Fröken W skrev 2016-09-05 21:03:53 följande:
Min sambo är den som kommer att vara med. Skulle inte vilja ha med nån annan. Hoppas bara att han kommer våga/veta vad han kan hjälpa till med. Han är världens bästa men har svårt att visa engagemang om jag t.ex. är ledsen. Inte så att han struntar i mig, han vill hjälpa men vet inte hur. Någon som har tips på hur jag kan få honom att bli mer aktiv i såna situationer?
Jag vet ju inte själv vad jag kommer att vilja vid förlossningen då detta är vårt första barn men jag vill ju att han ska vara aktiv och "våga" stötta mm. Något som jag dock känner mig väldigt säker på nu är att jag INTE vill ha en massa hejarop och beröm. Så det känns svårt att kunna ge honom konkreta tips på vad han kan göra. Vad har ni som fått barn tidigare velat ha för stöd av er partner?
Ang. smärtlindring känner jag mig öppen för förslag. Är lite "orolig" över lustgas...hört att man kan bli illamående av den och det är jag verkligen inte sugen på att bli. Gillar heller inte berusningskänslan/att tappa kontrollen när man dricker alkohol så dricker väldigt sällan, en-två gånger/år. Har hört att vissa jämför lustgasen vid just alkoholberusning.
Hur har ni upplevt lustgas?
Jag har hört att ofta blir man illamående av själva förlossningen, speciellt när huvudet passerar spinaetaggarna, och att man kanske TROR att det är lustgasen man blir illamående av. Men det kanske är olika också.
Berusningskänslan släpper på ett par sekunder, sluta andas gas när värken är i en topp så är du klar i huvudet när värken är över.
Om man ens känner berusning, det tyckte jag inte att jag gjorde. Jag var mosig i hjärnan pga smärta och trötthet och kände inte att gasen gjorde varken till eller från på den punkten. Smärtan kände jag också, men "längre bort" typ. Helt okej, men inget mirakel.
Vid första förlossningen hade sambon diskbråck och kunde knappt stå, så jag hade noll förväntningar. Han erbjöd mig saft (jag tackade nej men bm fick honom att fortsätta sätta sugröret framför näsan på mig och då drack jag. Gott!), erbjöd sig att badda pannan (jag tackade nej, men bm fick honom att bara göra det ändå. Väldigt skönt!). Annars fanns han mest där, sa att jag var grym ibland. Lite lagom sådär, mycket nöjd!
Andra grejer jag kan tänka mig kan vara sköna är hård massage på axlar och överarmar gör att flytta fokus från mage, rygg och underliv. Men det säger jag till om då isf. Ska inte vara så rädd att vara till besvär den här gången. Klart jag ska ha saft och baddad panna för fan! :D