• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Fröken W
    Kpax skrev 2016-10-18 21:00:45 följande:

Jag känner verkligen igen mig. Vårat första barn hade kolik, och jag har aldrig mått så jävla dåligt varken före eller efter den tiden. Men de behöver inte ha kolik för att man ska känna sådär.

Nya bebisen har också ont i magen, men inte alls på samma sätt, men jag känner inte den där himlastormande kärleken till honom heller. Den här gången är jag inte orolig, jag vet att det kommer!

Det som hjälpte mig otroligt mycket första gången var att jag hade flera vänner som var helt öppna med att de inte automatiskt älskade sina barn från dag ett, och ett par som drabbades av förlossningsdepressioner men fick hjälp.

Man får svara på frågor typ 8v efter förlossningen. Anledningen till att det är så långt efter är tydligen att annars skulle alla svara på ett sätt som klassar dem som deprimerade. Det är alltså jättemånga som har det kämpigt första tiden. Men känner du att du vill ha hjälp tidigare så behöver du bara säga till på BVC!

Åh vad skönt att höra! Det är så jobbigt att känna sig så trött, frustrerad och ledsen. Jag förstår ju på något vis varför jag mår som jag gör men när den där känslan infinner sig så känns allt så hopplöst!

Tur att man kan ventilera och få stöd här.
  • Fröken W
    varmlanning skrev 2016-10-18 21:11:50 följande:

Inatt efter 3 timmar med konstant skrik från bebis så skrek jag att jag ångrar att jag skaffade barn. Fyhelvete vad jobbigt det är med skriken som inte går över när man själv är trött. Men man gör ju det man måste ändå. Sjunga. Gå omkring med. Bärsjal. Mata. Byta blöja. Mysa.

När dagen börjar om och jag ligger bredvid världens vackraste sovande varelse så förstår jag alltid precis varför vi satte honom till världen.

Precis så är det! Blev också så trött på skrikandet igår så jag skrek att jag inte klarar det här. Samtidigt som jag skrek det ångrade jag mig och kände mig dum och då kom såklart tårarna igen. Från att vara väldigt stadig i humöret i vanliga fall till att nu gå från att vara lyckligast i världen till att vilja dö och sen tillbaka till att vara lyckorusig igen, allt inom en timme eller mindre, det är verkligen omvälvande!
  • Fröken W
    8295 skrev 2016-10-19 13:59:48 följande:

Fröken W,

Känner verkligen igen det där med matning. Frustationen och önskan att min sambo kan amma honom istället haha.... de första dygnen ammade jag konstant kändes det som (aj), men nu de senaste dagarna äter han ungefär var tredje timme under dagen, varannan kvällstid och var fjärde under natten/morgonen.

Ibland ligger han bara och attackerar bröstet, nyper, sparkar och blir förbannad. Antingen för att det kommer för mycket mjölk eller för att han inte får rätt tag omedelbart. Det tar längre tid för han att faktiskt börja äta än vad själva måltiden tar, och inför nästa amning blir jag då nervös och spänd vilket leder till en ond cirkel.

Tar mycket stöd från min hund faktiskt, en ettårig kille som älskar sin nya lillebror. När han märker att sonen är ledsen/arg kommer han alltid och sätter sig bredvid mig och bara sänder ut totalt lugn.

Ja men precis! Då känner jag verkligen att "nej, jag skiter i att amma vi ger henne ersättning istället". Och särskilt på kvällarna när sambon kommit hem och man faktiskt kan lämna ifrån sig bebisen en tag och han säger "jag tror hon är hungrig". Då vill jag bara grina och be både honom och bebisen att gå hemifrån och vara borta några timmar. Man blir ju verkligen bunden av att ha någon som är så beroende av en.
  • Kpax

Jag vill bara inflika att det är okej att INTE känna att man är lycklig när man vaknar bredvid sin bebis. Det finns grader av trötthet (och depression), och för mig var det till stor hjälp att två av mina vänner var öppna med att de fått ta hjälp efter sina förlossningar.

Jag tycker att första månaderna är mer skit än bra faktiskt, men jag gör mitt bästa för att bita ihop och se till att vi alla tar oss igenom det så bra vi kan. Med första barnet var det absolut värre (kolik), men även nu är det tufft.

Med första barnet helammade jag, hon tog inte flaska och inte napp på 6 månader. Plus kolik (panikskrek 4-8h varje kväll/natt under en period). Fy fan säger jag... Den här gången gav jag flaska tidigt, både med ersättning och med utpumpad mjölk, jag vill känna att jag KAN komma iväg ett par timmar. Bara att veta att det går gör mig lugn. :)

• 8295
    Fröken W skrev 2016-10-20 09:35:50 följande:

Ja men precis! Då känner jag verkligen att "nej, jag skiter i att amma vi ger henne ersättning istället". Och särskilt på kvällarna när sambon kommit hem och man faktiskt kan lämna ifrån sig bebisen en tag och han säger "jag tror hon är hungrig". Då vill jag bara grina och be både honom och bebisen att gå hemifrån och vara borta några timmar. Man blir ju verkligen bunden av att ha någon som är så beroende av en.

Både jag och sambon är hemma hela dagarna så jag behöver inte vara ensam i frustration över amning, bajs och trötthet. Men mellan amningar och en redan mammig bebis kan min sambo inte göra mycket mer än att byta blöja, ta hand om hunden eller fixa käk åt mig. Vilket är jobbigt för honom också, han vill bara hålla sin son och mysa men då blir det oftast gnäll :/

Sonen tar inte flaska heller... har pumpat och försökt få honom äta men icket. Någon som funkar väldigt bra med att ta hand om honom är min mamma haha, hon och jag är väldigt lika och låter nästan likadant. Så där kan sonen ligga och filosofera även om han är hungrig, han tror maten är nära
  • Fröken W
    Kpax skrev 2016-10-20 09:55:08 följande:

Jag vill bara inflika att det är okej att INTE känna att man är lycklig när man vaknar bredvid sin bebis. Det finns grader av trötthet (och depression), och för mig var det till stor hjälp att två av mina vänner var öppna med att de fått ta hjälp efter sina förlossningar.

Jag tycker att första månaderna är mer skit än bra faktiskt, men jag gör mitt bästa för att bita ihop och se till att vi alla tar oss igenom det så bra vi kan. Med första barnet var det absolut värre (kolik), men även nu är det tufft.

Med första barnet helammade jag, hon tog inte flaska och inte napp på 6 månader. Plus kolik (panikskrek 4-8h varje kväll/natt under en period). Fy fan säger jag... Den här gången gav jag flaska tidigt, både med ersättning och med utpumpad mjölk, jag vill känna att jag KAN komma iväg ett par timmar. Bara att veta att det går gör mig lugn. :)

Viktigt och skönt att höra. Man hör så mycket "jag myser i bebisbubblan" men uppenbarligen så är det inte bara rosaskimrande dagarna i ända.

Vad bra att du hittat något som funkar för dig och bebis gällande amning och flaskmatning. Fortsätter jag känna så här så kanske jag också provar flaska, just för att slippa känslan av att vara behövd i princip dygnet runt.
  • Fröken W
    8295 skrev 2016-10-20 10:40:33 följande:

Både jag och sambon är hemma hela dagarna så jag behöver inte vara ensam i frustration över amning, bajs och trötthet. Men mellan amningar och en redan mammig bebis kan min sambo inte göra mycket mer än att byta blöja, ta hand om hunden eller fixa käk åt mig. Vilket är jobbigt för honom också, han vill bara hålla sin son och mysa men då blir det oftast gnäll :/

Sonen tar inte flaska heller... har pumpat och försökt få honom äta men icket. Någon som funkar väldigt bra med att ta hand om honom är min mamma haha, hon och jag är väldigt lika och låter nästan likadant. Så där kan sonen ligga och filosofera även om han är hungrig, han tror maten är nära

Jobbigt att bebisen är så mammig. Förstår att det blir påfrestande för både dig och sambon. Jag är också lite "orolig" över att dottern bara ska nöja sig med mig. Hur gammal är er son?
  • 8295
    Fröken W skrev 2016-10-20 11:23:17 följande:

Jobbigt att bebisen är så mammig. Förstår att det blir påfrestande för både dig och sambon. Jag är också lite "orolig" över att dottern bara ska nöja sig med mig. Hur gammal är er son?

Ja :/ dom första dagarna var han helnöjd med att vara hos sin pappa så länge han inte var hungrig. Jag vet inte om det har å göra med att jag nu ammar nästan hela tiden (känns de som), att det är min lukt och mina ljud han vill vara nära? Kanske hade varit annorlunda om han tagit flaska så sambon kunnat mata

Han blir 2 veckor imorgon, hur gammal är er dotter?
  • Fröken W
    8295 skrev 2016-10-20 20:41:23 följande:

Ja :/ dom första dagarna var han helnöjd med att vara hos sin pappa så länge han inte var hungrig. Jag vet inte om det har å göra med att jag nu ammar nästan hela tiden (känns de som), att det är min lukt och mina ljud han vill vara nära? Kanske hade varit annorlunda om han tagit flaska så sambon kunnat mata

Han blir 2 veckor imorgon, hur gammal är er dotter?

Ja men det är säkert lätt att de blir mammiga av just den anledningen som du skriver, att det är mamman som har maten och då är det där de vill vara.

Jag försöker få min sambo att vara med vår dotter så mycket som möjligt när hon är mätt och belåten. Och då menar jag att han behöver umgås med henne, inte bara lägga henne på bröstet och låta henne somna där även om det såklart är något bra också, men jag önskar att han pratade mer med henne och liksom skulle "gulla" mer. Men det kommer kanske. Vår dotter blev tre veckor i onsdags.
  • UselFantasi

Till er som mår dåligt nu:

Jag hade likadant med första barnet år 2009. Grät hela dagarna och nätterna och hatade livet som förälder i flera månader. Bebisen ville bara amma amma amma, bäras och vara i närheten. Skrek om hon lades ner, vägrade napp och flaska och så småningom även all mat. Hela tiden hade vi det så dygnet runt i 7-8 månader. Jag höll på att gå under. Hon var dessutom extremt mammig så det hjälpte inte om maken försökte hjälpa till, jag fick göra allt eller tvingas lyssna på vrålskrikande unge i rummet bredvid. Min relation till dottern var minst sagt "ansträngd" och jag minns så väl att jag kände mig tvingad att ljuga när folk frågade hur lycklig jag var. Jag hade svårt att älska barnet även om jag självklart tyckte om henne redan från början och kände någon form av beskyddarinstinkt.

När 8 månader hade gått så såg jag plötsligt på dottern och började gråta för att jag upptäckte hur mycket jag älskade henne för allra första gången. Helt sjuk upplevelse! Fick veta efter 5 år hos Mvc när vi väntade nästa barn att jag sannolikt haft förlossningsdepression och fick därför gå hos mödravårdspsykolog. Vilken hjälp det var, verkligen, att få hjälp att sätta ord på sina känslor även om det var många år senare.

Med barn nr 2 år 2013 hade jag inga spår av depressionen. Flickan var underbar, hon sov bra och åt bra och var lika gärna i pappas famn som i min.

Barn nr 3 är nu 1 månad gammal. Han är underbar Det har faktiskt varit till hjälp att ha gått igenom en svår period med första barnet för nu är jag (och maken) mer uppmärksam på signalerna ifall depressionen skulle vara på väg att slå till igen.

Jag har inga direkta råd att ge, men ni ska veta att ni inte är ensamma.

Svar på tråden Septemberbebisar 16'