (v.39+0)!

Stort grattis!!!

Låter dramatiskt värre, skönt att ni mår bra!
Svar på tråden Septemberbebisar 16'