Fröken W skrev 2016-11-06 21:51:02 följande:
Hej på er! Hur går det för er alla? Hur mår ni och era små?
En fundering...nu när det börjar bli kallare ute, vad bäddar ni vagnen med och hur klär ni bebisen om ni går på promenad?
Självklar är bebisar olika, precis som vi, några är frusna medan andra är varma men vore intressant att höra hur ni gör med era älsklingar då jag tycker att det är svårt att veta hur mycket kläder och filtar som behövs. Det här är mitt första barn så jag känner mig rätt osäker ibland, särskilt som min mamma ofta säger "oj vilka kalla fötter" "nu får ni nog lägga något mer i vagnen" och ofta lindar in henne i en filt eller två när hon håller henne. Jag ser min mamma som en väldigt sund och förnuftig person (men så kanske alla tycker om sina föräldrar) så då får jag ibland dåligt samvete och tänker att jag klär mitt barn för kallt. Man hör ju ofta att det är lättare att klä bebisar för varmt än för kallt, och att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om bebisen blir för varm.
Så som sagt, hur gör ni?
Min mamma är inte sund och förnuftig ;)
Frank är nog en mediumvarm bebis, han har innekläder (body, byxor, strumpor), mössa, vantar och en väldigt tunn åkpåseoverall på sig. I vagnen har han fårskinn i en tunn åkpåse (en gammal Brio, ser ut som Brio shiny men är nog tunnare). Och locket på liggdelen.
Det låter väldigt varmt, men jag drar aldrig igen åkpåsen (hittills), och är det varmt ute lägger jag inte över åkpåsen överdel så långt. Vi har en Bugaboo Donkey, så liggdelslocket når till naveln typ....
När vi kommer in och han sover tar jag av locken och drar ner dragkedjan på overallen. Tar av vantarna och oftast mössan. Då är han fortfarande lagom varm om han sover en timme inne. Som jämförelse.
En kompis har en varm bebis. Han har innekläder, kofta/hoodie, mössa och raggsockor. Liggdelslock (Britax, skyddar betydligt bättre), och en tunn filt kalla dagar. Har han mer på sig blir han varm och arg.
Fötterna på bebisar kan ju vara kalla utan att barnet är det. :)