• Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • pyssel
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 09:32:30 följande:

Så barnet skall inte få hälsa på sin pappa när de träffas på stan, om mamman är stressad?

TS ville inte stå å prata med pappan skrev hon själv, men barnet ville uppenbarligen. 

Nu får du ta och andas och så du hinner läsa TS. Barnet VILLE FÖLJA MED PAPPA istället står det där. Sluta hetsa mot en förälder som sköter umgänget enligt avtal men inte vill ha mer än nödvändigt med spontant umgänge med en misshandlare utan istället försökte avrunda - och blev motverkad av pappan som helt verkar sakna barnperspektivet och förmåga att greppa en HEL situations komplexitet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (brydiginte)
    pyssel skrev 2016-03-06 10:49:44 följande:
    Nu får du ta och andas och så du hinner läsa TS. Barnet VILLE FÖLJA MED PAPPA istället står det där. Sluta hetsa mot en förälder som sköter umgänget enligt avtal men inte vill ha mer än nödvändigt med spontant umgänge med en misshandlare utan istället försökte avrunda - och blev motverkad av pappan som helt verkar sakna barnperspektivet och förmåga att greppa en HEL situations komplexitet.
    Pappan såg väl förmodligen möjligheten att fortsätta "misshandla" mamman genom att försätta henne i en situation hon mådde dåligt av och sen sticka in kniven med en polisanmälan.

Lyckligtvis finns det ingen risk att polis, åklagare och socialtjänst ser det här för något annat än vad det är.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 10:37:43 följande:

Men nu sker ju psykisk misshandel mot barnet men det är tydligen ok här på fl. ingenstans har jag skrivit att misshandel är ok, dock så har ju barnet fortfarande rätt till sin pappa. Pappan misshandlar inte barnet. Barnet skall inte straffas. Jag skrev att ts kan sätta sig i bilen, hon måste inte prata m pappan, men barnet måste få göra det!

Det är ju just denna förenklade syn på saken som sätter barnen i klistret, förstår du inte det? Man VÄLJER inte hur man reagerar när man helt oplanerat stöter på en människa som misshandlat en. TS reaktion är helt normal och ja, det går ut över barnet - anser du att det är hennes fel? Vid en separation där båda föräldrarna är fokuserade på att underlätta för barnet så hade naturligtvis pappan sagt något i stil med "visst lilla gubben, jag förstår att du vill vara med mig och det ska du få, men inte i kväll för jag ska jobba (eller vilken annan lögn som helst) också hade föräldrarna kunnat komma överens om att pappa kanske kan hämta nästa dag...Pappa kunde följt med bort till bilen och pussar hej då och så vidare. Det GÅR INTE att bara stå och skrika sig blå om barnets bästa i alla lägen.Barn far inte per automatik illa vid en skilsmässa och barn som lever i familjer där det förekommer våld mår förmodligen ännu sämre än s.k. skilsmässobarn. Att barn under alla omständigheter mår bäst av att ha kontakt med båda föräldrarna tror jag inte ett smack på!
  • pyssel
    Anonym (brydiginte) skrev 2016-03-06 10:58:39 följande:

Pappan såg väl förmodligen möjligheten att fortsätta "misshandla" mamman genom att försätta henne i en situation hon mådde dåligt av och sen sticka in kniven med en polisanmälan.

Lyckligtvis finns det ingen risk att polis, åklagare och socialtjänst ser det här för något annat än vad det är.

Ja precis så är agendan.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Mmm)

Mitt barns pappa blev polisanmäld av soc efter att dottern berättat att han örfilat henne två gånger. Då polisanmäler han MIG för misshandel. Det finns en så oerhört förenklad syn på män(niskor) som misshandlar. Tror folk i största allmänhet på att dessa människor är psykiskt friska??? Förstår man inte att den fysiska misshandeln bara är en liten del i ett vidrigt spel som handlar om makt och kontroll? Att den fysiska misshandeln hamnar så i fokus är ju för att den är det enda som faktiskt går att bevisa - men som regel är den bara toppen på ett isberg. I stället för att bara skrika om barns rätt till båda föräldrarna så borde man fokusera på barns rätt till något så när psykiskt friska föräldrar - och framför allt - föräldrars SKYLDIGHET att bidra till sin egen psykiska hälsa.

• Anonym (Mmm)

Glömde skriva att pappans anmälan mot mig lades ner direkt - jag blev inte ens kallad till förhör!

• EnAnonumius
    Anonym (Mmm) skrev 2016-03-06 09:26:51 följande:
    Du har inte barn va?
    Men lägg ned de kortet.
    Bara för att man inte delar din åsikt och tycker du agera på ett vettigt sätt så betyder det knappast att man saknar barn. Det kan låta märkligt men det finns faktiskt partnersmisshandlare (jag skriver partner då det finns kvinnor som misshandlar män också) som aldrig skulle kunna göra ett barn illa medvetet.

Jag har barn och jag blev slagen av barnets fader också och det var en av anledningarna till att jag lämnade pappan. Dock så var pappan aldrig elak mot sonen och han var faktiskt konstigt nog en hyfsad bra fader när vi var ihop. Så nu vet du lite bakgrund om mig.

Dock så skulle jag personligen aldrig agera på det sättet du valde att göra. Jag klara nämligen av att skilja på "mig" från "mitt barn" och min ångest jag hade av att träffa pappan var min, jag lät den aldrig gå ut över miit bran, då barnet är sin egna individ och har rätt till sina egna relation på egna villkor till andra personer oavsett vad jag känner för personerna barnet väljer att umgås med.

När jag sitter och läser att du har rutit åt ditt barn flera gånger, och sedan handgripligen lyft upp honom och låst in i en bil, så kan jag inte låta bli och undra om du borde gå i en annan form av terapi så du LÄR dig att inse att ångesten du har är enbart din och den skall aldrig gå ut över barnet i något som KAN liknas vid en form av psykisk misshandel mot ditt barn. Din ångest är INTE ditt barns. Med tanke på att du aldrig var på arbetsplatsen så kan man ju undra vad som var viktigare än att ditt barn fick lov att umgås en stund med pappan?

Jag kan tänka mig två anledningar..

* Far-/Morföräldrar på sjukhuset och är nära döden
    * Läkartid/tandläkartid för barnet

P.S
    Tyvärr är det ett allt för vanligt fenomen bland kvinnor oavsett om de blir behandlade som gudinnor av manen eller misshandlad av mannen, att de vägra att förstå att barnet är en egen individ, utan de väljer att utgå från att barnet är en integrerad del av henne själv. 

• Anonym (Mmm)
    EnAnonumius skrev 2016-03-06 12:45:45 följande:

Men lägg ned de kortet.

Bara för att man inte delar din åsikt och tycker du agera på ett vettigt sätt så betyder det knappast att man saknar barn. Det kan låta märkligt men det finns faktiskt partnersmisshandlare (jag skriver partner då det finns kvinnor som misshandlar män också) som aldrig skulle kunna göra ett barn illa medvetet.

Jag har barn och jag blev slagen av barnets fader också och det var en av anledningarna till att jag lämnade pappan. Dock så var pappan aldrig elak mot sonen och han var faktiskt konstigt nog en hyfsad bra fader när vi var ihop. Så nu vet du lite bakgrund om mig.

Dock så skulle jag personligen aldrig agera på det sättet du valde att göra. Jag klara nämligen av att skilja på "mig" från "mitt barn" och min ångest jag hade av att träffa pappan var min, jag lät den aldrig gå ut över miit bran, då barnet är sin egna individ och har rätt till sina egna relation på egna villkor till andra personer oavsett vad jag känner för personerna barnet väljer att umgås med.

När jag sitter och läser att du har rutit åt ditt barn flera gånger, och sedan handgripligen lyft upp honom och låst in i en bil, så kan jag inte låta bli och undra om du borde gå i en annan form av terapi så du LÄR dig att inse att ångesten du har är enbart din och den skall aldrig gå ut över barnet i något som KAN liknas vid en form av psykisk misshandel mot ditt barn. Din ångest är INTE ditt barns. Med tanke på att du aldrig var på arbetsplatsen så kan man ju undra vad som var viktigare än att ditt barn fick lov att umgås en stund med pappan?

Jag kan tänka mig två anledningar..

* Far-/Morföräldrar på sjukhuset och är nära döden

* Läkartid/tandläkartid för barnet

P.S

Tyvärr är det ett allt för vanligt fenomen bland kvinnor oavsett om de blir behandlade som gudinnor av manen eller misshandlad av mannen, att de vägra att förstå att barnet är en egen individ, utan de väljer att utgå från att barnet är en integrerad del av henne själv. 

Nu är jag ju inte TS så det blev lite fel.

Din självrättfärdigande inställning är smått motbjudande. "JAG gjorde minsann si och JAG gjorde minsann så". Vem är du att bestämma hur andra människor "ska" reagera efter att de blivit misshandlade? Människor har olika förutsättningar här i livet helt enkelt. Så bra att ditt ex inte slagit sitt barn - då är du ju lite bättre än de stackare som råkat ut för män som även misshandlar barnen.

Ditt skitsnack om "partnermisshandel" är ju rena dumheterna. En psykiskt frisk människa slår inte på varken partner eller barn. Eftersom ditt ex "bara" är en partnermisshandlare så får vi väl hoppas att han inte hittar någon ny partner att dunka på när ditt barn sover i rummet bredvid.

Jag är väl medveten om att det finns FÖRÄLDRAR som har svårt att skilja på sina egna och barnets känslor, det där är simpel vardagspsykologi. Vart vill du komma med det?

TS har sökt hjälp för att bearbeta sina känslor, alltså är hon medveten om att det finns en problematik.

Ditt inlägg är oerhört provocerande. Du förminskar effekterna utav en misshandelsrelation till något man kan lägga till sidan "om man bara vill". Fullständigt obegripligt att en vuxen människa kan vara så enkelspårig!
  • Anonym (Vienna)
    pyssel skrev 2016-03-06 10:49:44 följande:

Om du läser ts första inlägg igen fick inte barnet ens prata med sin pappa. 'Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom' dvs dom hade inte ens hälsat när barnet sprang till pappan. "Jag vill inte umgås med exet" skriver ts vidare som anledning att hon sa till pojken att de skulle gå därifrån. Ts behöver inte umgås med exet hon kan gå till bilen och sätta sig efter att ha sagt 'prata ni lite men jag är lite stressad så inte för länge så kan du följa med han till bilen sen ' så kan hon låta barnet få prata och umgås med sin pappa en kort stund innan dom åker.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Mmm) skrev 2016-03-06 11:19:04 följande:

Mitt barns pappa blev polisanmäld av soc efter att dottern berättat att han örfilat henne två gånger. Då polisanmäler han MIG för misshandel. Det finns en så oerhört förenklad syn på män(niskor) som misshandlar. Tror folk i största allmänhet på att dessa människor är psykiskt friska??? Förstår man inte att den fysiska misshandeln bara är en liten del i ett vidrigt spel som handlar om makt och kontroll? Att den fysiska misshandeln hamnar så i fokus är ju för att den är det enda som faktiskt går att bevisa - men som regel är den bara toppen på ett isberg. I stället för att bara skrika om barns rätt till båda föräldrarna så borde man fokusera på barns rätt till något så när psykiskt friska föräldrar - och framför allt - föräldrars SKYLDIGHET att bidra till sin egen psykiska hälsa.

Fast din historia har inget med detta att göra.
Svar på tråden polisanmäld av fd man