• Mariro

BF December 2016

sillencillasill skrev 2016-08-31 09:40:33 följande:

Varit hos BM på morgonen. Låg precis på övre kurvan med magmått, lågt i järnvärde 114 och urinprov på odling. Men hjärtljud låg på stadiga 144 på bebis och blodtryck var bara bra. Men vad allt kostar! Järntabletter, Pevaryl, blutsaft (eller liknande juice för original innehöll vetegroddar och inte glutenfritt) och sen alla penicillinkurer för UI. Men bebis mår bra och det är väl tur det! <3

Vilken tur att bebis mår bra och jäser på :) jag undrar - sa bm något om att du låg precis på övre kurvan - alltså om det troligtvis är stor bebis (om hon kände), mycket fostervatten lr något annat? Typ att bebis kanske tvärväxer under den här perioden och kanske lugnar sig lite sen haha? :)
  • Mariro

Nu har vi bestämt oss för vilket sjukhus vi ska till och det blev Danderyd. Några fler som har valt det?

• Mariro

Det är så himla kul att vi har kommit en bit på vägen! Det händer så mycket nu i dagarna/veckorna! Hurra för oss!

Men, det kommer alltid ett men, jag har flera ggr nu när jag är påväg til jobbet på morgonen blivit kallsvettig, pulsen skjuter i taket, hjärtklappning och på det en känsla av att det susar i öronen och man mår så dåligt att det känns att man ska gå under. Sen efter ca 10-15 minuter går det över, och då känns det som att man har sprungit ett maratonlopp - helt utslagen. Vad tusan är detta och har någon råkat ut för det? Så himla svårt att inte få panik och bara andas.

• Mariro
    Y o L o skrev 2016-09-15 19:18:53 följande:

Jag som alltid fryser åker till jobbet utan jacka ;) i vanliga fall hade jag nog nästan tagit fram vinterjackan nu haha.

Jag är väldigt mycket varmare men det är rätt skönt eftersom jag är van att frysa annars :)

Är i v 26 o tycker magen sjunkit lite, upplever ni andra det med?

Jag kan också uppleva att magen har sjunkit. Märker det på gravidjeans som tidigare klämt mitt på magen och lämnat spår, men som inte gör det längre. När börjar bebisen fixera sig egentligen?
  • Mariro
    Y o L o skrev 2016-09-24 15:43:32 följande:

Mår så konstigt. Är helt yr hela tiden sedan i morse. Visst var det väl någon mer här som mådde så?

Vet inte vad det beror på, har inte haft något problem med blodtryck eller sånt. Jättejobbigt iaf, yr och lätt illamående. Några tips på vad jag borde göra? Borde jag ringa 1177 och fråga om de har någon teori? Eller som vanligt: allt är normalt som gravid! :)

Jag känner igen det, dock inte illamåendet, men det dom hjälper mig är att andas lungt och djupt, ta en dextrosol och sitta med huvudet mellan knäna. Och inte få panik, vilket kan vara det svåraste för min del iaf. Värt att tillägga är att jag på BM besöken inte haft konstigt blodtryck, men hon sa att under v.25-30 så kan det ske stora ändringar i blodvolym, så det är inte konstigt att man kan bli yr/få blodtrycksfall.
  • Mariro
    Makintoch skrev 2016-09-27 13:18:08 följande:

Hej tjejer! Är det någon mer som har fått åderbråck? Jag upptäckte att jag fått små åderbråck i underlivet.. De gör inte ont eller är till något besvär. Men har läst att de kan göra väldigt ont så är lite smått panikslagen inför tanken att de ska bli större! Är bara i vecka 28 än..

Alltså jättedum fråga, men hur upptäckte du dem? Kände med finger eller såg med spegel? Har du även en tyngdkänsla i underlivet?
  • Mariro
    Makintoch skrev 2016-09-27 23:54:40 följande:

Jag tycker inte det var en dum fråga! Jag har en kompis som relativt nyligen fått barn och jag mindes att hon nämnde att hennes underlivet såg annorlunda ut när hon var gravid. Därför har jag kollat med spegel då och då för att "checka läget". Jag har inte känt av någon tyngkänsla eller likande. Hade jag inte kollat med spegel hade jag nog inte upptäckt det alls! Hoppas som sagt att de inte ska börja ge symtom.. Än så länge är de som sagt väldigt små!

Skönt att inga frågor verkar vara dumma här :) då förstår jag, och hoppas såklart att du klarar dig utan symtom. Det räcker liksom med allt annat som pågår. Har du tagit upp det med bm, kanske kan hon tipsa om vad man kan göra åt det. Jag känner att jag gärna skulle vilja göra en gynkoll för att checka läget (trodde aldrig man skulle säga det haha).
  • Mariro

Nu behöver jag er hjälp, igen. Känns som att det här forumet är mcket bättre att skriva i än att ringa 1177... men till saken: jag har upptäckt att området över mitt blygdben är svullet, alltså på "venusberget", eller vad man ska kalla det för. Trycker jag mitt på så är det ömt, vilket jag fattar för det sitter en fog där precis. Men längs med båda sidorna på venusbergets "V", precis där vecket till benen finns så har jag som två avlånga svullna områden. Gör inte ont att trycka på, men de bildar liksom en kant. Är det något som känner igen det? Jag har tid hos BM på tisdag, ska jag vänta tills dess eller ringa redan idag? Så himla tacksam för tips och råd. Är så nere också, orkar inte med nått knas...

• Mariro
    Makintoch skrev 2016-09-27 13:18:08 följande:

Hej tjejer! Är det någon mer som har fått åderbråck? Jag upptäckte att jag fått små åderbråck i underlivet.. De gör inte ont eller är till något besvär. Men har läst att de kan göra väldigt ont så är lite smått panikslagen inför tanken att de ska bli större! Är bara i vecka 28 än..

Kan nu bekräfta att jag har fått åderbråck i underlivet. Det ser väldigt konstigt ut och jag bröt nästan ihop när jag såg dem (ja, i plural).
  • Mariro
    Y o L o skrev 2016-09-29 21:12:18 följande:

Stackare, var det de du skrev om tidigare, svullnaden?

Svullnaden är troligtvis ett annat åderbråck - i ljumsken. Tjoho. Ska kolla hos bm imorrn. Skulle nog aldrig ha kollat underlivet med spegel, kände ju inte av något, men lik förbannat så måste man ta sig en titt...
Svar på tråden BF December 2016