• Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • Anonym (')
    Anonym (Jurist) skrev 2016-03-06 10:04:16 följande:

Hej.

Rent spontant kommer inte det leda till något. Förutsatt att där inte är massa med anmälningar osv sedan innan så din föräldraroll redan ifrågasatts. Du kommer väl kallas in och frågas ut då det är allvarliga anklagelser, var öppen och förklara hela situationen så löser det sig. Man får lov att ta tag i barn, man får lov att tvinga in dom i en bil och man får lov att låsa in dom för att de inte ska springa ut på parkeringen..

Låste hon in barnet för att det inte skulle springa ut på parkeringen ? Det har jag missat . Hon låste ju enligt sig själv in barnet för det inte skulle träffa pappan .
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Mmm) skrev 2016-03-06 09:33:16 följande:

Eftersom jag har fyra barn och arbetar inom barnhälsovården så förstår du nog att jag har det. Förstår dock inte hur du applicerar det på denna situationen?

Hur jag applicerar det på denna situationen? Jo ts skriver själv att HON inte vill stå å tala med pappan pga deras tidigare relation å d som hände då. Det går ut över deras barn...
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 09:30:21 följande:
    Jo det har jag, har du verkligen det?  Har du sett hur skilsmässor gör mot barn, alltså på riktigt nära håll när föräldrar inte kan komma sams och deras egna dåliga mående går ut över barnen?
    "Inte kan komma sams", tycker du att man ska bli sams med den som har misshandlat en? Skuldbelägger du våldtäktsoffer också?

• Anonym (abc)
    Anonym (') skrev 2016-03-06 09:41:41 följande:
    Nä det gör jag inte . Skulle aldrig utsätta mina barn för detta , barnen måste få träffa sin pappa om dom ser han på stan o man tar inte barnet med våld o låser in i bilen
    Har du också blivit misshandlad av barnens pappa?
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (') skrev 2016-03-06 09:41:41 följande:

Nä det gör jag inte . Skulle aldrig utsätta mina barn för detta , barnen måste få träffa sin pappa om dom ser han på stan o man tar inte barnet med våld o låser in i bilen

Du förstår nog om du tänker efter att du har en lite naiv och förenklad syn på en relation som har innefattat misshandel. Det är inte normalt att misshandla sin partner och det är inte normalt att som "offer" tvingas att möta denna människa gång på gång och dessutom SAMARBETA och vara trevlig mot vederbörande. Jag kan lova dig att detta inte blir lättare för att människan i fråga är pappa till ditt barn. TS har sökt hjälp för att bearbeta - har pappan gjort det tror du? Det är väldigt typiskt män som misshandlar att polisanmäla sitt ex. Män som misshandlar och kontrollerar slutar inte med det när relationen tar slut - varför skulle de göra det när de har det bästa vapnet i sina händer - läs "gemensamma barn". Det här är ett vidrigt spel med barnen som högsta insats men tyvärr saknas det ett helhetsperspektiv ifrån myndigheternas sida. Barnperspektivet här är så oerhört snävt och man väljer att överlämna till föräldrarna att "komma överens", vilket naturligtvis är en utopi....
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 09:24:37 följande:
    På vilket sätt var PAPPAN en skitstövel i denna situation?????????????????????????????
    Han har MISSHANDLAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sitt ex men tycker att hon trots det ska vara tillmötesgående mot honom.
  • Anonym (brydiginte)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 08:11:29 följande:
    Pappan vill träffa barnet oftare men är inte tillräckligt engagerad för att genomföra regelbundet och planerat umgänge oftare än varannan helg. Han uttrycker ingen önskan om att ha barnet oftare och jag vill inte ha några oplanerade och spontana umgängen.

Står för övrigt på kö för att få utredning och behandling för mitt mående. Min läkare misstänker att jag har ptsd efter misshandeln. Mår nuförtiden bra för det mesta förutom panikattackerna som jag inte kan kontrollera. Jag har ingen skyldighet att umgås med exet och tänker inte göra det. Tycker att det är hans skyldighet att backa när det inte handlar om avtalat umgänge och han märker att jag blir stressad.
    Hoppas att du inte tar år dig av kommentarerna här. 

Nej, det kommer inte att bli rättegång och du kommer inte att bli straffad. Möjligen kan du komma att behöva förklara vad som hände för socialtjänsten men det kommer inte att innebära mer än att du får en uppmaning om att ha en handlingsplan för hur du ska agera om samma situation upprepas igen.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 06:36:40 följande:
    Jag hoppas att resultatet av detta blir att pojkstackarn får träffas och umgås mer med sin pappa!!!! Förhoppningsvis kan han få boendet ist för tror knappast han skulle hindra pojken från att hälsa å prata med dig för det gör ingen vettigt funtad människa.
    Ingen vettigt funtad människa misshandlar sin partner.

Ingen vettigt funtad människa går oberörd från en misshandel.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (abc) skrev 2016-03-06 10:27:45 följande:

Ingen vettigt funtad människa misshandlar sin partner.

Ingen vettigt funtad människa går oberörd från en misshandel.

Men nu sker ju psykisk misshandel mot barnet men det är tydligen ok här på fl. ingenstans har jag skrivit att misshandel är ok, dock så har ju barnet fortfarande rätt till sin pappa. Pappan misshandlar inte barnet. Barnet skall inte straffas. Jag skrev att ts kan sätta sig i bilen, hon måste inte prata m pappan, men barnet måste få göra det!
  • Anonym (abc)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 10:37:43 följande:
    Men nu sker ju psykisk misshandel mot barnet men det är tydligen ok här på fl. ingenstans har jag skrivit att misshandel är ok, dock så har ju barnet fortfarande rätt till sin pappa. Pappan misshandlar inte barnet. Barnet skall inte straffas. Jag skrev att ts kan sätta sig i bilen, hon måste inte prata m pappan, men barnet måste få göra det!
    Barnet ville FÖLJA MED sin pappa. Pappan har inte ens en bostad.

Inser du att man ska komma väldigt bra överens för att kunna lösa den situationen?
Svar på tråden polisanmäld av fd man