• Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Exes) skrev 2016-03-06 14:36:20 följande:

Jag har varit tvungen att lyfta iväg vårt barn från den andra föräldern för att vi ska hinna till förskola och jobb.

Är det också misshandel?

Tycker du situationen blev lika som i ts fall i ditt fall? Fick inte ditt barn heller hälsa på sin pappa/mamma?
  • Anonym (Exes)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 14:39:43 följande:
    Tycker du situationen blev lika som i ts fall i ditt fall? Fick inte ditt barn heller hälsa på sin pappa/mamma?
    Jag läser det som att barnet visst pratade med sin pappa men att han inte fick stanna kvar längre, och inte heller följa med hem.
    Hur läser du det egentligen? Inget i detta stöder att de inte fick prata, bara att de fick avbryta -precis som jag var tvungen att göra med vårt barn.
    Skillnaden var väl att föräldern i mitt fall inte gjorde saken värre, som pappan  i TS fall.
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 05:53:45 följande:

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen.

• pyssel
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-06 13:56:29 följande:

Om du läser ts första inlägg igen fick inte barnet ens prata med sin pappa. 'Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom' dvs dom hade inte ens hälsat när barnet sprang till pappan. "Jag vill inte umgås med exet" skriver ts vidare som anledning att hon sa till pojken att de skulle gå därifrån. Ts behöver inte umgås med exet hon kan gå till bilen och sätta sig efter att ha sagt 'prata ni lite men jag är lite stressad så inte för länge så kan du följa med han till bilen sen ' så kan hon låta barnet få prata och umgås med sin pappa en kort stund innan dom åker.

Barnet ville FÖLJA MED. Inte fasen hade en vettig förälder satt sig i bilen. Vissa är sanslöst långsökta i att söka friande omständigheter för idioter. Att misshandlaren är en självrättfärdigande idiot visar ju polisanmälan med all tydlighet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Mmm)
    EnAnonumius skrev 2016-03-06 14:32:38 följande:

Jag uppmanar dig. Nej jag KRÄVER att du citera och kommer med konkreta bevis på att folk sitter och hävdar att folk som misshandlar är psykisk friska.

Eller så kanske du kan lägga ned och komma med anklagelser du saknar helt grund till att komma med.

Om du hade lugnat ner dig lite så tror jag att din läsförståelse hade förbättrats. Jag behöver inte citera ett skit, eftersom jag inte syftade på något som sagts här på fl, DÅ hade jag nämligen citerat...självfallet!
  • Anonym (ghjkkjphoiyfut)

Olaga frihetsberövande? Du hade barnet på DIN tid med barnet och ni skulle åka iväg i bilen, barnet följde inte med, du lyfte upp barnet och satte det i bilen.
    Barnet ville rymma, du förhindrade detta genom att aktivera barnlåset.
    Jag förstår inte grejen.

Skulle man gå efter detta så är det olaga frihetsberövande VARJE gång vi lämnar tillbaka bonus till hans mamma eftersom han alltid vill stanna längre hos oss. Eller eg vill han ha både sin mamma och pappa OCH mig samtidigt, men eftersom de inte älskar varandra längre och varken jag eller maken har lust att dela bostad med hans ex så kan han inte få det.

Obs, jag läste bara TS nu. Skummade resten så jag förstod det som att TS får ångest av att se pappan (kan ha fetfel, som sagt skummade bara) och då kan jag känna att det kanske är läge att bosätta sig så att man inte riskerar att springa på honom i otid.

• Anonym (,,)

Jag tror inte att det är nån fara. Dom kommer att garva åt polisanmälan. Dom kanske säger att ni ska gå på samarbetssamtal på familjerätten. Det är ju självklart du måste bära och låsa in barnet så han inte springer iväg.

• Anonym (inget fel)

Jag kan inte se att du gjorde något fel. Naturligtvis vore det bättre för sonen om du och pappan kunde ha ett avspänt umgänge och stå och småprata lite för att lösa sådana här situationer. Men jag förstår mycket väl att det är helt omöjligt när pappan har misshandlat dig.

Undrar om någon av alla barnrättsaktivister (obs, ironiskt menat) här har erfarenhet av att ha varit i ett misshandelsförhållande och sedan vara tvungen att ha kontakt med den som misshandlat en eftersom man har gemensamma barn. Förmodligen inte, då hade de aldrig dömt dig som de gör. Dessutom finns det undersökningar som visar att om pappan misshandlar/misshandlat mamman, är det 70 procents risk att han även slår de gemensamma barnen.

Nu hör förhoppningsvis ditt ex till de resterande 30 procenten, men någon bra pappa kan han knappast vara. Det är nämligen omöjligt om man slår sitt barns mamma. En god förälder skulle aldrig göra så mot sitt barn, för barn märker av och vet men än man tror. 

Och nej, det är självklart INTE misshandel att bära iväg ett protesterande barn. I så fall skulle jag och min sambo göra oss skyldiga till det ganska ofta när vår treåriga son vägrar lämna lekparken efter att ha lekt i en halv evighet... Och jag har sett många andra föräldrar göra samma sak. Det är alltså INTE misshandel.

Herregud, det verkar som om man inte får visa någon som helst auktoritet gentemot svenska barn längre. Säger man till dem kan de bli kränkta... Märkligt hur jag och mina generationskamrater som är födda på 70-talet kunde växa upp till välfungerande individer trots att vi lärde oss att lyssna på våra föräldrar och att lyda läraren. 

Nåja, det var OT. Jag hoppas i vilket fall att du får hjälp med ditt mående, för både din egen och din sons skull. PTSD, kan vara ett helvete. Och jag kan verkligen inte tänka mig att polisen kommer gå vidare med detta om du förklarar hur det gick till.
    Och olaga frihetsberövande? Sonen bor väl mestadels med dig? Eller ska man låta en femåring löpa vind för våg precis som han behagar? Det låter ju sannerligen inte som något barnperspektiv. 
    Sedan förstår ju jag att det är en svår situation. Sonen är ju ännu för liten för att förstå alla bakomliggande faktorer, och sedan vill du ju säkert att han ska kunna ha en närvarande pappa även om du och han har svårt med kontakten pga hans tidigare misshandel av dig. 

Men som sagt. Att polisanmäla dig för misshandel och olaga frihetsberövande är ju bara löjligt. Helt sjukt att polisen ska behöva lägga resurser på sådant istället för riktiga brott. 

• Anonym (sebbe)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 14:07:46 följande:
    Jag vill absolut inte ljuga för polisen. Men är det inte kutym att neka till brott. Kommer ju bli fälld på en gång i domstol om jag erkänner. Vem ska ta hand om vår son om jag hamnar i fängelse.
    Du bör bara berätta precis vad som hände. Du har ju inte begått något brott. Det du gjorde är varken olaga frihetsberövande eller misshandel. Ditt ex är ute och snurrar. Var bara ärlig och tillmötesgående så ska du se att inget kommer hända. Det är ingen som kommer ringa och anklaga dig.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (sebbe) skrev 2016-03-06 17:49:26 följande:

Du bör bara berätta precis vad som hände. Du har ju inte begått något brott. Det du gjorde är varken olaga frihetsberövande eller misshandel. Ditt ex är ute och snurrar. Var bara ärlig och tillmötesgående så ska du se att inget kommer hända. Det är ingen som kommer ringa och anklaga dig.

Men jag BEGICK ju ett brott i och med att jag bar iväg honom och stängde in honom i bilen. Åååh :(
  • Anonym (D)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-06 19:10:09 följande:
    Men jag BEGICK ju ett brott i och med att jag bar iväg honom och stängde in honom i bilen. Åååh :(

Nej, det gjorde du inte. Hade du gjort samma sak med random förbipasserande unge så vore det en annan sak, men nu var det ditt eget barn som du satte i bilen för att ni skulle åka. Det får man göra.
Svar på tråden polisanmäld av fd man