varmlanning skrev 2016-09-06 21:11:56 följande:
Min första förlossning. Precis som Kary skrev så vet jag inte vad som väntar. Jag har tänkt mig lustgas och utan övrig smärtlindring så långt det går. Men om det blir för jobbigt och jag inte är "lika tuff som jag tror" så är jag öppen för eda.
Jag är dock mer nervös över att edan isåfall kommer dra ut ännu längre på förlossningen eftersom man inte känner på samma sätt.
Som det är nu har jag hellre en kortare smärtsam förlossning än en långdragen där jag inre känner något. Har inbillat mig att det minskar risken för skador både för mig och bebis.
Jag tror dock att jag kommer gå över tiden länge.. kännee inget nu.. har knappt några sammandragningar eller något ens och det är bara 9 dagar kvar. Så om dom beräknar att han väntar väga över 4 kilo så tar jag nog eda ändå..
Hur är det med er som väntar syskon? Har bebisarna vägt väldigt olika och har det i såfall känts väldigt mycket smärtsammare med ett större barn?
Har precis upplevt en förlossning från första parkett. Tro mig, det är meningslöst att göra upp smärtlindringsplaner innan. Ryggmärgsbedövning kan vara helt avgörande för att du ska få vila ut innan utdrivandet börjar. I den fasen verkade inte ryggbedövningen hjälpa speciellt mycket. Om smärtlindringen gör att värkarna avstannat får du värkstimulerande dropp.
Snabba förlossningar kan ge större förlossningsskador, så det är nog inte helt positivt. Hur som helst så kan du inte påverka speciellt mycket. Men sen får du belöningen ;)
Lita på barnmorskorna, dom kan det där!