Fröken W skrev 2016-10-18 20:20:35 följande:
Hur mår ni andra psykiskt så här en tid efter förlossningen?
Jag tycker inte att jag känner igen mig själv riktigt... Blir ledsen från ingenstans, blir ibland så trött på bebisen och orkar inte mata henne (men gör det ändå såklart) osv. Jag är ingen känslosam person i vanliga fall och gråter i princip aldrig, men nu kan jag som sagt börja gråta helt utan förvarning för att jag är trött, känner mig ensam, oduglig, lat you name it. Jag tycker absolut om min dotter
men känner inte den där villkorslösa kärleken som jag hade förväntat mig. Var mer kär i vår hund när hon var valp för 4 år sedan.
Har för mig att jag läste någonstans att man en tid efter förlossningen får svara på några frågor om hur man mår. Är det något som ni känner till?
Jag känner verkligen igen mig. Vårat första barn hade kolik, och jag har aldrig mått så jävla dåligt varken före eller efter den tiden. Men de behöver inte ha kolik för att man ska känna sådär.
Nya bebisen har också ont i magen, men inte alls på samma sätt, men jag känner inte den där himlastormande kärleken till honom heller. Den här gången är jag inte orolig, jag vet att det kommer!
Det som hjälpte mig otroligt mycket första gången var att jag hade flera vänner som var helt öppna med att de inte automatiskt älskade sina barn från dag ett, och ett par som drabbades av förlossningsdepressioner men fick hjälp.
Man får svara på frågor typ 8v efter förlossningen. Anledningen till att det är så långt efter är tydligen att annars skulle alla svara på ett sätt som klassar dem som deprimerade. Det är alltså jättemånga som har det kämpigt första tiden. Men känner du att du vill ha hjälp tidigare så behöver du bara säga till på BVC!