• Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • Anonym (abc)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 22:29:50 följande:
    Att "försätta någon i vanmakt" klassas som misshandel. Och att "föra bort, spärra in eller beröva någon friheten" klassas som olaga frihetsberövande. Enligt lagboken. Och kan ge fängelse. Förstår att det ofta handlar om allvarligare fall men är ändå orolig för fängelsestraff om jag erkänner.
    "försätta i vanmakt"

Här fick jag kolla upp synonymer till ordet: maktlöshet, svaghet, oförmåga, hjälplöshet, frustration

Exakt en beskrivning av hur det kan vara att vara 5 år och ha föräldrar som bestämmer över en. Du kan försätta en vuxen person i vanmakt, för vuxna får vanligtvis bestämma över sig själva. 5-åringar får inte det. Hade du burit iväg en vuxen människa och sedan stängt i henne i bilen, så hade man kanske kunnat påstå att du försatte personen i vanmakt.

"föra bort" - Du har fört hem.

"spärra in" - Avser en längre tid än det tar att köra hem.

"beröva någon friheten" - Ditt barn har aldrig haft friheten att själv bestämma när och var han ska träffa sin pappa.

Olaga frihetsberövande handlar om att människor hålls inspärrade. Inte att man låser en bil med barnlås.

Kan ge fängelse. I grova fall. Missade du det där med böter?

Jag är alldeles säker på att du inte behöver vara orolig över att du stängde in ditt barn i bilen. OM du nu absolut vill oroa dig, så ligger det väl närmare till hands att någon börjar fråga ut dig om HUR hårt du tog i ditt barn.
  • Anonym (brydiginte)
    Att "försätta någon i vanmakt" klassas som misshandel. Och att "föra bort, spärra in eller beröva någon friheten" klassas som olaga frihetsberövande. Enligt lagboken. Och kan ge fängelse. Förstår att det ofta handlar om allvarligare fall men är ändå orolig för fängelsestraff om jag erkänner.
    Jag tycker att din oro är det som är mest oroande. Du väljer att bortse från alla förklaringar om att du inte behöver oroa dig för att bli straffad i en domstol för att  i stället få fortsätta oroa dig.

Varför?
  • terfje

Som misshandlad kvinna eller man för den delen så är det så att man tar åt sig utav vad mannen säger och gör även efter att man gått ur förhållandet och man tror verkligen att jag gör fel. Att Ts oroar sig över anmälan till polisen handlar helt enkelt om den indirekta makten han fortfarande har över henne.

• Anonym (brydiginte)
    terfje skrev 2016-03-07 07:43:26 följande:

Som misshandlad kvinna eller man för den delen så är det så att man tar åt sig utav vad mannen säger och gör även efter att man gått ur förhållandet och man tror verkligen att jag gör fel. Att Ts oroar sig över anmälan till polisen handlar helt enkelt om den indirekta makten han fortfarande har över henne.

Ja, jag förstår egentligen. Dessutom vimlar det om fanatiska barnrättsaktivister i tråden, sannolikt utan egna barn. Vem har inte annars burit ut en sparkande och skrikande unge från en affär eller bort från en lekplats.
  • Anonym (')
    Anonym (abc) skrev 2016-03-06 21:10:47 följande:
    VAD gjorde du då? Något som fick barnet att känna fysisk smärta? I trådstarten säger du "inte så att jag skadade honom", men det är ju precis det som krävs för att du ska kunna vara ens i närheten av att bli dömd för misshandel.
    Hört talas om psykisk misshandel ?
  • Pkb

Du behöver inte vara orolig TS, de flesta föräldrar har fått bära bort sitt barn och sett till att det stannar kvar i bilen/lägenheten.

• Påven Johanna

Ja, det var en väldigt dålig hantering av situationen. Du får naturligtvis inte ta hårt i ditt barn även om din ex-make slagit dig aldrig så mycket. All misshandel du utstått från tidigare maken har du väl anmält så att den finns dokumenterad, antar jag?

• Anonym (Gudfadern)

Varför finns barnspärrar på bilarna om de inte får användas för att hindra barnen från att öppna dörren?

Och misshandlas alla barn som inte tillåts välja själv vart de vill gå/springa eller vad de vill göra och som fysiskt hindras från det?

Det är möjligt att situationen kunde lösts lite smidigare men självklart kan man som förälder behöva lyfta/bära bort sitt barn från en situation eller en plats mot barnets vilja och även på sätt som faktiskt kan göra ont om h*n fortsätter att kämpa emot.

• Anonym (inget fängelse)
    Men så gott som alla föräldrar har väl i något skede använt sig av att låsa bilen på ett sätt så barnet inte kommer ut.

Skulle vi inte göra få göra det så skulle det ske många olyckor.
    Du har såklart en skyldighet att se till att barnet kommer hem med dig, och det är vad du gjorde. Och vem har nu inte burit iväg en trotsande, sparkande och skrikande 5-åring ibland?

Du kommer inte få fängelsestraff, du kommer inte få något straff.

Du förklarar för polisen att din 5 åring vägrade följade med dig hem, och du bar honom till bilen och såg till så att han inte kunde skada sig genom att hoppa ur när du körde iväg.

Om det behövs får du väl tillägga att du inte alls ville stå kvar och tala med mannen som misshandlat dig, och att det inte var pappans helg.

Det kommer gå bra. Du kommer inte hamna i något fängelse.
  • Anonym (Mia)
    Inte av ditt eget minderåriga barn!

Vid förhör med polisen om du säger så här, tror du verkligen att polisen kommer tycka du gjorde fel eller gjorde något olagligt?: "Ja polisen jag låste in mitt femåriga barn i bilen för det försökte springa ifrån mig på en stor parkeringsplats. Jag hade varit tvungen att bära honom skrikandes och sparkandes till bilen för han vägrade följa med mig. Jag var kanske inte så jättepedagogisk för jag får panik av att träffa mitt ex. Är under utredning just nu hos läkare för posttraumatiskt stressyndrom efter misshandel av detta ex."
Svar på tråden polisanmäld av fd man