• Anonym (orolig mamma)

polisanmäld av fd man

Jag och exet gick skilda vägar för 3 år sedan. Vi fick ett barn tillsammans. Han är idag 5 år gammal. Vi har gemensam vårdnad om barnet som bor hos mig men är hos exet varannan helg.

Förra veckan sprang vi på exet på parkeringen utanför en matbutik. Barnet sprang till sin pappa och ville följa med honom istället för mig. Jag vill inte umgås med exet och hade dessutom bråttom den dagen. Sa till sonen på skarpen att vi skulle gå. Till slut efter många om och men lyfte jag upp barnet och bar honom till bilen. Barnet försökte då öppna dörren. Aktiverade därför barnspärren på bakdörrarna så att sonen inte skulle kunna öppna bildörren och smita ut medans jag pratade med exet som hade sprungit efter.

Fick idag ett sms från exet om att han polisanmält mig för olaga frihetsberövande och misshandel av sonen.

Är nu jätterädd. Förstår vad han menar. Tog i ordentligt när jag bar iväg sonen till bilen. Inte så att jag skadade honom men höll i riktigt ordentligt eftersom han skrek och sparkades och stretade emot.

Vad kan hända?

• Svar på tråden polisanmäld av fd man
  • Anonym (orolig mamma)

Tack för alla svar. Känner mig lite mindre orolig. Men kan såklart inte släppa den helt. Det som oroar mig mest är vad jag ska säga till polisen. Om jag bara håller med om anklagelserna kan jag inte se hur jag inte skulle åka dit. Antar därför att det bästa och smartaste är att neka. Men det känns inte bra att ljuga. Ska fundera på hur jag ska göra.

• Anonym (OjOj)
    nordanvinden skrev 2016-03-07 17:51:52 följande:

Nja skillnaden i detta fall är att bägge föräldrarna var närvarande och den ene ville något annat än den andre. Visst föräldrar har bestämmanderätt över sina barn och får tom orsaka smärta om nöden kräver. Men den bestämmande rätten gäller enbart pga att man anser att barn inte vet sitt eget bästa i alla lägen. I detta fall var ytterligare en förälder närvarande som hade en annan tolkning av barnets bästa.

Vad är det med (lågbegåvade) kärringar på fl som tycks vilja ha det snaskigaste ur varje historia och bara myser över katastrofer?

Ingenstans står det att pappan ville ta barnet med sig. Tvärtom står det att han inte var intresserad!

läs kvinna -LÄS!

Och bara som lite extra info är smärta inte alls okej.. .
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-07 20:54:34 följande:

För att det inte var umgängestid. Och för att jag inte släpper iväg mitt barn med en person som saknar fast bostad.

Hir kan ha barnet vh om han inte har bostad? Varför går det bra då?
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2016-03-07 20:54:34 följande:

För att det inte var umgängestid. Och för att jag inte släpper iväg mitt barn med en person som saknar fast bostad.

Så barnets vilja skiter du helt i för att det inte var pappans helg?
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 21:47:27 följande:

5-åringar bestämmer inte vart de ska vara, det är väl fullkomligt självklart?
  • Anonym (Exes)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 21:47:27 följande:
    Berätta för mig vad dina barn får bestämma själva, trots att du vet bättre, när de är 5?
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Exes) skrev 2016-03-07 21:52:26 följande:

Berätta för mig vad dina barn får bestämma själva, trots att du vet bättre, när de är 5?

Så ett barn som önskar vara en extra dag hos sin pappa skall man inte alls lyssna på?? Har aldrig sagt att en 5 åring bestämmer men för mig låter det extremt sorgligt att man inte lyssnar på sitt barn om en önskan om att vilja vara med sin andra förälder en extra dag vare sig barnet är 5 eller 10... Precis som ens önskan inte är värd att lyssnas på.för att man är 5 år? När blir man tillräckligt stor så man kan få sin vilja/ önskan igenom och få rätt till att bli lyssnad på? Sedan kanske det inte går VARJE gång, men om det är ett barns önskan kanske man ibland kan vara tillmötesgående för det. Det är inte så att barnet bestämmer som du säger, barnet vill vara hos sin andra förälder med, vilket är helt naturligt!
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Mmm) skrev 2016-03-07 21:50:43 följande:

5-åringar bestämmer inte vart de ska vara, det är väl fullkomligt självklart?

Så ett barn som önskar vara en extra dag hos sin pappa skall man inte alls lyssna på?? Har aldrig sagt att en 5 åring bestämmer men för mig låter det extremt sorgligt att man inte lyssnar på sitt barn om en önskan om att vilja vara med sin andra förälder en extra dag vare sig barnet är 5 eller 10... Precis som ens önskan inte är värd att lyssnas på.för att man är 5 år? När blir man tillräckligt stor så man kan få sin vilja/ önskan igenom och få rätt till att bli lyssnad på? Sedan kanske det inte går VARJE gång, men om det är ett barns önskan kanske man ibland kan vara tillmötesgående för det. Det är inte så att barnet bestämmer som du säger, barnet vill vara hos sin andra förälder med, vilket är helt naturligt!
  • Anonym (Exes)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-07 21:58:06 följande:
    Nej, man ska inte lyssna på önskemålet när pappan 1) inte visar intresse för att ha barnet, 2) pappan generellt inte visar intresse för det och 3) pappan inte har nånstans att bo.

(Och innan du tar upp bostadsfrågan igen och återigen är helt emot TS utan grund: han kanske kan vara hos en vän eller släkting då men inte bor nånstans permanent -eller 1000 andra förklaringar)
Svar på tråden polisanmäld av fd man