• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • varmlanning
    matildanerdna skrev 2016-09-03 04:34:39 följande:

Igår kom våran prins till världen!

Efter start med vattenavgång kl.13 i torsdags och kontroll så kom värkarna igång snabbt. Vi blev inskrivna 19.15 och strax innan 02 var jag öppen 8 cm. Där tog det däremot stopp. Efter att ha kämpat med lustgas och kraftiga värkar tog jag tillslut emot eda kl. 5.30 då jag fortfarande inte öppnat mig mer. (Helt fantastiskt smärtlindring btw!!) Kroppen satte fart igen och vid 7 på fredag morgon var jag helt öppen men lilleman ville inte komma ner ordentligt. Efter 4 timmar bestämmer barnmorskan att jag ska försöka krysta för att se om det kan hjälpa honom ner sista biten. Två läkare kallades in och kontroll och ultraljud gjordes vilka visade att den luringen lagt sig med ansiktet uppåt! Dom sa att det går att föda så men att det tar längre tid och efter 17 timmars värkarbete var jag helt slut. Så kl. 12.23 den 2/9 kom han ut via akutsnitt (v.39+0)!

Grattis! Låter dock som en mycket jobbig förlossning :(
  • matildanerdna
    Kpax skrev 2016-09-03 08:46:47 följande:

Stort grattis!!!

Låter dramatiskt värre, skönt att ni mår bra!

varmlanning skrev 2016-09-03 09:13:16 följande:

Grattis! Låter dock som en mycket jobbig förlossning :(

Tack!

Ja, det var tufft. Men jag hade tränat på avslappning innan och lyckades faktiskt somna mellan flera av de jobbigaste värkarna! Personalen var underbar och väldigt hjälpsamma vilket underlättade extremt! Nu vill vi hem men måste stanna på BB och får åka tidigast på söndag..

Hoppas era förlossningar kommer gå smidigare!
  • Jungfrumamman

Efter start med vattenavgång kl.13 i torsdags och kontroll så kom värkarna igång snabbt. Vi blev inskrivna 19.15 och strax innan 02 var jag öppen 8 cm. Där tog det däremot stopp. Efter att ha kämpat med lustgas och kraftiga värkar tog jag tillslut emot eda kl. 5.30 då jag fortfarande inte öppnat mig mer. (Helt fantastiskt smärtlindring btw!!) Kroppen satte fart igen och vid 7 på fredag morgon var jag helt öppen men lilleman ville inte komma ner ordentligt. Efter 4 timmar bestämmer barnmorskan att jag ska försöka krysta för att se om det kan hjälpa honom ner sista biten. Två läkare kallades in och kontroll och ultraljud gjordes vilka visade att den luringen lagt sig med ansiktet uppåt! Dom sa att det går att föda så men att det tar längre tid och efter 17 timmars värkarbete var jag helt slut. Så kl. 12.23 den 2/9 kom han ut via akutsnitt (v.39+0)!

Stort Grattis i all tumult, härligt att ni har er pojke hos er nu :) lycka till framöver
  • 8295

Grattis, vad roligt, och skönt att det är över! Mår ni alla bra nu efteråt?
  • Fröken W

Åh vad spännande att septemberbebisarna börjat titta ut! Stort grattis till er som fått träffa era mirakel.

Jag har bf om drygt två veckor och börjar fundera på det här med bb-väskan. Vad har ni andra packat/kommer att packa?

Ni som fött barn tidigare, fanns det något ni packat men som kändes onödigt?

Och en sak till, amningsinlägg...var köper man det? Tänkte att det borde finnas på större mataffärer men hittade inte på Ica maxi iaf... Var i affären ska man leta om det finns där? Bland intimprodukter eller babysakerna?

• Nudelsoppa
    Fröken W skrev 2016-09-03 19:25:05 följande:

Åh vad spännande att septemberbebisarna börjat titta ut! Stort grattis till er som fått träffa era mirakel.

Jag har bf om drygt två veckor och börjar fundera på det här med bb-väskan. Vad har ni andra packat/kommer att packa?

Ni som fött barn tidigare, fanns det något ni packat men som kändes onödigt?

Och en sak till, amningsinlägg...var köper man det? Tänkte att det borde finnas på större mataffärer men hittade inte på Ica maxi iaf... Var i affären ska man leta om det finns där? Bland intimprodukter eller babysakerna?

Jag har packat sköna, mjuka, löst sittande kläder till mig (trosor tänker jag tjuva till mig på förlossningen). Jag har tidigare gånger, och så även denna gång, packat med en tröja (min mans stors huvtröja) som går nedanför rumpan, då jag inte är bekväm med att gå omkring med den monsterstora binda man får efter förlossningen. Med tröjan har jag kunnat dölja den stora bindan där bak.

Amningsbh, värmeinlägg och amningsinlägg.

Kläder, filt och gossedjur till bebisen. Även napp till bebisen, om vi blir kvar ett tag och amningen kommer igång som den ska.

Mina amningsinlägg har jag köpt på Apoteket. Har för mig att de finns även i större matbutiker vid babyprodukterna.
  • Kimmelim

Jag kan tipsa om lypsyl/salva till läpparna! Jag blev jättetorr om läpparna pga lustgasen under mina andra förlossningar.

• Kpax

Jag har inte packat än, men tänker ta med 2-3 amningslinnen (skiter nog i amningsBH, jag har inte stora bröst så behöver inte mer stöd), mörka lösa byxor (eftersom man har BLÖJA och ändå lätt blöder igenom), max två uppsättningar kläder till bebisen (finns mer på bb), strumpor, tofflor (hade inte förra gången och ångrade det), småflaskor med schampo och balsam (om jag skulle orka tvätta håret). Handkräm, tandborste, tandkräm, nässpray. Filt, napp (första barnet provade vi inte napp till förrän hon vid några veckors ålder visade sig ha kolik, då tog hon den inte. Känns lättare om de tar napp), skötväska till hemresan. Mobilladdare, godis.

Amningsinlägg brukar finnas vid babywipes och liknande. :)

• Fröken W

Tack för era tips till BB-väskan.

När har alla bf? Kanske dags för en bf-lista, eller finns det redan?

• Kpax
    Fröken W skrev 2016-09-04 18:02:49 följande:

Tack för era tips till BB-väskan.

När har alla bf? Kanske dags för en bf-lista, eller finns det redan?

Tror inte det finns, jag har iaf inte sett någon. Vet inte hur man gör en heller, men jag har bf 20/9. :)
Svar på tråden Septemberbebisar 16'