• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Fröken W
    Kary skrev 2016-10-13 19:46:26 följande:

Jo men jag förstår vad du menar om att det känns jobbigt att tänka på. de försökte fråga mig alldeles efteråt om jag tyckte att förlossningen gått bra men jag visste inte vad jag skulle svara. Barnmorskan som frågade pressade vidare och frågade om jag skulle kalla den för traumatisk om jag bortsåg från smärtan. Nu är traumatisk iof ett starkt ord men det var nog smärtan i sig...att de liksom jagade på den genom värkstimulerande och krånglande med ctg:n som jag tyckte vad jobbigt. då kände jag verkligen att jag inte hade någon kontroll och att någon annan, som ville att jag skulle ha ont (för att barnet skulle komma snabbt), styrde det hela. 

Sen var kanske klipp det bästa alternativet i det läget som uppstod, jag vet för lite om det för att kunna bedöma det. Men jag är lite rädd för vad konsekvenserna kommer att bli på längre sikt, särskilt vid en ev andra förlossning. 

Det här var mitt första barn och jag gick på ganska många samtal för att prata om förlossningsrädsla innan förlossningen. De samtalen gick bra och jag vågade prova...men jag vet inte om jag skulle vilja göra det igen. Problemet är bara att jag har ganska dålig fertilitet så om vi alls ska ha chans att få något mer barn så måste jag bli gravid ganska snart. 

Hur tänker du om fler barn nu efter förlossningen? att du behöver tid förstår jag. skulle snitt vara ett alternativ för dig nästa gång tror du? 

Fick också värkstimulerande dropp..."det kommer inte göra mer ont, värkarna kommer bara bli mer effektiva". Jo visst...det gjorde visst mer ont och det lär väl höra ihop med att värkarna blev mer effektiva.

Jobbigt att du redan innan var orolig inför förlossningen och att den då blev så pass jobbig som den blev. Men modigt av dig att prova! Även om jag tänker tillbaka på min förlossning i nuläget och tänker "aldrig att jag gör det där igen" så vill jag inte ha det ogjort. Nu har jag provat och vet hur det känns så det är jag glad över.

Ang. framtiden så vet jag inte. Jag vill ha ett barn till men om jag kommer våga föda vaginalt igen känns väldigt tveksamt just nu. Men vem vet, om några månader kanske den tanken ändras.

Hur tänker du inför en till vaginal förlossning? Jobbigt att du känner press pga fertilitet...
  • 8295
    Fröken W skrev 2016-10-13 12:26:16 följande:

Ja, det är märkligt hur timmarna kunde kännas som minuter...fast samtidigt som en evighet :P

Vet inte exakt vilken roll koordinatorn hade men misstänker att hon var som någon skiftledare som barnmorskorna kunde rådfråga och be om hjälp. Jag hade annars en väldigt bra barnmorska, undersköterska och läkarstudent hos mig under förlossningen. Framförallt undersköterskan var fantastisk, hon gav verkligen trygghet och var även med mig efter förlossningen när de hade gått iväg med min dotter. Hon frågade om och om igen ifall hon skulle sitta med mig tills jag fick komma upp till operationssalen.

Kan tänka mig att det måste vara svårt att inte krysta, kroppen vill ju så gärna och jag upplevde det som en lättnad att få krysta. Då fanns det liksom något att göra med värkarna.

Ok, men allt syddes på förlossningen?

Dom få timmar jag var på förlossningen innan han var ute (ca 3h) är som ett enda töcken av panik och smärta, jag minns hur varje värk kändes som en evighet men ändå gick tiden så fort.

Eller hur, att krysta var helt underbart. Äntligen kunde jag kontrollera något (halvt), det var en stor lättnat trots ännu mer fruktansvärd smärta och panik.

Jo allt syddes ganska direkt moderkakan var ute, gick relativt fort tror jag. Var ganska borta av utmattning just då men återhämtade mig oförskämt snabbt efter det.
  • 8295
    Kary skrev 2016-10-13 14:45:45 följande:

Förstår att du känner dig rädd inför nästa förlossning, det var ju verkligen några saker i din berättelse som låter lite jobbigt.

Jag har inte riktigt smält min förlossning ännu känner jag. det var nog väldigt annorlunda än jag trott, mycket mer intensivt och brutalt på något sätt, rent fysiskt. jag trodde väl på något sätt att man kunde påverka det hela med andning och att man skulle få tid att tänka efter och vänja sig, men allt gick väldigt fort för oss.

jag ville ha eda ha eda när jag kom in då värkarna gjorde så ont och kom så tätt men var tvungen att vänta i några timmar då jag tar blodförtunnande och det måste gå ur kroppen först. och när jag till sist fick eda så var det underbart, men det tog lite snett då ena benet kunde jag inte riktigt styra och det blev därför inte så mkt aktivt arbetande med förlossningen. överlag kände jag mig ganska borta men det värkstimulerande droppet var inte behagligt och smärtan ökade därifrån.

krystningen tog 45 min men kände mig ganska borta även där. hade bara ont och sen mellan krystvärkarna så försökte de hitta hennes puls med ctgn och det gjorde väldigt ont det också då de fick leta och böka ganska mycket så jag kände att jag aldrig fick någon paus i det onda och att de bara "plågade" mig med ctgn trots att jag bad dem om lite andrum. jag förstår såklart nu att de måste ha koll på bebisens puls...men i stunden kändes det bara som att någon annan tillfogade mig ganska konstant smärta och sen på slutet så meddelade de att de var tvungna att klippa så att hon skulle komma ut. det hade jag inte alls förberett mig på eller ens tagit in riktigt. eller ja, hon frågade om jag ville det men kände att jag inte riktigt var i skick att fatta något sorts beslut. i efterhand har jag googlat på klipp och det verkar mest stå negativt om det och hur det kommer att läka och möjligheten att ha sex osv efteråt. samt att jag läste någonstans att det kanske blir större skador nästa gång om man klippt innan. så överlag känner jag nog...att jag inte riktigt vet om min kropp kommer att må så bra efter detta, eller om vi skulle få ett till barn. men vi får väl se hur det blir när det läkt antar jag. siffrorna verkar dock vara att 9 v 10 känner obehag och smärta vid sex efter klipp under en längre tid. 

Fy vad jobbigt att behöva vänta så länge på bedövning när du ville ha det omedelbart! Och jag håller med i din beskrivning att det kändes väldigt brutalt, hade aldrig kunnat förvänta mig den grad av smärta och känsla av hopplöshet och förtvivlan när ÄNNU en värk kom och aldrigaldrigaldrig gick över.

Hur lång tid tog din förlossning? (Räknat med tiden hemma)

Gällande klipp har jag hört att det är bättre, då man styr vars det händer så man inte brister lite överallt som jag gjorde. Risker för framtida förlossningar eller sex vet jag inget om. Men däremot känns det faktiskt logiskt att det ska vara bättre att brista på egen hand, att kroppen och barnets huvud på något sätt bestämmer. Det här borde väl BVC kunna svara på tänker jag
  • Kimmelim

Bf-lista

1/9 Kimmelim (Pojke bf +10)

10/9 Jungfrumamman (pojke bf +9)

10/9 Kary (flicka född bf + 11)

10/9 Calandivaa

15/9 varmlanning

16/9 albedo (snitt 15/9)

16/9 tillyra

19/9 Fröken W (flicka bf+9)

19/9 Jevana (födde en flicka bf+7)

20/9 Kpax (födde pojke bf-1)

22/9 UselFantasi, födde en pojke bf-9

29/9 8295

• Kimmelim

5 veckor har gått sedan vår pojke kom.

Han vägde vid födseln 3750g och var 49,5cm lång (gick ned till 3500g som minst).. På 1-månadskontrollen vägde han dock 5505gram och var 56,5cm lång. Så han växer och frodas!

Obehaget i underlivet har försvunnit, likaså avslaget. Däremot känner jag att mag- och ryggmusklerna behöver tränas upp ordentligt igen för jag känner mig ofta svag i ryggen..

• Fröken W

Hur mår ni andra psykiskt så här en tid efter förlossningen?

Jag tycker inte att jag känner igen mig själv riktigt... Blir ledsen från ingenstans, blir ibland så trött på bebisen och orkar inte mata henne (men gör det ändå såklart) osv. Jag är ingen känslosam person i vanliga fall och gråter i princip aldrig, men nu kan jag som sagt börja gråta helt utan förvarning för att jag är trött, känner mig ensam, oduglig, lat you name it. Jag tycker absolut om min dotter

men känner inte den där villkorslösa kärleken som jag hade förväntat mig. Var mer kär i vår hund när hon var valp för 4 år sedan.

Har för mig att jag läste någonstans att man en tid efter förlossningen får svara på några frågor om hur man mår. Är det något som ni känner till?

• Kpax
    Fröken W skrev 2016-10-18 20:20:35 följande:

Jag tycker inte att jag känner igen mig själv riktigt... Blir ledsen från ingenstans, blir ibland så trött på bebisen och orkar inte mata henne (men gör det ändå såklart) osv. Jag är ingen känslosam person i vanliga fall och gråter i princip aldrig, men nu kan jag som sagt börja gråta helt utan förvarning för att jag är trött, känner mig ensam, oduglig, lat you name it. Jag tycker absolut om min dotter

men känner inte den där villkorslösa kärleken som jag hade förväntat mig. Var mer kär i vår hund när hon var valp för 4 år sedan.

Har för mig att jag läste någonstans att man en tid efter förlossningen får svara på några frågor om hur man mår. Är det något som ni känner till?

Jag känner verkligen igen mig. Vårat första barn hade kolik, och jag har aldrig mått så jävla dåligt varken före eller efter den tiden. Men de behöver inte ha kolik för att man ska känna sådär.

Nya bebisen har också ont i magen, men inte alls på samma sätt, men jag känner inte den där himlastormande kärleken till honom heller. Den här gången är jag inte orolig, jag vet att det kommer!

Det som hjälpte mig otroligt mycket första gången var att jag hade flera vänner som var helt öppna med att de inte automatiskt älskade sina barn från dag ett, och ett par som drabbades av förlossningsdepressioner men fick hjälp.

Man får svara på frågor typ 8v efter förlossningen. Anledningen till att det är så långt efter är tydligen att annars skulle alla svara på ett sätt som klassar dem som deprimerade. Det är alltså jättemånga som har det kämpigt första tiden. Men känner du att du vill ha hjälp tidigare så behöver du bara säga till på BVC!
  • varmlanning
    Fröken W skrev 2016-10-18 20:20:35 följande:

Inatt efter 3 timmar med konstant skrik från bebis så skrek jag att jag ångrar att jag skaffade barn. Fyhelvete vad jobbigt det är med skriken som inte går över när man själv är trött. Men man gör ju det man måste ändå. Sjunga. Gå omkring med. Bärsjal. Mata. Byta blöja. Mysa.

När dagen börjar om och jag ligger bredvid världens vackraste sovande varelse så förstår jag alltid precis varför vi satte honom till världen.
  • 8295
    Kimmelim skrev 2016-10-17 08:45:50 följande:

5 veckor har gått sedan vår pojke kom.

Han vägde vid födseln 3750g och var 49,5cm lång (gick ned till 3500g som minst).. På 1-månadskontrollen vägde han dock 5505gram och var 56,5cm lång. Så han växer och frodas!

Obehaget i underlivet har försvunnit, likaså avslaget. Däremot känner jag att mag- och ryggmusklerna behöver tränas upp ordentligt igen för jag känner mig ofta svag i ryggen..

Vad skönt att han växer så bra ???? och att du mår bättre.

Min pojke gick ner från 3485g till 3247g de första 2 dagarna, men nu är han uppe på 3626g och ökar stadigt. Muskelaturen behöver lite träning hos mig också haha, känner mig väldigt ur balans
  • 8295

Fröken W,

Känner verkligen igen det där med matning. Frustationen och önskan att min sambo kan amma honom istället haha.... de första dygnen ammade jag konstant kändes det som (aj), men nu de senaste dagarna äter han ungefär var tredje timme under dagen, varannan kvällstid och var fjärde under natten/morgonen.

Ibland ligger han bara och attackerar bröstet, nyper, sparkar och blir förbannad. Antingen för att det kommer för mycket mjölk eller för att han inte får rätt tag omedelbart. Det tar längre tid för han att faktiskt börja äta än vad själva måltiden tar, och inför nästa amning blir jag då nervös och spänd vilket leder till en ond cirkel.

Tar mycket stöd från min hund faktiskt, en ettårig kille som älskar sin nya lillebror. När han märker att sonen är ledsen/arg kommer han alltid och sätter sig bredvid mig och bara sänder ut totalt lugn.

Svar på tråden Septemberbebisar 16'