• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • Anonym (Vania)
    Kjell2 skrev 2016-03-08 17:31:17 följande:

Och någon annan försöker lura i oss om Kostdoktorn "Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat."

Nu har du missuppfattat. Någon Lchf-lobby har inte styrt svenskarna till att äta en massa bröd. Det var någon spannmålsorganisation eller liknande.
  • Kjell2
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-08 21:28:51 följande:

Nu har du missuppfattat. Någon Lchf-lobby har inte styrt svenskarna till att äta en massa bröd. Det var någon spannmålsorganisation eller liknande.

Men vad säger kostdoktorn om kolhydrater; nej, lite, ibland, lagom? Är det ok med kolhydrater och hur mycket i så fall och av vilken typ?
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 21:36:26 följande:
    Men vad säger kostdoktorn om kolhydrater; nej, lite, ibland, lagom? Är det ok med kolhydrater och hur mycket i så fall och av vilken typ?

Så länge du tänker i svart och vitt termer, så är det meningslöst du ställer frågor.
    Kolhydratfri kost brukar man kallad et fast än det inte når ända till noll, detta vet du.
    Eller så har du noll koll.
    Gränsen för LCHF har en rätt hög gramhalt av kolhydrater, och kolhydratfri kallar man det vid en rätt låg gramhalt och inte noll.
    Visst ingen logik, men så är det.

Men du väljer svart och vitt, så länge du springer i den hagen, så kommer du vara rätt ensam.

• Anonym (omg)
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 16:03:08 följande:

Verkligen ? Har du testat hans råd o kollat hur kroppen reagerar ?

Jag mår väldigt bra av en kolhydratrik kost och skulle aldrig byta mot en fett- och proteinrik kost.
  • Anonym (allis)
    klyban skrev 2016-03-08 22:19:04 följande:

Så länge du tänker i svart och vitt termer, så är det meningslöst du ställer frågor.

Kolhydratfri kost brukar man kallad et fast än det inte når ända till noll, detta vet du.

Gränsen för LCHF har en rätt hög gramhalt av kolhydrater, och kolhydratfri kallar man det vid en rätt låg gramhalt och inte noll.

Men du väljer svart och vitt, så länge du springer i den hagen, så kommer du vara rätt ensam.

Alltid lika 'trevlig' i alla trådar. *spyr lite*
  • Anonym (allis)

Själv äter jag så lite kolhydrater som möjligt för att det är det jag mår bäst av. Och tror också det kommer löna sig i längden med ett längre och hälsosammare liv.

• Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 22:19:04 följande:

Att LCHF kost innehåller kolhydrater vet jag, det heter trots allt Low Carb. Att sen något som kallas fri trots allt innehåller lite håller jag med om är ologiskt.

Det jag i första hand reagerade mot var det externt svart/vita utalandet om att Kostdoktorn inte såg åt kolhydrater. Denna typ av extremt förenklade uttalande gör attt det blir lätt att se vissa kostförespråkare som på gränsen till religösa fanatiker och det i mycket sunda budskapet går förlorat.
  • Guapa
    klyban skrev 2016-03-08 21:06:17 följande:

Det är ovanligt många som inbillar sig att LCHF är att man ska öka köttintaget.

Jag vill inte gå så långt att säga socker är en drog, men det delar kusligt många egenskaper med droger.

Hade den haft bara lite rusegenskaper, så hade den platsat bland droger.

Ska och ska. Tror folk generellt är för lata för att laga vegetarisk lchf . Sen är det ju väldigt gott att toppa omeletten med knaperstekt bacon till frukost. Äta en biff med fet sås och blomkålsris. Osv osv. Jag tror majoriteten av alla som äter lchf inte har rena vegetsriska dagar öht, även fast det givetvis går att laga köttfri fet mat med lite kolhydrater.
  • Anonym (bara bra)
    Kjell2 skrev 2016-03-08 21:36:26 följande:
    Vad kostdoktorn säger vet jag inte, men jag vet att andra har som tumregel att Low carb = 20e% eller mindre och high carb = 70 e% eller mer. 
  • Anonym (@)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-08 22:27:44 följande:
    Jag mår väldigt bra av en kolhydratrik kost och skulle aldrig byta mot en fett- och proteinrik kost.
    Har du provat ? Jag tyckte oxå jag mådde väldigt bra men det blev jävligt mycket bättre
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?