• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Kimmelim
    8295 skrev 2016-09-05 15:12:28 följande:

Vad har ni för planer inför förlossningen? Med smärtstillande, anhöriga och liknande?

Jag kommer definitivt att be om lustgas. Epidural ifall jag känner att jag inte står ut. Min man kommer så klart att vara med mig. I övrigt har jag inte planerat någonting utan tar det som det kommer. Det blir sällan så som man planerar ändå tänker jag. Något jag däremot INTE kommer att göra är att ta emot smärtlindring i form av akupunktur. Det tutade nämligen barnmorskan i mig att jag skulle ha under min första förlossning.

Jag låg alltså med nålar instuckna i blygdläpparna..... Det hjälpte inte.... :p
  • Kimmelim

Vad har ni för planer inför förlossningen? Med smärtstillande, anhöriga och liknande?

Hur tänker du själv kring förlossningen?
  • Kpax

Min sambo kommer att vara med, skulle aldrig vilja ha med någon annan, då är jag hellre själv.

Jag vill undvika eda eftersom jag inte har så bra erfarenheter av den, men tänker att jag nog vill ha lokalbedövning när huvudet ska ut. Kanske. Lustgas tar jag om andan faller på :)
  • Fröken W

Min sambo är den som kommer att vara med. Skulle inte vilja ha med nån annan. Hoppas bara att han kommer våga/veta vad han kan hjälpa till med. Han är världens bästa men har svårt att visa engagemang om jag t.ex. är ledsen. Inte så att han struntar i mig, han vill hjälpa men vet inte hur. Någon som har tips på hur jag kan få honom att bli mer aktiv i såna situationer?

Jag vet ju inte själv vad jag kommer att vilja vid förlossningen då detta är vårt första barn men jag vill ju att han ska vara aktiv och "våga" stötta mm. Något som jag dock känner mig väldigt säker på nu är att jag INTE vill ha en massa hejarop och beröm. Så det känns svårt att kunna ge honom konkreta tips på vad han kan göra. Vad har ni som fått barn tidigare velat ha för stöd av er partner?

Ang. smärtlindring känner jag mig öppen för förslag. Är lite "orolig" över lustgas...hört att man kan bli illamående av den och det är jag verkligen inte sugen på att bli. Gillar heller inte berusningskänslan/att tappa kontrollen när man dricker alkohol så dricker väldigt sällan, en-två gånger/år. Har hört att vissa jämför lustgasen vid just alkoholberusning.

Hur har ni upplevt lustgas?

• Kpax
    Fröken W skrev 2016-09-05 21:03:53 följande:

Min sambo är den som kommer att vara med. Skulle inte vilja ha med nån annan. Hoppas bara att han kommer våga/veta vad han kan hjälpa till med. Han är världens bästa men har svårt att visa engagemang om jag t.ex. är ledsen. Inte så att han struntar i mig, han vill hjälpa men vet inte hur. Någon som har tips på hur jag kan få honom att bli mer aktiv i såna situationer?

Jag vet ju inte själv vad jag kommer att vilja vid förlossningen då detta är vårt första barn men jag vill ju att han ska vara aktiv och "våga" stötta mm. Något som jag dock känner mig väldigt säker på nu är att jag INTE vill ha en massa hejarop och beröm. Så det känns svårt att kunna ge honom konkreta tips på vad han kan göra. Vad har ni som fått barn tidigare velat ha för stöd av er partner?

Ang. smärtlindring känner jag mig öppen för förslag. Är lite "orolig" över lustgas...hört att man kan bli illamående av den och det är jag verkligen inte sugen på att bli. Gillar heller inte berusningskänslan/att tappa kontrollen när man dricker alkohol så dricker väldigt sällan, en-två gånger/år. Har hört att vissa jämför lustgasen vid just alkoholberusning.

Jag har hört att ofta blir man illamående av själva förlossningen, speciellt när huvudet passerar spinaetaggarna, och att man kanske TROR att det är lustgasen man blir illamående av. Men det kanske är olika också.

Berusningskänslan släpper på ett par sekunder, sluta andas gas när värken är i en topp så är du klar i huvudet när värken är över.

Om man ens känner berusning, det tyckte jag inte att jag gjorde. Jag var mosig i hjärnan pga smärta och trötthet och kände inte att gasen gjorde varken till eller från på den punkten. Smärtan kände jag också, men "längre bort" typ. Helt okej, men inget mirakel.

Vid första förlossningen hade sambon diskbråck och kunde knappt stå, så jag hade noll förväntningar. Han erbjöd mig saft (jag tackade nej men bm fick honom att fortsätta sätta sugröret framför näsan på mig och då drack jag. Gott!), erbjöd sig att badda pannan (jag tackade nej, men bm fick honom att bara göra det ändå. Väldigt skönt!). Annars fanns han mest där, sa att jag var grym ibland. Lite lagom sådär, mycket nöjd!

Andra grejer jag kan tänka mig kan vara sköna är hård massage på axlar och överarmar gör att flytta fokus från mage, rygg och underliv. Men det säger jag till om då isf. Ska inte vara så rädd att vara till besvär den här gången. Klart jag ska ha saft och baddad panna för fan! :D
  • Jungfrumamman
    Kimmelim skrev 2016-09-05 15:42:55 följande:

Jag kommer definitivt att be om lustgas. Epidural ifall jag känner att jag inte står ut. Min man kommer så klart att vara med mig. I övrigt har jag inte planerat någonting utan tar det som det kommer. Det blir sällan så som man planerar ändå tänker jag. Något jag däremot INTE kommer att göra är att ta emot smärtlindring i form av akupunktur. Det tutade nämligen barnmorskan i mig att jag skulle ha under min första förlossning.

Jag låg alltså med nålar instuckna i blygdläpparna..... Det hjälpte inte.... :p

Haha, men VAH!!!??? (Förlåt) men usch vad obehagligt. Jkla akupunktur, blev också övertalad att ta det under min första, fast då i handen och nån uppe på huvudet om jag minns rätt. Där låg jag o hade ont av värkar och en värkande hand utöver det.. Jag sa till dom att ta ut dem ganska snabbt. :/ funkade inte för mig
  • Jungfrumamman
    Fröken W skrev 2016-09-05 21:03:53 följande:

Ang lustgasen så är det det enda jag haft under mina två tidigare förlossningar (förutom ettpar snabba akupunktur nålar i handen som kunde kvitta) Helt ärligt så tyckte jag nog att lustgasen var lite obehaglig första gången, den första tiden. Det började knäppa/spraka lite i händerna och känslan var lite skum, men jag vande mig snabbt och det tar den värsta toppen av varje värk och gör på något sätt att man står ut lite bättre. Jag skulle säga att det inte är någon fara att prova även om man är tveksam. Ta ettpar värkar med och sen ifall man vill utan. För mig har den ändå varit väldigt bra totalt sett. Blev inte illamående av den (men man blir ofta illamående under en del av förlossningen ändå, men det kommer snabbt och försvinner snabbt också, spinae passagen elr vad det heter)
  • jevana

BF-lista:

1/9 Kimmelim 

10/9 Jungfrumamman

10/9 Kary

15/9 varmlanning 

16/9 albedo (snitt 15/9)

16/9 tillyra

19/9 Fröken W

19/9 Jevana

20/9 Kpax 

22/9 UselFantasi (snitt) 

29/9 8295

• 8295

Usch och fy, jag tycker inte alls om akepunktur...

Någon som skrivit ett förlossningsbrev, utöver sammanfattningen hos bm?

Jag ska ha min sambo samt mamma med mig på förlossningen, och känner som många av er att jag vill vänta så länge som möjligt med eda. Det här är dock mitt första barn så jag har ingen aning om vad jag har att förvänta mig av smärtan. Bara att vissa av mina förvärkar gör ont nog haha.

Det finns badkar på mitt sjukhus så det hoppas jag kunna använda mig av, samt värmekuddar/kalla handdukar.

Är det någon som har någon erfarenhet övh om förlossningspallar? Tycker det låter som ett mysigt sätt, att ha sin partner så nära som möjligt och kunna hämta lite styrka därifrån.

• Anonym (jona)
    8295 skrev 2016-09-06 11:00:15 följande:

Usch och fy, jag tycker inte alls om akepunktur...

Någon som skrivit ett förlossningsbrev, utöver sammanfattningen hos bm?

Jag ska ha min sambo samt mamma med mig på förlossningen, och känner som många av er att jag vill vänta så länge som möjligt med eda. Det här är dock mitt första barn så jag har ingen aning om vad jag har att förvänta mig av smärtan. Bara att vissa av mina förvärkar gör ont nog haha.

Det finns badkar på mitt sjukhus så det hoppas jag kunna använda mig av, samt värmekuddar/kalla handdukar.

Är det någon som har någon erfarenhet övh om förlossningspallar? Tycker det låter som ett mysigt sätt, att ha sin partner så nära som möjligt och kunna hämta lite styrka därifrån.

Sambo+mamma alltså. Hoppas dom kommer bra överens!
Svar på tråden Septemberbebisar 16'