• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • Anonym (@)
    Anonym (bara bra) skrev 2016-03-08 22:45:20 följande:
    Vad kostdoktorn säger vet jag inte, men jag vet att andra har som tumregel att Low carb = 20e% eller mindre och high carb = 70 e% eller mer. 
    Lchf finns i olika nivåer .
  • Aniiee
    Guapa skrev 2016-03-08 22:38:41 följande:
    Ska och ska. Tror folk generellt är för lata för att laga vegetarisk lchf . Sen är det ju väldigt gott att toppa omeletten med knaperstekt bacon till frukost. Äta en biff med fet sås och blomkålsris. Osv osv. Jag tror majoriteten av alla som äter lchf inte har rena vegetsriska dagar öht, även fast det givetvis går att laga köttfri fet mat med lite kolhydrater.
    Fast nu sa ju klyban faktiskt "många tror att man ska ÖKA sitt köttintag" (för det är många som äter LCHF som äter otroliga mängder kött). Det ska man ju inte, isf, utan mer äta lika mycket kött som innan. Klyban nämnde inte vegetariskt över huvud taget, vad jag kan se.

Många som börjar äta LCHF ökar sitt köttätande kraftigt, om bara för en period eller "på heltid" vet jag inte, men många börjar äta bacon och fläskkotlett i parti och minut, och det är ju inte det som är vitsen. Många lever nog snarare på LCHP snarare än LCHF. Eller möjligen LCMPMF.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (bara bra)
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 22:51:48 följande:
    Lchf finns i olika nivåer .
    Ja precis, men tumregeln verkar vara max 20e%. Max, som sagt. Sen att en del väljer att lägga sig på 15, 10 eller 5e%, eller vad som helst däremellan är bara intressant för individen.
  • Anonym (omg)
    Anonym (@) skrev 2016-03-08 22:49:15 följande:

Har du provat ? Jag tyckte oxå jag mådde väldigt bra men det blev jävligt mycket bättre

Kan inte må bättre än jag gör och jag har inget intresse av att äta en fiberfattig och cancerframkallande diet utan håller mig till en stor del kolhydrater.
  • klyban
    Anonym (allis) skrev 2016-03-08 22:28:18 följande:
    Alltid lika 'trevlig' i alla trådar. *spyr lite*
    Ja, jag är rätt fram.
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 22:34:28 följande:
    Att LCHF kost innehåller kolhydrater vet jag, det heter trots allt Low Carb. Att sen något som kallas fri trots allt innehåller lite håller jag med om är ologiskt.

Det jag i första hand reagerade mot var det externt svart/vita utalandet om att Kostdoktorn inte såg åt kolhydrater. Denna typ av extremt förenklade uttalande gör attt det blir lätt att se vissa kostförespråkare som på gränsen till religösa fanatiker och det i mycket sunda budskapet går förlorat.

Alla som har den minsta koll på dessa dieter, vet vad som menad med kolhydratfritt.
    Även om logiken dikterar att det ska vara noll, så räknar man inte på det sättet i denna diet.
    Man kan se det som, närmare noll kommer man inte.
    Men du ville så gärna göra det tills vart och vitt, fast än du vet(kan jag inbilla mig i alla fall) vad det handlar om.

Och ja, inom alla dieter finns det fanatiker, LCHF och liknande är inget undantag.
    Man ska veta att personen försöker tjäna pengar också, då ställer man gärna på sin spets.
    Men detta får han ta ansvar för, och du får ta ansvar för ditt beteende.

• klyban
    Guapa skrev 2016-03-08 22:38:41 följande:
    Ska och ska. Tror folk generellt är för lata för att laga vegetarisk lchf . Sen är det ju väldigt gott att toppa omeletten med knaperstekt bacon till frukost. Äta en biff med fet sås och blomkålsris. Osv osv. Jag tror majoriteten av alla som äter lchf inte har rena vegetsriska dagar öht, även fast det givetvis går att laga köttfri fet mat med lite kolhydrater.

Man måste inte ha vegetariska dagar på LCHF, inte mer än vad du har vanligtvis.
    Vad man inte ska göra, är att öka sitt köttintag.
    Tycker det är konstigt att så många har åsikter om LCHF och inte kan ens den om köttet.

• klyban
    Aniiee skrev 2016-03-08 22:53:18 följande:
    Fast nu sa ju klyban faktiskt "många tror att man ska ÖKA sitt köttintag" (för det är många som äter LCHF som äter otroliga mängder kött). Det ska man ju inte, isf, utan mer äta lika mycket kött som innan. Klyban nämnde inte vegetariskt över huvud taget, vad jag kan se.

Många som börjar äta LCHF ökar sitt köttätande kraftigt, om bara för en period eller "på heltid" vet jag inte, men många börjar äta bacon och fläskkotlett i parti och minut, och det är ju inte det som är vitsen. Många lever nog snarare på LCHP snarare än LCHF. Eller möjligen LCMPMF.

Jag har faktiskt inte en susning i varför så många inbillar sig detta.
    Hehe, härliga bokstavskombinationer där på slutet.

Detta med köttet och folks okunskap vad som innehåller kolhydrater, är det vanligaste felen folk gör med LCHF.
    Sen säger dom att det inte funkar.
    En diet som LCHF, ska man inte ge sig in på, innan man vet hur man ska göra.

• Anonym (omg)
    klyban skrev 2016-03-09 00:07:56 följande:

Jag har faktiskt inte en susning i varför så många inbillar sig detta.

Hehe, härliga bokstavskombinationer där på slutet.

Detta med köttet och folks okunskap vad som innehåller kolhydrater, är det vanligaste felen folk gör med LCHF.

Sen säger dom att det inte funkar.

En diet som LCHF, ska man inte ge sig in på, innan man vet hur man ska göra.

Tråden handlar väl inte om LCHF? Kolhydrater är ofta väldigt bra för människors hälsa. Tyvärr har en generation börjat förväxla alla kolhydrater med socker och det finns det ju ingen sanning i.
  • klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 00:17:58 följande:
    Tråden handlar väl inte om LCHF? Kolhydrater är ofta väldigt bra för människors hälsa. Tyvärr har en generation börjat förväxla alla kolhydrater med socker och det finns det ju ingen sanning i.

Att prata om kolhydrater och socker, så ligger ALLTID LCHF nära till hands att prata om också.
    Vad är det som är så bra med kolhydrater?
    Kolhydrater är nått vi kan klara oss utan, kolhydrater är en icke essentiell råvara.

Och så du inte missförstår, så pratar jag inte om att vi ska skippa 100%av kolhydraterna(100% som i 0,00g).
    Men vi skulle kunna om man hade velat.

Socker bör vi skippa helt, men dra ner på kolhydrater också.
    Sen kanske vi inte behöver gå ner till LCHF mängder, men mindre mot det normala idag.

Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?