• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Jungfrumamman
    Hilda77 skrev 2016-09-10 12:21:15 följande:

Jag började störtblöda hemma. Forsade blod. Läkarna lyckades få stop på det o det beslutades att jag skulle snittas på morgonen. Skulle ligga still o få blod hela natten.

Snittet görs. Går ganska bra,förlorar mkt blod. Ligger på uppvak sen när mina värden försämras , läkarna rusar iväg med mig för en ny operation. Visar sig att ett blodkärl brustit i magen o står o pumpar ut blod. 2,5 liter ligger i magen.

Sövs o läggs i respitator för att hållas still. Min familj får veta att om jag klarar dom närmaste 48 timmarna så kommer jag bli bra.

Det som hände mig är såvextremt ovanligt så ingen behöver bli orolig att det ska ske med dem.

Läkarna har varit fantastiska.

Min lille påg. 12 dagar gammal nu och 2030 gram.

Oh herregud vad läskigt, verkligen skönt att höra att allt tillslut gick bra. Tänker även på din man och familj.. Hemsk tid för dom där efter när du var sövd och i respiratorn huh.. Nu hoppas jag att ni har en fin tid tillsammans när allt är bra och att ni får tid att njuta. Han är jättefin er pojk :)
  • MHK

Hilda77, va härligt allt har gått bra. Nu har du lillen hos dig och nu kan du slappna av. Ta hand om dig, vilken resa du har haft.

Själv är jag BF+2, ingen bebis som vill komma men har fruktansvärda värkar men inte tillräckligt för att åka till förlossningen. Har haft det i tre dagar. Är helt helt slut. Längtar så enormt mkt

• jonsi
    varmlanning skrev 2016-09-06 21:11:56 följande:

Min första förlossning. Precis som Kary skrev så vet jag inte vad som väntar. Jag har tänkt mig lustgas och utan övrig smärtlindring så långt det går. Men om det blir för jobbigt och jag inte är "lika tuff som jag tror" så är jag öppen för eda.

Jag är dock mer nervös över att edan isåfall kommer dra ut ännu längre på förlossningen eftersom man inte känner på samma sätt.

Som det är nu har jag hellre en kortare smärtsam förlossning än en långdragen där jag inre känner något. Har inbillat mig att det minskar risken för skador både för mig och bebis.

Jag tror dock att jag kommer gå över tiden länge.. kännee inget nu.. har knappt några sammandragningar eller något ens och det är bara 9 dagar kvar. Så om dom beräknar att han väntar väga över 4 kilo så tar jag nog eda ändå..

Hur är det med er som väntar syskon? Har bebisarna vägt väldigt olika och har det i såfall känts väldigt mycket smärtsammare med ett större barn?

Har precis upplevt en förlossning från första parkett. Tro mig, det är meningslöst att göra upp smärtlindringsplaner innan. Ryggmärgsbedövning kan vara helt avgörande för att du ska få vila ut innan utdrivandet börjar. I den fasen verkade inte ryggbedövningen hjälpa speciellt mycket. Om smärtlindringen gör att värkarna avstannat får du värkstimulerande dropp. 

Snabba förlossningar kan ge större förlossningsskador, så det är nog inte helt positivt. Hur som helst så kan du inte påverka speciellt mycket. Men sen får du belöningen ;)

Lita på barnmorskorna, dom kan det där!
  • Kimmelim

Nu har vår pojke kommit! 2 timmar efter att vi checkade in på förlossningen så var han ute. Inga som helst komplikationer och han är så fantastiskt fin! Det var ändå värt de där 10 extra dagarnas vänta. ;)

• Jungfrumamman
    Kimmelim skrev 2016-09-11 02:56:41 följande:

Nu har vår pojke kommit! 2 timmar efter att vi checkade in på förlossningen så var han ute. Inga som helst komplikationer och han är så fantastiskt fin! Det var ändå värt de där 10 extra dagarnas vänta. ;)

Stort Grattis Kimmelim, härligt :)
  • 8295

Grattis! Vad roligt att höra :) ta hand om er!
  • Kpax
    Hilda77 skrev 2016-09-10 12:21:15 följande:

Jag började störtblöda hemma. Forsade blod. Läkarna lyckades få stop på det o det beslutades att jag skulle snittas på morgonen. Skulle ligga still o få blod hela natten.

Snittet görs. Går ganska bra,förlorar mkt blod. Ligger på uppvak sen när mina värden försämras , läkarna rusar iväg med mig för en ny operation. Visar sig att ett blodkärl brustit i magen o står o pumpar ut blod. 2,5 liter ligger i magen.

Sövs o läggs i respitator för att hållas still. Min familj får veta att om jag klarar dom närmaste 48 timmarna så kommer jag bli bra.

Det som hände mig är såvextremt ovanligt så ingen behöver bli orolig att det ska ske med dem.

Läkarna har varit fantastiska.

Min lille påg. 12 dagar gammal nu och 2030 gram.

Superfin liten kille!

Så fruktansvärt för både dig och dina anhöriga, de måste varit galet oroliga för dig!

Jag hoppas du blir erbjuden (och tar emot) hjälp att bearbeta det här om du känner minsta antydan till depression. Jag har flera vänner som råkat ut för förlossningsdepressioner och som sagt att de önskar att de fattat och sökt hjälp tidigare.

Ta hand om dig!
  • Kpax

Grattis!

Jäklar vad snabbt jobbat!

Med första var jag på förlossningen 10h, får se hur det blir den här gången. :)
  • Fröken W

Åh det är så kul att septemberbebisarna börjat komma ut! Längtar så mycket efter min lilla plutt nu, en vecka kvar till bf.

Har de senaste två-tre dagarna fått en ilande/huggande känsla i underlivet/blygdbenet. Det kommer plötsligt och försvinner snabbt, är kvar max 10 sekunder. Det är mer obehagligt än gör ont men om jag går så behöver jag stanna till. Bebisen är fixerad och har varit det i minst en vecka. Någon som känt lika och har någon aning om vad det är jag känt?

• 8295
    Fröken W skrev 2016-09-12 12:04:59 följande:

Åh det är så kul att septemberbebisarna börjat komma ut! Längtar så mycket efter min lilla plutt nu, en vecka kvar till bf.

Har de senaste två-tre dagarna fått en ilande/huggande känsla i underlivet/blygdbenet. Det kommer plötsligt och försvinner snabbt, är kvar max 10 sekunder. Det är mer obehagligt än gör ont men om jag går så behöver jag stanna till. Bebisen är fixerad och har varit det i minst en vecka. Någon som känt lika och har någon aning om vad det är jag känt?

Jag känner samma ilningar, har gjort 2-3 veckor. Läste någonstans att det är bebisens huvud som stöter ner mot bäckenet, så kanske det är? Jag tycker det gör jätteont :/

Mina förvärkar jag haft de senaste veckorna försvann plötsligt 3-4 dagar sen, men kom tillbaka idag kraftigare än förut. Inget regelbundet dock. Har en sammandragning var tredje minut och haft i flera dygn, håller nästan på att kissa på mig varje gång haha.
Svar på tråden Septemberbebisar 16'