• Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • Anonym (Exes)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 22:56:00 följande:
    Du pyssel detta är ett disskutionsforum. Alla tycker inte lika. Men jag är inte otrevlig mot någon för det. Jag förstår inte varför så många har så svårt för att diskutera utan att komma med påhopp som 'vad är det som hela tiden blir fel när du tänker' ist för att försöka förstå eller iaf acceptera att folk tycker olika. Jag tycker inte ts agerade rätt av det hon säger. VAD är det som är så svårt för dig att förstå att man kan tycka olika?
    Hej green34, vad heter du numera?
  • pyssel
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 23:14:04 följande:

För att det inte har något med barnet att göra! Hemsk absolut, men ts behöver inte umgås med sitt ex har jag med skrivit flera ggr, som hon skrev i sin inledning att det var orsaken att hon tog barnet å gick med en gång. Vart har du läst att barnet skulle blivit misshandlat eller dåligt behandlat?

TS undviker att dra ut på en situation med sin förövare. Det är i både hennes och barnets intresse - särskilt som hon är den primära omsorgspersonen för sonen. "inte värd att lyssnas på" är din personliga tolkning. Andra, och TS, gör den mogna bedömningen att övriga faktorer vägde tyngre i situationen: Plats, tid samt TS utsatthet. Ingen märklig bedömning alls. Och i barnets intresse. Önskan och behov sammanfaller inte alltid ens för en femåring.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 22:59:06 följande:
    Jag hoppas att om föräldern/na inte är lämplig så skall barnet inte vara hos den föräldern, men så verkar inte fallet här eftersom barnet bor med båda föräldrarna. Eller så är båda föräldrarna olämpliga.
    Varför skulle båda föräldrarna var olämpliga?

Nu är det ju ganska svårt att ta bort umgängesrätten, även om föräldern är en misshandlare.

Men du hade alltså mer än gärna lämnat bort ditt barn till en misshandlare mer än du borde om barnet bad om det? Speciellt när misshandlaren inte visat intresse?
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (abc) skrev 2016-03-07 22:59:57 följande:

Om pappan bodde permanent hos sina föräldrar, så skulle han bo där 7 dagar i veckan. Vad är det du inte förstår? Trodde du jag pratade om att barnet skulle vara med sin pappa 7 dagar i veckan?

Ok ne jag uppfattade inte det så. Fast då är han ju inte hemlös som du själv skrev, bor han tillfälligt hos sina föräldrar för han inte hittat ngn lägenhet ex så är han ju inte hemlös i den meningen att han inte har någonstans att bo och vara.
  • SmalaSara
    För att det inte har något med barnet att göra! Hemsk absolut, men ts behöver inte umgås med sitt ex har jag med skrivit flera ggr, som hon skrev i sin inledning att det var orsaken att hon tog barnet å gick med en gång. Vart har du läst att barnet skulle blivit misshandlat eller dåligt behandlat?
    Hur i hela friden kan du tro att det inte har med barnet att göra när en förälder misshandlar den andra föräldern? Självklart påverkas ett barn av det! Begriper du inte hur vidrig denna pappa är mot mamman? Är det en normal person som polisanmäler sitt ex för detta? Skulle det inte påverka barnet? Vilken värld lever du i?
  • pyssel

så klart det har
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Va?) skrev 2016-03-07 23:20:49 följande:

Varför skulle båda föräldrarna var olämpliga?

Nu är det ju ganska svårt att ta bort umgängesrätten, även om föräldern är en misshandlare.

Men du hade alltså mer än gärna lämnat bort ditt barn till en misshandlare mer än du borde om barnet bad om det? Speciellt när misshandlaren inte visat intresse?

Om föräldern misshandlar barnet så blir det inget umgänge. Om man då som förälder skiter i det, att skydda barnet så ja då är ju båda lika olämpliga. Men vart har du läst att pappan är elak å olämplig mot barnet?
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 23:17:43 följande:
    Ja det går ju att spekulera i det oändliga om det.....Men du varför fungerar vandrarhem vh men inte en dag mitt i en vecka?
    Därför att när man väl har sluppit ifrån den som har misshandlat en, så försätter man sig inte en sådan situation att han återigen får kontrollen över en. Därför fungerar det inte med vandrarhem oplanerat en dag mitt i en vecka. Och nej, det är inte i barnets intresse att oplanerat få träffa sin pappa, om det går ut över mammans psykiska välbefinnande.
  • Myntet

Min tolkning av tråden: Barnet hälsade på sin pappa, mamman sa att de behövde gå, efter tjat och en skarp tillsägning tog hon tag i barnet och gick.

Viennas tolkning: Barnet springer med öppna armar mot sin fader, modern slänger matkassarna åt sidorna för att springa fram och stoppa sitt barn och kastar sedan in hen i bilen.

Lite överdriven tolkning kanske, men kom igen...

• Anonym (Va?)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 23:25:50 följande:
    Om föräldern misshandlar barnet så blir det inget umgänge. Om man då som förälder skiter i det, att skydda barnet så ja då är ju båda lika olämpliga. Men vart har du läst att pappan är elak å olämplig mot barnet?
    Jo, tyvärr kan man visst få umgänge fast man skadat barnet. Dessutom räknas det som barnmisshandel om man slår den andre föräldern när barnet ser eller skadas av det.

Och nej, mamman är inte olämplig för att lagarna inte alltid ser till barns bästa.

Mår du bättre av att trycka ner ett misshandelsoffer bara för att hon inte släpper iväg sitt barn när hon har bråttom iväg?

Men du hade alltså släppt iväg ditt barn till någon du visste var kapabel att misshandla andra om barnet bad om det? Du undviker den frågan gång på gång.
Svar på tråden polisanmäld av fd man