• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 16:29:45 följande:
    Så hur är en inte grovt förenklad åsikt om kolhydrater?

Hur menar du?
    Jag har inte läst den, och tänker knappast göra det heller.
    Men om boken är till för gemene man, så är jag rätt säker på att man anpassar språket för dessa.
    Och det är bara en bok och inte en bibel, som då betyder att man bara kan få med så mycket.

Och finns väl inget som säger att det inte kommer mer böcker i ämnet av han.
    Som går in på djupet, man ska veta att det inte bara handlar om en ideologi, utan det handlar även kunna tjäna lite pengar på det.
    Så rent affärsstrategiskt, så är det klokt att inte rikta sig till få högutbildade och forskarspråk.
    Utan enklare och den stora massan.

• Rafael90
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 16:03:08 följande:
    Verkligen ? Har du testat hans råd o kollat hur kroppen reagerar ?
    Det finns obegränsat med forskning som visar hur kroppen reagerar av den diet han förespråkar. Att vissa mår bättre av en period med LCHF innebär inte att det på något sätt är bra för kroppen, och särskilt inte på lång sikt.
  • klyban
    Rafael90 skrev 2016-03-08 16:48:37 följande:
    Det finns obegränsat med forskning som visar hur kroppen reagerar av den diet han förespråkar. Att vissa mår bättre av en period med LCHF innebär inte att det på något sätt är bra för kroppen, och särskilt inte på lång sikt.

När det kommer till sån här forskning, så tror jag inte på mycket.
    Då det är alldeles för ofta ett intresse varit med och styrt upp i vad man ska komma fram till.
    Ofta till LCHF nackdel, då kolhydrat lobbyn är vansinnigt mäktig.
    Den försökte lura i oss 6-8 skivor bröd varje dag tex.

• Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 16:37:17 följande:

Hur menar du?
    Jag har inte läst den, och tänker knappast göra det heller.
    Men om boken är till för gemene man, så är jag rätt säker på att man anpassar språket för dessa.
    Och det är bara en bok och inte en bibel, som då betyder att man bara kan få med så mycket.

Och finns väl inget som säger att det inte kommer mer böcker i ämnet av han.
    Som går in på djupet, man ska veta att det inte bara handlar om en ideologi, utan det handlar även kunna tjäna lite pengar på det.
    Så rent affärsstrategiskt, så är det klokt att inte rikta sig till få högutbildade och forskarspråk.
    Utan enklare och den stora massan.

Vania kommenterade att den egna utsagan om Kostdoktorn "Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat." var en grov förenklig. Jag var mest nyfiken på den mer ickeförenklade synen på kolhydratet. Är det t ex ok att äta kolhydrater, som finns i en del av Kostdoktorns recept?
  • Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 17:03:42 följande:

När det kommer till sån här forskning, så tror jag inte på mycket.
    Då det är alldeles för ofta ett intresse varit med och styrt upp i vad man ska komma fram till.
    Ofta till LCHF nackdel, då kolhydrat lobbyn är vansinnigt mäktig.
    Den försökte lura i oss 6-8 skivor bröd varje dag tex.

Och någon annan försöker lura i oss om Kostdoktorn "Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat."
  • Vestra
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-08 15:58:18 följande:
    Det är bra att kolla sina värden. Många får det genom företagshälsovården. Jag skulle också vilja kolla blodsocker, fettet med mera men är rädd att vc ska avvisa mig.
    Ja, vi gör det vartannat år genom jobbet. Det är faktiskt kanon. Ring till vårdcentralen och prata med dom. Du får väl betala lite för det, men det är det ju värt. Inget man gör dagligen. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (@)
    Lchf är ingen diet
  • Anonym (@)
    Finns inte mycket forskning om lchf i Sverige
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 17:29:02 följande:
    Vania kommenterade att den egna utsagan om Kostdoktorn "Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat." var en grov förenklig. Jag var mest nyfiken på den mer ickeförenklade synen på kolhydratet. Är det t ex ok att äta kolhydrater, som finns i en del av Kostdoktorns recept?

Och du valde att gå svart och vitt.
    Du är inte ens medveten om att kolhydratfattig/fri kost, så kan man äta en viss mängd kolhydrater.
    Visste du inte om detta?

• klyban
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 17:53:23 följande:
    Lchf är ingen diet

Men det måste det väl vara?
    Ordet diet betyder ju "av hälsoskäl reglerar sin kosthållning".
    Och jag skulle kunna hitta på en diet nu, och kalla detta för en diet.
    Hur bisarr det nu må vara, så kan jag sen kalla detta för en diet.

Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?