• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • UselFantasi

Pyttelitet tillägg/tips:

För mig har det hjälpt otroligt efter barn nr 2 och 3 att försöka aktivt få lite tid för mig själv nästan varje dag. Om det så har varit att få duscha själv 15 minuter när maken slutat jobbet, eller hämtat pizza helt utan barn i släptåg, eller handlat lite snabbt på Ica. Det tar inte mer än max 30 minuter men det känns faktiskt som en halv dags barnfritt i huvudet Och bebisen överlever faktiskt 30 minuter med pappa (eller barnvakt) tills amningsmaskinen kommer hem igen så något dåligt samvete har jag definitivt inte.

(Dessutom är jag och maken lediga dubbeldagar varje måndag och fredag nu en månad efter att bebisen fötts, och därefter är han hemma med mig varje fredag fram till nästa sommar eftersom vi känner med tre barn hemma att tid gemensamt med barnen är viktigare än två stora inkomster just nu.)

• Kpax
    UselFantasi skrev 2016-10-25 12:44:13 följande:

Till er som mår dåligt nu:

Jag hade likadant med första barnet år 2009. Grät hela dagarna och nätterna och hatade livet som förälder i flera månader. Bebisen ville bara amma amma amma, bäras och vara i närheten. Skrek om hon lades ner, vägrade napp och flaska och så småningom även all mat. Hela tiden hade vi det så dygnet runt i 7-8 månader. Jag höll på att gå under. Hon var dessutom extremt mammig så det hjälpte inte om maken försökte hjälpa till, jag fick göra allt eller tvingas lyssna på vrålskrikande unge i rummet bredvid. Min relation till dottern var minst sagt "ansträngd" och jag minns så väl att jag kände mig tvingad att ljuga när folk frågade hur lycklig jag var. Jag hade svårt att älska barnet även om jag självklart tyckte om henne redan från början och kände någon form av beskyddarinstinkt.

När 8 månader hade gått så såg jag plötsligt på dottern och började gråta för att jag upptäckte hur mycket jag älskade henne för allra första gången. Helt sjuk upplevelse! Fick veta efter 5 år hos Mvc när vi väntade nästa barn att jag sannolikt haft förlossningsdepression och fick därför gå hos mödravårdspsykolog. Vilken hjälp det var, verkligen, att få hjälp att sätta ord på sina känslor även om det var många år senare.

Med barn nr 2 år 2013 hade jag inga spår av depressionen. Flickan var underbar, hon sov bra och åt bra och var lika gärna i pappas famn som i min.

Barn nr 3 är nu 1 månad gammal. Han är underbar Det har faktiskt varit till hjälp att ha gått igenom en svår period med första barnet för nu är jag (och maken) mer uppmärksam på signalerna ifall depressionen skulle vara på väg att slå till igen.

Jag har inga direkta råd att ge, men ni ska veta att ni inte är ensamma.

Det är så otroligt skönt att höra/läsa om andra som haft det tufft. Tack! Speciellt tufft hade jag det ju med första barnet (inte lika tufft som du dock), nu är det väl mer så att jag inte njuter snarare än mår dåligt.

Vi har kört mjölkfritt (min kost och ersättning) till Frank (5 veckor gammal) 2.5v, och nu har vi provat med mjölk i form av NAN några gånger per dag sedan lördag em. Han har blivit lite knöligare, men inget extremt. Förrän idag... Okej, han är fortfarande inte som dottern var, men har ändå varit väldigt ledsen mellan 10 och 13.30 och från 21 till nyss.

Från och med idag är han mjölkfri igen, så om det nu beror på mjölken borde han bli bättre på några dagar.

Att utesluta mjölkprotein är mycket krångligare nu än det var med dottern. Tid och energi att laga flera olika rätter finns inte, det slutar ofta med att jag äter för dåligt, och det gör mig såklart ännu tröttare. Jag tror att jag fasar ut amningen över en månad eller så, fast Det är ju så himla enkelt och praktiskt att amma hemma, speciellt på natten....
  • Fröken W

Hej på er! Hur går det för er alla? Hur mår ni och era små?

En fundering...nu när det börjar bli kallare ute, vad bäddar ni vagnen med och hur klär ni bebisen om ni går på promenad?

Självklar är bebisar olika, precis som vi, några är frusna medan andra är varma men vore intressant att höra hur ni gör med era älsklingar då jag tycker att det är svårt att veta hur mycket kläder och filtar som behövs. Det här är mitt första barn så jag känner mig rätt osäker ibland, särskilt som min mamma ofta säger "oj vilka kalla fötter" "nu får ni nog lägga något mer i vagnen" och ofta lindar in henne i en filt eller två när hon håller henne. Jag ser min mamma som en väldigt sund och förnuftig person (men så kanske alla tycker om sina föräldrar) så då får jag ibland dåligt samvete och tänker att jag klär mitt barn för kallt. Man hör ju ofta att det är lättare att klä bebisar för varmt än för kallt, och att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om bebisen blir för varm.

Så som sagt, hur gör ni?

• varmlanning
    Fröken W skrev 2016-11-06 21:51:02 följande:

En fundering...nu när det börjar bli kallare ute, vad bäddar ni vagnen med och hur klär ni bebisen om ni går på promenad?

Självklar är bebisar olika, precis som vi, några är frusna medan andra är varma men vore intressant att höra hur ni gör med era älsklingar då jag tycker att det är svårt att veta hur mycket kläder och filtar som behövs. Det här är mitt första barn så jag känner mig rätt osäker ibland, särskilt som min mamma ofta säger "oj vilka kalla fötter" "nu får ni nog lägga något mer i vagnen" och ofta lindar in henne i en filt eller två när hon håller henne. Jag ser min mamma som en väldigt sund och förnuftig person (men så kanske alla tycker om sina föräldrar) så då får jag ibland dåligt samvete och tänker att jag klär mitt barn för kallt. Man hör ju ofta att det är lättare att klä bebisar för varmt än för kallt, och att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om bebisen blir för varm.

Så som sagt, hur gör ni?

Jag har nu lammskinn under. Utöver det är det teddyoverall, mössa och så vanliga kläder under. Ibland även en tunn merinoull"pyjamas". Samt en filt. Jag tycker att detta ger en behaglig temp på kroppen men händerna tycker jag är svåra. Även om de ligger i overallen så blir dom kalla. Så jag brukar ha ett par strumpor eller vantar på händerna också men jag tycker ändå händerna blir lite kalla :/

Jag har ju ett vagntäcke men det känns så pluffsigt. Typ som att det ska lägga sig över hans huvud.. Jag har också en åkpåse så jag funderar på att lägga i den nu när det verkligen blivit kallt.
  • Kpax
    Fröken W skrev 2016-11-06 21:51:02 följande:

Så som sagt, hur gör ni?

Min mamma är inte sund och förnuftig ;)

Frank är nog en mediumvarm bebis, han har innekläder (body, byxor, strumpor), mössa, vantar och en väldigt tunn åkpåseoverall på sig. I vagnen har han fårskinn i en tunn åkpåse (en gammal Brio, ser ut som Brio shiny men är nog tunnare). Och locket på liggdelen.

Det låter väldigt varmt, men jag drar aldrig igen åkpåsen (hittills), och är det varmt ute lägger jag inte över åkpåsen överdel så långt. Vi har en Bugaboo Donkey, så liggdelslocket når till naveln typ....

När vi kommer in och han sover tar jag av locken och drar ner dragkedjan på overallen. Tar av vantarna och oftast mössan. Då är han fortfarande lagom varm om han sover en timme inne. Som jämförelse.

En kompis har en varm bebis. Han har innekläder, kofta/hoodie, mössa och raggsockor. Liggdelslock (Britax, skyddar betydligt bättre), och en tunn filt kalla dagar. Har han mer på sig blir han varm och arg.

Fötterna på bebisar kan ju vara kalla utan att barnet är det. :)
  • Kpax
    varmlanning skrev 2016-11-06 22:14:49 följande:

Jag har nu lammskinn under. Utöver det är det teddyoverall, mössa och så vanliga kläder under. Ibland även en tunn merinoull"pyjamas". Samt en filt. Jag tycker att detta ger en behaglig temp på kroppen men händerna tycker jag är svåra. Även om de ligger i overallen så blir dom kalla. Så jag brukar ha ett par strumpor eller vantar på händerna också men jag tycker ändå händerna blir lite kalla :/

Jag har ju ett vagntäcke men det känns så pluffsigt. Typ som att det ska lägga sig över hans huvud.. Jag har också en åkpåse så jag funderar på att lägga i den nu när det verkligen blivit kallt.

Jag köpte täcke till första barnet, men kände också att det blev stort och klumpigt och var lite läskigt. Det var så bylsigt att det inte alls slöt om barnet, låg bara ovanpå.
  • Fröken W
    varmlanning skrev 2016-11-06 22:14:49 följande:

Tack för input! Min bebis har haft på sig body, byxor, strumpor, sockor, mössa, tunn overall i bomull och polyester, vantar, bomullsfilt samt locket till vagnen. Ska lägga i lammskinn nu.

Är det en åkpåse till vagnen du tänker lägga i eller en "overallåkpåse" med armar? Tror du det är någon skillnad mellan dem värmemässigt?
  • Fröken W
    Kpax skrev 2016-11-07 07:42:40 följande:

Min mamma är inte sund och förnuftig ;)

Frank är nog en mediumvarm bebis, han har innekläder (body, byxor, strumpor), mössa, vantar och en väldigt tunn åkpåseoverall på sig. I vagnen har han fårskinn i en tunn åkpåse (en gammal Brio, ser ut som Brio shiny men är nog tunnare). Och locket på liggdelen.

Det låter väldigt varmt, men jag drar aldrig igen åkpåsen (hittills), och är det varmt ute lägger jag inte över åkpåsen överdel så långt. Vi har en Bugaboo Donkey, så liggdelslocket når till naveln typ....

När vi kommer in och han sover tar jag av locken och drar ner dragkedjan på overallen. Tar av vantarna och oftast mössan. Då är han fortfarande lagom varm om han sover en timme inne. Som jämförelse.

En kompis har en varm bebis. Han har innekläder, kofta/hoodie, mössa och raggsockor. Liggdelslock (Britax, skyddar betydligt bättre), och en tunn filt kalla dagar. Har han mer på sig blir han varm och arg.

Fötterna på bebisar kan ju vara kalla utan att barnet är det. :)

Tack för att du delar med dig!

Har du alltså både åkpåseoverall och "vanlig" åkpåse? Och vad menar du med väldigt tunn?
  • varmlanning
    Fröken W skrev 2016-11-07 15:41:54 följande:

Tack för input! Min bebis har haft på sig body, byxor, strumpor, sockor, mössa, tunn overall i bomull och polyester, vantar, bomullsfilt samt locket till vagnen. Ska lägga i lammskinn nu.

Är det en åkpåse till vagnen du tänker lägga i eller en "overallåkpåse" med armar? Tror du det är någon skillnad mellan dem värmemässigt?

Det är en sån med armar. Gör mig lite nojjig dock för jag vet inte om armarna hålls varma då liksom. Man har ju hört att det ska bli en jättekall vinter också.
  • Kpax
    Fröken W skrev 2016-11-07 15:45:12 följande:

Tack för att du delar med dig!

Har du alltså både åkpåseoverall och "vanlig" åkpåse? Och vad menar du med väldigt tunn?

Ja precis, jag har båda. Väldigt tunn = höstjacketjock, haha. Värmer nog motsvarande rätt tunn fleeceoverall, fast är ju vindtät (vilket är skit samma i vagnen). Nu börjar den bli lite liten, och nästa overall jag har är bomullsfodrad teddy, en sån där "björnoverall", då kommer jag köra på samma upplägg förutom ny overall. Sen har jag en väldigt tjock fleeceoverall, kanske blir det varmt med både den och åkpåse. Den tror jag dessutom att Frank får väldigt svårt att röra sig i, så tunnare overall och tjockare åkpåse är nog att föredra.

Men det är ju en smaksak. Man kan ju lika gärna ha arm overall och skippa åkpåse. Jag tycker det är bekvämt att inte behöva klä på så mycket, och tänker att bebisar vill kunna röra sina armar (både i ytterplagg och i åkpåsar).
Svar på tråden Septemberbebisar 16'