8295 skrev 2016-10-12 17:27:48 följande:
Vad obehagligt det låter med hjärtljuden, usch. Och att du behövde vänta på att få ha henne... förstår att de timmarna måste ha varit skitlånga.
Vet du vad hennes apgar låg på då hon kom ut?
Kan din rädsla inför framtida förlossning/ar ha och göra med att du inte vill genomgå det läskiga med att din dotter inte andades bra nog i början? Eller tror du det är hela upplevelsen i sig som var jobbig?
Jag själv kan se på min förlossning som helpositiv, trots smärtan. Så jag lider med dig att du inte kan göra det <3
Just då när det hände var jag inte medveten om att hennes hjärtljud gått ner. I efterhand så tänker jag att jag ju borde förstått att något inte var helt bra eftersom alla plötsligt "hetsade" så mycket om att hon behövde komma ut. Bara ett tag tidigare, har svårt att bedöma hur långt innan men max 30 min, hade en koordinator varit inne och sagt att det kunde ta ett par timmar till. Så jag kände mig lite uppgiven och väldigt trött, fattade inte ens att hon var ute när hon kom...
Jag var som sagt väldigt trött när hon väl var född, hade varit på förlossningen i drygt 12 timmar då, så jag varken kände eller tänkte särskilt mycket. Jag hade väldigt ont i svanskotan och ville bara sova, så det gjorde jag i väntan på att få komma upp till operationssalen. Men självklart kände jag mig lite ensam, men var dock inte orolig eftersom jag fick höra att hon mådde bra med jämna mellanrum. Att de tog det säkra före det osäkra bara.
Så jag tror att rädslan mest ligger i att det var långdraget, jobbigt, gjorde ont och blev så stressat på slutet. Framförallt det sistnämnda var jobbigt eftersom jag själv inte fattade att det var pga hennes hälsa som det blev jobbigt, vilket iofs kanske var bra, men just då tyckte jag bara att det var sjukt jobbigt att det var så mycket personal som stod och "stressade" på mig. Den där koordinatorn tyckte jag dessutom var skitjobbig, hon var hårdhänt vid undersökningar och blev nästan arg på mig
när jag slutade krysta. Hon försökte få mig att krysta utan värkar...
Sen är jag också rädd för att spricka igen eftersom det gjort så jäkla ont nu efteråt. Två veckor sedan förlossningen och idag har jag känt att det blivit lite bättre, hinner inte få skitont innan jag får ta nästa dos alvedon och ipren.
Vet inte vad hennes apgar låg på.
Det är dock skönt att skriva av sig, tack för att du/ni orkar läsa!
Hur stora bristningar fick du?