• Mariro

BF December 2016

Hej alla!

Så himla skönt att se en sån här tråd, så jag hoppar in här. Jag plussade för några dagar sedan och enligt Natural Cycles är bf i mitten av december.

Det är första barnet för mig och sambon, men jag är toknervös, samtidigt som jag inte vill "känna" allt för mycket, med tanke på att det är så himla tidigt och vad som helst kan hända.

Det är iaf väldigt bra att man har möjligheten att dela det man upplever med andra som är i exakt samma situation (och bli lugnad av de som redan upplevt det tidigare :) )

Ha en fin måndag alla!

• Mariro
    LyCKa55 skrev 2016-04-11 19:03:58 följande:

Tänkte på när ni andra tänker berätta på jobbet? Ja berättade i v.7 sist ifall jag skulle må dåligt. Nu funderar jag på att försöka skjuta på det lite. Men veror på hur jag mår. Jobbar med kunder hela dagarna så det blir lite jobbigt att må dåligt eller om nåt händer o man måste åka hem eller till gyn eller nåt

Jag jobbar på lab så jag måste tala om det vädigt väldigt tidigt, i och med att det finns moment som jag inte får jobba med längre. Jag har talat om det för min närmaste chef, men inte för någon annan, vilket känns jättedumt för jag måste komma på dåliga ursäkter om varför jag inte kan göra det ena eller det andra. 

När brukar man berätta? 
  • Mariro
    mocha8676 skrev 2016-04-19 11:16:23 följande:

Hur mår ni allaa? Vad har ni för symptom? Jag har en massa olika.. Rikliga flytningar, trötthet, kissnödig ofta, järnsmak i munnen, hormonig till tusen.. Blir arg för minsta lilla. Däremot inget illamående eller ömma bröst än. Fick ömma bröst väldigt tidigt förra graviditeten.

Kommer inte kunna slappna av förens vecka 13, eller ja lite redan efter vecka 9. Ska boka in tidigt ultraljud i vecka 9 tänkte jag. Ser man ett hjärta slå minskar risken för missfall enormt. Har ju två i bagaget av tre graviditeter..

linnea91 skrev 2016-04-19 13:48:03 följande:
    Jag mår alldeles för bra. Jag gick in i vecka 6 igår, 5+1 idag. De enda jag kan känna är trötthet, törstigare och större bröst men inte så ömma ännu. Sen så är jag väldigt känslig nu också, humöret kan förändras på sekunder.

Ringde min BM idag, jag har så svårt att ta in att vi verkligen ska ha barn. Jag bär på sån oro att de inte är något liv inuti mig eller att något ska hända. Men hon lyckades lugna mig, "så länge du är frisk och mår bra och inte har jätteont och blöder så behöver du inte oroa dig".

Jag har inskrivning 27/4, tänkte kolla med barnmorskan då om ett VUL lite längre fram.

De är min första graviditet där jag vill behålla barnet. Jag blev gravid för 4.5 år sen, men då valde jag att göra abort.
    Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte vad jag har för symptom. Jag är så himla trött om kvällarna, och har lite lätt molande värk (i livmodern?) och lite strålningar ut mot ljumskarna. Annars kan jag komma på mig själv att jag för en stund glömt bort att jag enligt beräkningar går in i vecka 7 snart. Jag pendlar, så är livrädd för tvärillamående och annat som kan komma.

Var också lite orolig som dig linnea91, pratade med BM om att jag inte känner några riktiga symptom än, och hon lugnade även mig med att säga att alla känner så himla olika. Vissa känner inte ens att de är gravida, förutom när magen liksom har växt till sig, men har inget illamående, inga krämpor, ingenting.

Men måste säga att jag är orolig över om det faktiskt finns något som lever där inne, och att det mår tillräckligt bra för att stanna tiden ut. Det är så jobbigt att inte veta...

• Mariro

Hej tjejer,

jag skulle behöva lite hjälp... kan verka som en larvig fråga, men vill gärna ta det säkra före det osäkra.

Jag ska middag ute ikväll och har kollat igenom restauragens meny och fastnat för en rätt som har en sås gjord på (eller innehållande) cognac. Jag antar att alkoholen har dunstat, men är det helt ok att äta såser som denna? Jag vill liksom inte fråga klart och tydligt när jag beställer om det är mycket alkohol i och om såsen har kokat, det blir lite avslöjade.

Ha en fin dag alla! :)

• Mariro

Hej alla, tänkte kolla med er om ni kan känna hugg/kramp/ilningar i livmoder/äggstockar om ni skrattar eller hostar plötsligt? Jätteskum känsla som försvinner lika snabbt som den uppkommer?

• Mariro
    Tess1990 skrev 2016-04-22 12:24:52 följande:

Ett av mina första graviditetstecken förra gången var pirr i livmodern ^^

Sen fick jag som hugg i magen när jag gick mer än 50 meter :/ började i v.11 och fortsatte fram till v.30

Gjorde riktigt jävla ont ibland, barnmorskan förklarade att det var ligamenten vid livmodern som töjdes

Emmask skrev 2016-04-22 12:02:26 följande:

Precis! Jag hade enormt ont i ligamenten vid nysningar förra gången.

Tack för snabba svar! Men en till grej - jag ska inte till BM förens den 17 maj, och det är då inskrivningen kommer vara förstår jag det som. Vad händer under det besöket, tas prover? Jag bor i Stockholm så jag kommer att bli erbjuden ett kub-test, men det görs väl inte förens senare? Och man gör alltså inte första UL förens i v 12 typ?
  • Mariro
    Tess1990 skrev 2016-04-22 12:57:42 följande:

På inskrivningen brukar dom ta prover, kolla immunitet, järndepå, hormonnivå, sjukdomar m.m

Om dom inte gör där så får du en remiss och får gå till ett labb och ta inom 1 vecka typ.

Dom brukar också kolla blodtryck, vikt och lite info

Det brukar ske i v.10-11

Innan kan man få komma på ett hälsosamtal i v.6-7

Då är det vara information om kost, motion och lite allmänt

Om du gör kub så görs UL i v.12-13

Gör man de inte kan man få vänta till v.17-19 för att göra RUL om man inte bokar ett själv.

Tusen tack! :)
  • Mariro

Hoppas att alla mår bra! Jag har en fundering:

Jag har läst runt lite och sett att alla mvc som ligger i stockholm läns landsting ska erbjuda kub-test, oavsett ålder, men att det ändå finns ställen som inte erbjuder/inte gör pga olika orsaker (säger att man är för ung, det är för dyrt att erbjuda dem som inte behöver osv). Har man rätt att kräva ett kub-test om man skulle bli nekad? Jag bor i Bromma och undrar om det är någon som har erfarenhet i kub-test just här?

• Mariro
    enilorac81 skrev 2016-04-26 08:22:13 följande:

Mariro- det ska inte vara några problem att få kub i Stockholms kommun, alla erbjuds det! Lycka till

Tack så mycket! :)
  • Mariro
    enilorac81 skrev 2016-04-26 08:20:28 följande:

Hej! Jag plussade igår. Bör idag vara i vecka 6 (5+0). Detta blir vårt tredje barn. Har två pojkar sen innan, födda 2012 och 2013 (15 månader mellan). BF verkar vara runt 26/12

Och grattis till plusset!! :)

Svar på tråden BF December 2016