• Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • Anonym (inget fel)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 19:10:09 följande:
    Men jag BEGICK ju ett brott i och med att jag bar iväg honom och stängde in honom i bilen. Åååh :(
    Nej, det gjorde du inte. Som sagt, i så fall skulle väldigt många föräldrar kunna bli åtalade och dömda, för det finns nästan ingen som inte gjort något i samma stil. Som ett exempel kan jag berätta när jag och en kompis var och lekte i lekparken med hennes då 2,5 år gamla dotter. Dottern lekte och hade jätteroligt, men till slut var vi tvungna att ta med henne därifrån eftersom vi var på semester och hade en färja hem att passa. 
    Dottern vägrade. Vi försökte på alla sätt och vis, men till slut var det enda som fungerade att hennes mamma tog henne i famnen medan dottern skrek och sparkade. Ja, och bilen var strax intill, och även där blev hon insatt mot sin vilja. Nu var ju hon för liten för att veta hur man öppnade dörren, men annars hade säkert hennes mamma aktiverat barnlåset också. 
    Tyckte jag det var misshandel? Eller olaga frihetsberövande? Svar: Nej. Tyckte någon annan av alla de föräldrar som var i lekparken och såg det hela det? Svar: Troligen inte. Ingen såg i alla fall det minsta upprörd ut, utan det enda som hände var att vi fick några medkännande leenden och någon sa något i stil med "ja, det är inte lätt när barnen inte vill sluta leka."

Du har INTE gjort dig skyldig till något brott, du måste lita på oss som skriver det här i tråden. Jag har en vän som är domare, jag kan lova dig att även han ibland burit iväg med skrikande, protesterande barn. Och han har ganska god koll på det här med lagar. Flört
  • Anonym (Mmm)

Men jag BEGICK ju ett brott i och med att jag bar iväg honom och stängde in honom i bilen. Åååh :(

Jag har gjort samma sak med min dotter när hon inte ville gå hem från en kompis. Kompisens föräldrar bara skrattade...därför att DE hade varit i exakt samma situation! Ditt ex vill dig inget gott. Han vill visa att det är DU som är skurken...Ta inte åt dig. Du kommer INTE att hamna i fängelse.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (inget fel) skrev 2016-03-06 16:51:23 följande:

Jag kan inte se att du gjorde något fel. Naturligtvis vore det bättre för sonen om du och pappan kunde ha ett avspänt umgänge och stå och småprata lite för att lösa sådana här situationer. Men jag förstår mycket väl att det är helt omöjligt när pappan har misshandlat dig.

Undrar om någon av alla barnrättsaktivister (obs, ironiskt menat) här har erfarenhet av att ha varit i ett misshandelsförhållande och sedan vara tvungen att ha kontakt med den som misshandlat en eftersom man har gemensamma barn. Förmodligen inte, då hade de aldrig dömt dig som de gör. Dessutom finns det undersökningar som visar att om pappan misshandlar/misshandlat mamman, är det 70 procents risk att han även slår de gemensamma barnen.

Nu hör förhoppningsvis ditt ex till de resterande 30 procenten, men någon bra pappa kan han knappast vara. Det är nämligen omöjligt om man slår sitt barns mamma. En god förälder skulle aldrig göra så mot sitt barn, för barn märker av och vet men än man tror. 

Och nej, det är självklart INTE misshandel att bära iväg ett protesterande barn. I så fall skulle jag och min sambo göra oss skyldiga till det ganska ofta när vår treåriga son vägrar lämna lekparken efter att ha lekt i en halv evighet... Och jag har sett många andra föräldrar göra samma sak. Det är alltså INTE misshandel.

Herregud, det verkar som om man inte får visa någon som helst auktoritet gentemot svenska barn längre. Säger man till dem kan de bli kränkta... Märkligt hur jag och mina generationskamrater som är födda på 70-talet kunde växa upp till välfungerande individer trots att vi lärde oss att lyssna på våra föräldrar och att lyda läraren. 

Nåja, det var OT. Jag hoppas i vilket fall att du får hjälp med ditt mående, för både din egen och din sons skull. PTSD, kan vara ett helvete. Och jag kan verkligen inte tänka mig att polisen kommer gå vidare med detta om du förklarar hur det gick till.

Och olaga frihetsberövande? Sonen bor väl mestadels med dig? Eller ska man låta en femåring löpa vind för våg precis som han behagar? Det låter ju sannerligen inte som något barnperspektiv. 

Sedan förstår ju jag att det är en svår situation. Sonen är ju ännu för liten för att förstå alla bakomliggande faktorer, och sedan vill du ju säkert att han ska kunna ha en närvarande pappa även om du och han har svårt med kontakten pga hans tidigare misshandel av dig. 

Men som sagt. Att polisanmäla dig för misshandel och olaga frihetsberövande är ju bara löjligt. Helt sjukt att polisen ska behöva lägga resurser på sådant istället för riktiga brott. 

Bra inlägg!
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Polis) skrev 2016-03-06 08:17:33 följande:

Men herregud, Barnet dör inte för det! Att han har anmält dig för frihetsberövande av barn är ju bara trams, skulle polisen veta din version, att du hade avtalad tid med ditt barn och du inte har tid att stå och babbla, så skulle polisen skratta och inte göra en anmälan. Du behöver inte vara orolig... Folk är så jävla bajsnödiga på detta forum!

Haha klockrent! "Bajsnödiga..."
  • Anonym (abc)
    Att bära iväg sitt barn är inget brott. Varför tror du det? Eller var det så att du skadade ditt barn när du bar iväg honom? Slog du ditt barn? Blev det blåmärken av att du tog i?

I Brottsbalken kan man läsa om vad lagen anser är olaga frihetsberövande och misshandel.

lagen.nu/1962:700

"Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1a§ för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande"

Du har inte fört barnet. Du kan per definition inte föra bort barnet, eftersom barnet bor med dig. Tvärtom, det är din SKYLDIGHET att se till att barnet kommer med dig när du åker hem, eftersom en 5-åring är för liten för att själv kunna ta sig hem.

"Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393)."

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (abc) skrev 2016-03-06 20:55:38 följande:

Att bära iväg sitt barn är inget brott. Varför tror du det? Eller var det så att du skadade ditt barn när du bar iväg honom? Slog du ditt barn? Blev det blåmärken av att du tog i?

I Brottsbalken kan man läsa om vad lagen anser är olaga frihetsberövande och misshandel.

lagen.nu/1962:700

"Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1a§ för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande"

Du har inte fört barnet. Du kan per definition inte föra bort barnet, eftersom barnet bor med dig. Tvärtom, det är din SKYLDIGHET att se till att barnet kommer med dig när du åker hem, eftersom en 5-åring är för liten för att själv kunna ta sig hem.

"Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393)."

Exakt det jag också läste. Stämmer ju på pricken med det jag gjorde.. :/
  • Anonym (Mmm)
    EnAnonumius skrev 2016-03-06 14:29:48 följande:

Hela ditt svar är ju bevis på att du sitter och använder dig av argumentationstekniken  "frånvaro av bevis är ett bevis i sig".  Och du sitter och använder dig även av argumentationstekniken "falsk dikotomi".

Du sitter och gnäller på att jag självrättfärdigar.

Ja man KAN uppfatta det så med mitt inlägg med att man skriver i jag termer att man självrättfärdigar bara för att man INTE delar din åsikt och TS åsikt och pekar på vad man själv skulle göra.

Men det du vägra att ta i beräkningen är att folk är olika och agera olika det finna inga givna mallar på vad som är rätt eller fel sätt. Men varför skall man blanda in barnen i angelägenheter som barnet inte styr över och har inget med att göra?

Det var tydligen fel att visa på att man kan och skall skilja på barnet och sig själv.

Du kanske skall lägga ned och tillskriva folk utlåtande och/eller åsikter de inte har. Nej kom inte dragandes med brasklappen "läsa mellan raderna". Det är just "mellan raderna" som folk använder sig av för att tillskriva folk åsikter och lägga ord i munnen på andra.

Citera där jag skrev i klartext att de som misshandlar är psykisk friska? 

Nej jag har aldrig hävdat att folk är psykisk friska som misshandla oavsett vem de misshandlar.

Du skriver jag citerar"

"Eftersom ditt ex "bara" är en partnermisshandlare så får vi väl hoppas att han inte hittar någon ny partner att dunka på när ditt barn sover i rummet bredvid."

(slut citat)

Vilka är dessa "vi" du hänvisar till i den meningen?

Önskar DU att mitt EX hittar en ny partner att misshandla så får det stå för dig. Blanda inte in andra i detta, inte mig eller någon anna i tråden eller IRL som inte delar din åsikt på dina villkor. Jag har aldrig sagt eller ens önskar att han hittar en ny. Så lägg ned att återigen tillskriva mig åsikter jag inte har eller lägg ord i min mun.

Sedan så är det märkligt också att jag får tillskrivet att jag förminskar situationen av misshandel bara för att jag agerade annorlunda. Var kan du bevisa att jag tycker så? Har jag skrivit att det är "lätt att lägga saken åt sidan"? 

Nej det har jag inte,bara för att jag aldrig skrev det så är det inte tillräckligt för dig att komma med bevisning om att jag förminskar situationen i största allmänhet och att jag minsann kunde "lätt lägga det åt sidan".

Det är du som hävdar, åt mig, att jag gör det. Jag har aldrig sagt det eller hävdat det.

Sluta sätta dig på dina höga hästar och inse att misshandlande män(niskor) är misshandlande människor oavsett vad du väljer att kalla dem. Jag står för varje ord jag säger och jag behöver inte bevisa ett jäkla dugg, statistiken talar för sig själv.

Jag önskar ingen människa att vare sig bli misshandlad eller bevittna misshandel - vare sig barn eller vuxen.

Du lever i en låtsasvärld där "partnermisshandlare" är det samma som en omtänksam förälder. Det är så jäkla mycket bekvämare att "go with the flow" och låtsas att allt är ok. Snygg fasad inför omvärlden så att man inte behöver tillstå att man är en "misshandlad kvinna" och att man skaffat barn med en psykiskt störd människa. Stå upp för dig själv människa, det mår ditt barn bäst av i längden. Att skydda och samarbeta med en man som misshandlar kvinnor, hur kan du ens tro att detta leder till något gott??? Det är så jäkla skrämmande att intelligenta kvinnor (som jag uppfattar dig trots att våra åsikter går i sär) kan acceptera ett sådant resonemang.

Jag har haft så mycket med misshandlade kvinnor att göra och jag hoppas att du har fått hjälp. Tro aldrig att du är "säker" på att inget kommer att hända ditt barn. Blunda inte för att ditt ex har en problematik för det har han. Väljer du att skydda ditt ex till 100 % så kommer ditt barn inte att berätta för dig om pappa är våldsam. Barn är lojala. Du väljer att ta denna risk, andra gör det inte.
  • Anonym (abc)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 21:02:42 följande:
    Exakt det jag också läste. Stämmer ju på pricken med det jag gjorde.. :/
    VAD gjorde du då? Något som fick barnet att känna fysisk smärta? I trådstarten säger du "inte så att jag skadade honom", men det är ju precis det som krävs för att du ska kunna vara ens i närheten av att bli dömd för misshandel.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mmm) skrev 2016-03-06 21:04:16 följande:
    Sluta sätta dig på dina höga hästar och inse att misshandlande män(niskor) är misshandlande människor oavsett vad du väljer att kalla dem.
    Det var ju förfasiken du som tillskrev mig utlåtande och åsikter jag inte hade.
    Nu skall du sedan sitta och försöka hävda att jag sitter på höga hästar på att jag sitter på höga hästar bara för att man sa i från till dig? Ja ja grattis. 
    Jag önskar ingen människa att vare sig bli misshandlad eller bevittna misshandel - vare sig barn eller vuxen.
    Nej det gör inte jag heller ändå VALDE DU att anklaga mig INDIREKT för detta. Genom din smaklösa sarkastiska kommentar om "vi får ju hoppas att ditt ex hittar en ny parter att misshandla".

Varför försöker du servera lögner via sarkasm? Jag har aldrig heller haft en önskan att någon annan blir misshandlad av mitt EX, ändå sitter du och fortsätter du att direkt ljuga i ditt svar om vad jag skriver.
    Du lever i en låtsasvärld där "partnermisshandlare" är det samma som en omtänksam förälder.
    Alltså nu sitter du och direkt ljuger ihop om vad jag påstår med igen.

Jag har aldrig hävdat att en partnermisshandlare är en omtänksam förälder. Det var knappast det jag skrev.  Jag skrev att de kan vara en hyffsad förälder. "Hyffsad" och "omtänksam" är faktiskt inte samma sak.

Varför sitter du och direkt ljuger, och sedan håller din direkta lögn emot mig som en allmängiltig fakta om vad jag har påstått?

Efter dessa två direkta lögnen du kommer, i inledningen,  om vad jag har skrivit så saknar man intresse att läsa resten.  

Jag säger till dig en gång. Upprepade lögner kommer aldrig att bli en sanning. Så det spelar ingen roll i hur många olika varianter du försöker upprepa dina lägner på så kommer de aldrig att bli sanningar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (abc) skrev 2016-03-06 21:10:47 följande:

VAD gjorde du då? Något som fick barnet att känna fysisk smärta? I trådstarten säger du "inte så att jag skadade honom", men det är ju precis det som krävs för att du ska kunna vara ens i närheten av att bli dömd för misshandel.

Att "försätta någon i vanmakt" klassas som misshandel. Och att "föra bort, spärra in eller beröva någon friheten" klassas som olaga frihetsberövande. Enligt lagboken. Och kan ge fängelse. Förstår att det ofta handlar om allvarligare fall men är ändå orolig för fängelsestraff om jag erkänner.
Svar på tråden polisanmäld av fd man