• Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • micromat
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 22:29:50 följande:

Att "försätta någon i vanmakt" klassas som misshandel. Och att "föra bort, spärra in eller beröva någon friheten" klassas som olaga frihetsberövande. Enligt lagboken. Och kan ge fängelse. Förstår att det ofta handlar om allvarligare fall men är ändå orolig för fängelsestraff om jag erkänner.

Då skulle i sådant fall varenda förälder sitta vakom lås och bom.

Hur många föräldrar har inte burit med sig trotsiga barn? Förbjudit barn att göra vissa saker samt behövt ta till diverse medel för att förhindra barnen.

Att ge barnen utegångsförbud är ett sorts frihetsberövande.

Det där kommer inte leda någonstans alls. Man får bära bort sitt barn och sätta det i bilen. Behöver man får man även låsa bildörrarna för att barnet inte ska hoppa ut/springa ut på parkeringen/rymma osv.

Det är bara att säga till polisen att du lyfte upp barnet och lyfte in det i bilen för att ni behövde åka iväg.

Ditt ex jäklas bara med dig.
  • Påven Johanna

Jag förstår inte att så många är beredda att lova att inget kommer att hända. Var ni där, eller? Om ts har tagit i sitt barn för hårt, onödigt hårt, eller på ett sätt som gett intryck av att vara våldsamt och det finns vittnen till händelsen så är det klart att det kan komma att få konsekvenser för ts. 

• Anonym (OjOj)

Aj aj aj

Har hittills sett mig som en bra förälder, men du inser jag vilka hemska fängelsestraff som kan vänta runt hörnet.

Jag har rent fysiskt lyft upp min 5-åring och burit honom när han vägrat göra det vi måste. Arg som en katt var ungen och spottade och fräste. Arg var jag och tungt var det.

För att inte tala om olaga frihetsberövande! Jag menar - du hade i alla fall den förmildrande omständigheten att ni var på en parkering där det fanns bilar. Jag, min arme stackare, har skickat den lille till sitt rum av den banala orsaken att han slog sin lilla syster.

Ack och ve - hur ska det gå? Är det god mat i fängelset?

(Nej TS - jag driver rakt inte med dig, men jag ville bara försöka få dig att se det absurda i det ditt ex har gjort. Jag misstänker att han misshandlade dig svårt psykiskt eftersom du tar så illa vid dig (det händer, man börjar misstro sig själv). Hade det hänt mig hade jag garvat och berättat det på FB. . .

• Anonym (Monica)
    Påven Johanna skrev 2016-03-07 13:43:44 följande:
    Jag förstår inte att så många är beredda att lova att inget kommer att hända. Var ni där, eller? Om ts har tagit i sitt barn för hårt, onödigt hårt, eller på ett sätt som gett intryck av att vara våldsamt och det finns vittnen till händelsen så är det klart att det kan komma att få konsekvenser för ts. 
    baserat på den beskrivning som TS givit så får hennes agerande inga konsekvenser juridiskt.

• Anonym (Elle)

Du behöver nog inte oroa dig, men du hade kunnat hanterat situationen på ett annat sätt, även om DU inte vill prata med exet, så ville ju uppenbart ERAT barn göra det. BARNET har rätt till sin pappa också, hur mkt DU än hatar exet, och hur illa han nånsin gjort dig.

Svälj stoltheten och låt barnet prata med sin pappa om ni träffas på ute.. Du är ju bara elak mot barnet i den situationen!

• livetsomforalder

Så tråkigt med alla hårda tongångar här. Du ska inte vara orolig. Vi är många som någon gång har behövt säga till våra barn på skarpen och kanske föra dem till en annan plats. Det kallas för att sätta gränser och innebär inte att man har begått en kriminell handling.
      Det verkar som du anklagar dig själv för att sonen blev ledsen, för att han inte fick sin vilja fram. Kanske tycker du att du gick över gränsen och att du var för brysk? Kände du kanske att ditt agerande blev något okontrollerat? Du kanske känner att situationen kunde ha lösts på ett smidigare sätt?
      Bra, då vet du hur du ska försöka hantera eventuella andra konfliktsituationer med din son i framtiden. 
      Barn kan inte få sin vilja fram i alla lägen. Man måste få sätta ner foten ibland.

• Anonym (OjOj)
    Anonym (Elle) skrev 2016-03-07 13:59:24 följande:

Du behöver nog inte oroa dig, men du hade kunnat hanterat situationen på ett annat sätt, även om DU inte vill prata med exet, så ville ju uppenbart ERAT barn göra det. BARNET har rätt till sin pappa också, hur mkt DU än hatar exet, och hur illa han nånsin gjort dig.

Svälj stoltheten och låt barnet prata med sin pappa om ni träffas på ute.. Du är ju bara elak mot barnet i den situationen!

Men det blir så toklarvigt när man skriver som du gör om det stackars, stackars barnet.

Man kan inte alltid få allt man vill, inte ens som barn. Om du läser igen så var det ju att följa med pappan som barnet ville. TS hade bråttom och gick med barnet. Hon gjorde inget fel alls. Det har absolut nada att göra med att "ha rätt till sin pappa" så lägg ner.
  • attvaraforalder

Så tråkigt med alla hårda tongångar här. Du ska inte vara orolig. Vi är många som någon gång har behövt säga till våra barn på skarpen och kanske föra dem till en annan plats. Det kallas för att sätta gränser och innebär inte att man har begått en kriminell handling.
      Det verkar som du anklagar dig själv för att sonen blev ledsen, för att han inte fick sin vilja fram. Kanske tycker du att du gick över gränsen och att du var för brysk? Kände du kanske att ditt agerande blev något okontrollerat? Du kanske känner att situationen kunde ha lösts på ett smidigare sätt?
      Bra, då vet du hur du ska försöka hantera eventuella andra konfliktsituationer med din son i framtiden. 
      Barn kan inte få sin vilja fram i alla lägen. Man måste få sätta ner foten ibland.

• Anonym (abc)
    Anonym (') skrev 2016-03-07 08:12:31 följande:
    Hört talas om psykisk misshandel ?
    Hört talas om någon som blivit dömd för misshandel efter att ha varit elak mot en annan människa en (1) gång?
  • Anonym (Heaven)

TS, varför fick inte barnet följa med sin pappa?

Svar på tråden polisanmäld av fd man