• Mariro

BF December 2016

Redoförnytt skrev 2016-11-02 12:50:42 följande:

Hur långt innan BF kommer ni "gå hem"?

Är så svårt att veta hur man vill/orkar ha det.

Jag har bf 16/12 och går på ledighet from den 1a december. Så himla svårt att veta om bebis kommer tidigare. Har dock för mig att jag har läst nånstans att det kan bli krångel med FK om bebis kommer tidigare/senare än BF (minns inte vilket det gällde, rent logiskt så kan det ju kanske bli knas om bebis kommer tidigare än den dagen man går hem).
  • Mariro
    Ledilnaan skrev 2016-11-03 09:36:00 följande:

Jag kommer inte att ta det, brukar aldrig drabbas av influensa i vanliga fall, så jag struntar i det. Min bm har inte sagt något om det heller.

När har ni börjat ge urinprov? Jag har fortfarande inte börjat ge urinprov, har för mig att jag fick börja ge innan vecka 30 förra gången, men det är som sagt några år sedan, så jag kommer inte riktigt ihåg.Kryckor har jag fått låna, glidlakan kan jag nog ha ett i gömmorna, får kolla detta. Just nu är man dels som en tung valross som försöker vända sig på nätterna, samtidigt som det gör så otroligt ont i höften vid varje vändning., Vaknar varje gång som jag måste vända mig, sover som en kratta med andra ord.

Jag är säker på att om jag skulle säga till min bm att jag inte orkar mer, så hade hon fixat en igångsättning åt mig, men jag vill inte sättas igång igen, blev igångsatt de senaste två förlossningarna och jag gillar det inte.

Jag har egentligen bara lämnat urinprov då jag själv har bett om att få göra det. Både för ev odling och kolla protein i urin. Annars gjorde jag bara det vid första besöket. Har även slutat kolla järnvärde, utan kolalr bara socker.
  • Mariro

40 dagar kvar! Det börjar närma sig på riktigt - är så förväntansfull och en aning nervös. Hur långt kvar är det för er andra? :)

• Mariro
    Vasilisat skrev 2016-11-04 11:24:28 följande:

37 dagar här ????

Hur mår du nu? Klådan, humöret och andra saker som kändes jobbiga? Har det blivit bättre av sig själv eller har du träffat någon kurator?
  • Mariro
    Hallondricka skrev 2016-11-08 18:59:46 följande:

33 dagar kvar. Pust! Har börjat få riktigt ont i mitt gamla kejsarsnitt som är 1, 5 år gammalt. Är förkyld konstant, inte bara lite snorig utan helt igentäppt och svullna halsmandlar. Dottern är med hostig och sover inte på nätterna för det. Så sömnen är lika med noll just nu. Ja, gnäll och gnäll haha. Vill äta en häst (nja, men lika mycket...) men har graviditetsdiabetes så måste hålla igen med precis allt. Hungrig!

Just nu känner man mest för att gnälla, även om det är nu man ska passa på att göra exakt det man vill och bara njuta. Men allt är typ jobbigt. Fullt med snö, halt och jävligt, inte sugen på att bege mig ut heller. Har dock köpt broddar så får ta och trä på dom över mina curlingskor och vagga fram. Och det här med att vara sugen på något - jag vet inte hur många gånger jag öppnar alla skåp i köket i jakt på något gott... orkar inte hålla igen ens. Vi får hoppas att vi slipper gå långt över tiden :)
  • Mariro

Nu börjat jag bli nervös på riktigt, nu är det näranära! Har dock de senaste dagarna känt kittlande, pirrande, tryckande känsla i bäckenet/underlivet, mest då bebis rör sig. Är det för att den borrar huvudet längre ner? Väldigt skum känsla som har kommit nu, och som också känns mest när jag sitter. Någon som känner igen sig?

Måste även beklaga mig över att jag inte har varit ute och gått på ett tag. Det är en halvmeter snö överallt och glashalt. Jag får knappt igen jackan längre och kan knappt trycka ner fötterna i ett par skor. 33 dagar kvar...

• Mariro
    Y o L o skrev 2016-11-17 14:22:11 följande:

Jag börjar noja för att förlossningen ska dra igång innan mitt snittdatum. Vet inte varför jag börjat tänka så? Hört fler nu som fött tidigare, antagligen därför.

Hur känner ni andra? Tänker ni också så nu när det närmar sig?

Jag ska inte snittas, och det är första barnet. Bf 16/12, så visst börjar det kännas som att det närmar sig på riktigt. Jag börjar bli nervös, vilket jag inte känt av tidigare. Har liksom tänkt: ja, ut ska den ju på nått sätt. Men nu när det är så nära så börjar man tänka allt möjligt. Dock har jag inget emot om det blir lite tidigare än beräknat för jag är så himla trött. Inatt blödde jag ner täcke och kudde pga näsblod (tredje natten i rad), och har inte kunnat sova alls. Ont i huvudet och är bara tung och svullen...
  • Mariro
    BIX skrev 2016-11-18 10:15:39 följande:

Var på moddag igår och gick från bussen hem sent. Snorhal asfalt som jag halkade på - försökte få tag i en lyktstolpe men missade och studsade med magen först i gatan med händerna i luften. Det var skitläskigt! Jag vet ju rationellt att bebisen ligger väl inbäddad, men primalhjärnan verkligen vrålade mot hotet! Var försiktiga i halkan!

Uscha, det är en av mina största rädslor. Men du har inte känt av något efteråt? Du vill inte kolla upp det på förlossningen (vill inte stressa eller oroa dig, men har läst att man ska kolla upp ev fall)? Kanske kan vara bra med broddar, jag köpte ett par så nu klick-klackar jag överallt.
  • Mariro
    BIX skrev 2016-11-18 11:53:01 följande:

Jag blev sjukt rädd där och då, men jag känner bebis sparka och röra sig som vanligt, och jag blöder inte. så jag känner mig inte så orolig. Fast jag har inte läst/hört att man ska kolla upp fall - jag kanske ska ringa till bm och kolla om hon har någon åsikt.

Jo, alltså de viktgaste indikatorerna på att allt är bra (ingen blödning, bebis rör sig som vanligt) är ju uppfyllda, så det är ju superskönt! Jag var nämligen på infoträff på förlossningen där de sa att många kommer in under vintertid för att de har trillat på magen, och vill bara kolla ctg för säkerhetsskull. Och vanligast är ju att allt är helt ok, just för att bebis verkligen är skyddad där inne, men att man blir helt rädd själv :)
  • Mariro
    BIX skrev 2016-11-19 08:51:14 följande:

Jag fick inte tag på bm och allt kändes helt normalt så tror inte det behöver kollas upp, skönt. Men tack för omtanken :)

Var det en bra infoträff och känns det bra inför förlossning? Jag har inte varit på infoträffen än, den är inte förrän i veckan.

Okej, men dåså, då är allt bra :)

Det var en väldigt bra infoträff tyckte jag. Jag bor i Sthlm och var på Danderyds träff. Man fick info om precis allt som händer från den stund att man sätter foten på förlossningen tills man flyttas upp till BB-hotellet. Man fick höra hur de tänkte kring att förhindra att man spricker, att de hade operationssal nära osvosv. Sånt som var väldigt lugnande för mig att höra och veta. Samt att det ofta är med studenter (vilket jag inte var superförtjust i), och att man får skriva i sitt brev om man inte vill att de är med.
Svar på tråden BF December 2016