• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • varmlanning

Jag ska in på sjukhuset imorgon för att diskutera igångsättning eller som jag helst vill - snitt. Imorgon är två veckor över tiden och jag har gått in i världens jobbigaste depression. Jag har till och med funderat på att lägga in mig själv på psyk. Jag trodde aldrig att jag som är så liten skulle behöva föda en bjässe på över 4 kilo och det är därför jag heller inte kunnat föreställa mig det. Nu när det är verklighet så har jag sådan frukansvärd ångest inför en igångsättning. Grattis till er som slapp gå över såhär länge!

• Kary
    8295 skrev 2016-09-22 14:03:56 följande:
    Grattisgrattis!! :D

Hur gick förlossningen och hur mår ni nu efteråt?
    Det gick bra faktiskt. men fort! vattnet gick kl 3 på natten och 5.30 var vi på förlossningen. kl 7 var jag fem cm öppen. så det var lite svårt att hänga med i svängarna. men allt gick bra även om jag var tvungen att klippas lite mot slutet då hon låg lite konstigt med huvudet och kom därför inte ut trots 45 min krystande. det var lite kämpigt :) 

nu ammar vi för fullt och känner att det är lite av en chock med denna stora omställning. samtidigt som man älskar den lilla så himla mycket så är det lite svårt att vara behövd hela tiden...
  • Kary

BF-lista: 

1/9 Kimmelim 

10/9 Jungfrumamman (pojke bf +9) 

10/9 Kary (flicka född bf + 11)

10/9 Calandivaa 

15/9 varmlanning 

16/9 albedo (snitt 15/9) 

16/9 tillyra 

19/9 Fröken W 

19/9 Jevana (födde en flicka bf+7)

20/9 Kpax (födde pojke bf-1) 

22/9 UselFantasi, födde en pojke bf-9 

29/9 8295

• tillyra

Åh värmlänning stackars dig som har måst vänta så länge på din unge. Och framförallt för att du är så rädd. Det hjälper kanske inte mycket när du redan känner så men jag tror inte att det är så mycket värre att få ut en bebis på 4 kg än en på 3. Det är nog en hel del andra saker som spelar större roll vid en förlossning. Jag har ju inget att jämföra med, har bara den här som jag nyss födde men hon vägde nästan 4,5 och kom på 6 h från första värk. Och jag är inte stor alls men det gick jättebra.

Det kommer det helt säkert göra för dig också om du hittar tryggheten i att du kan någonstans inom dig. Och har ett team runt dig med partner och barnmorskor som stöttar och hjälper. Vill inte förringa din rädsla på något sätt eller vara en sån där jobbig jävel, bara peppa utifall att de inte går med på snitt.

Som sagt, jag tror inte det behöver vara värre med en tyngre bebis än en lättare. Har hört efteråt att de ofta får lite mer "skjuts" ut när de är tyngre.

Kram och lycka till!

• Fröken W

Nu är äntligen min efterlängtade bebis här. Jag började känna av väldigt svaga värkar i måndags kväll men tänkte att det säkert skulle sluta under natten som man så ofta hör. Men vid 2 natten mellan måndag och tisdag så tilltog värkarna och jag kunde inte längre ligga kvar i sängen. Värkarna kom och gick under resten av natten/morgonen men kunde inte riktigt mäta någon regelbundenhet i dem. Ibland var det tio minuters mellanrum och ibland fem. Klockan 2 på tisdagseftermiddagen ville jag inte vara kvar hemma längre så vi åkte till förlossningen och då var jag öppen 4cm så vi fick stanna. Dock tog det rätt lång tid där men tillslut, klockan 3 på natten mellan tisdag och onsdag föddes vår underbara lilla tjej på bf+9.

• Fröken W

Bf-lista

1/9 Kimmelim 

10/9 Jungfrumamman (pojke bf +9) 

10/9 Kary (flicka född bf + 11)

10/9 Calandivaa 

15/9 varmlanning 

16/9 albedo (snitt 15/9) 

16/9 tillyra 

19/9 Fröken W (flicka bf+9)

19/9 Jevana (födde en flicka bf+7)

20/9 Kpax (födde pojke bf-1) 

22/9 UselFantasi, födde en pojke bf-9 

29/9 8295

• varmlanning

I förrgår, 14 dagar över tiden åkte vi in till sjukhuset för planerad igångsättning. Jag hade inga tecken på att jag spontant skulle föda inom närmsta dag eller dagar så vid 15 fick jag påbörja min första dos cytotec. Efter 5 doser varannan timme kom värkarna. Hade kraftiga värkar varannan minut i ca 5 timmar. Klockan 7 på morgonen fick jag åka in till förlossning3n endast två cm öppen.trodde jag skulle dö av värkarna. Jqg fick epidural. Eftesom släppte bedövning så fick mer samt morfin och värkstimulerande dropp. Klockan 6 på kvällen kom krystvärkarna som var alldeles för svaga. Ännu mer värkstimulerande. Krystade i över 3 timmar utan att det hände typ något alls. Slutade med klipp i underlivet och sugklocka. Det mest fruktansvärda jag varit med om. Ut kom dock världens mest perfekta pojke. Vi kommer ligga inne några dagar då han behöver medicin mot huvudvärken. Blev en septemberbebis med nöd och näppe. 30/9 2100

• Kpax
    varmlanning skrev 2016-10-01 19:44:11 följande:

I förrgår, 14 dagar över tiden åkte vi in till sjukhuset för planerad igångsättning. Jag hade inga tecken på att jag spontant skulle föda inom närmsta dag eller dagar så vid 15 fick jag påbörja min första dos cytotec. Efter 5 doser varannan timme kom värkarna. Hade kraftiga värkar varannan minut i ca 5 timmar. Klockan 7 på morgonen fick jag åka in till förlossning3n endast två cm öppen.trodde jag skulle dö av värkarna. Jqg fick epidural. Eftesom släppte bedövning så fick mer samt morfin och värkstimulerande dropp. Klockan 6 på kvällen kom krystvärkarna som var alldeles för svaga. Ännu mer värkstimulerande. Krystade i över 3 timmar utan att det hände typ något alls. Slutade med klipp i underlivet och sugklocka. Det mest fruktansvärda jag varit med om. Ut kom dock världens mest perfekta pojke. Vi kommer ligga inne några dagar då han behöver medicin mot huvudvärken. Blev en septemberbebis med nöd och näppe. 30/9 2100

Det låter inte roligt... Men du fixade det, bra gjort! Och grattis till din fina pojke!
  • Kpax
    Fröken W skrev 2016-10-01 10:45:56 följande:

Nu är äntligen min efterlängtade bebis här. Jag började känna av väldigt svaga värkar i måndags kväll men tänkte att det säkert skulle sluta under natten som man så ofta hör. Men vid 2 natten mellan måndag och tisdag så tilltog värkarna och jag kunde inte längre ligga kvar i sängen. Värkarna kom och gick under resten av natten/morgonen men kunde inte riktigt mäta någon regelbundenhet i dem. Ibland var det tio minuters mellanrum och ibland fem. Klockan 2 på tisdagseftermiddagen ville jag inte vara kvar hemma längre så vi åkte till förlossningen och då var jag öppen 4cm så vi fick stanna. Dock tog det rätt lång tid där men tillslut, klockan 3 på natten mellan tisdag och onsdag föddes vår underbara lilla tjej på bf+9.

Grattis!!
  • Kary
    varmlanning skrev 2016-10-01 19:44:11 följande:

Grattis till din lille pojke! Och nu är det över och håller tummarna för snabb läkning...
Svar på tråden Septemberbebisar 16'