• Mariro

BF December 2016

BIX skrev 2016-11-19 16:30:19 följande:

Så bra :) Jag bor i Sollentuna och har valt bb stockholm, vad jag har förstått är det typ samma lokaler och samma rutiner men de som jobbar där har olika arbetsgivare. Tyvärr har vi ingen barnvakt en vanlig vardagkväll så det blir nog att jag åker dit själv. Det hade nog varit bra om sambon också hade kunnat vara med.

Vad kul! När har du bf? Ja, precis, bb stockholm håller till våningen ovanför (eller nedanför) danderyds förlossning, och det enda som skiljer sig vad jag förstod det som är, som du sa, olika arbetsgivare och sen att bb sthlm lånar danderyds operationssal om det skulle behövas. Annars tror jag att man slussas till samma bb-hotell till och med. Kan vara bra att höra på vad de har att säga, speciellt för mig som inte har barn sen tidigare. Dock måste jag säga att jag blir mer och mer nervös då det börjar närma sig på rikigt....
  • Mariro
    Ledilnaan skrev 2016-11-20 15:59:36 följande:

Tänk på att även studenterna behöver lära sig så att de också blir färdiga barnmorskor Man kan ju låta studenten vara med, men skriva att endast den riktiga bm får göra undersökningarna.

Jag fick med en student en gång, när jag åkte in innan förlossningen, och då sa jag att endast en av dem fick känna, eftersom jag hade ont.

Klart de ska lära sig. Men eftersom jag är nervös som jag är, man vet inte hur ont man kommer ha, det är första barnet osvosv, så prioriterar jag min egna bekvämlighet i första hand. Och ha mer folk i rummet än nödvändigt är ytterligare ett stressmoment för mig, så jag har tydligt skrivit att jag inte vill ha studenter. Grejen var också den att bm-studenterna var tydligen självgående (för det mesta) på den förlossningsavdelningen jag ska till, och det är de som får i uppgift att kolla allt och SEN rapportera till ordinarie bm, och det är jag 110% obekväm med. De är ju studenter trots allt.
  • Mariro
    Ledilnaan skrev 2016-11-22 21:31:41 följande:

Jag tänker be min bm om hinnsvepning när jag ska till henne första veckan i december, hon gör det bara jag ber om det. Förra gången funkade det inte, men man vet inte, det är värt ett försök.

När kan man be om hinnsvepning? Vid någon speciell vecka menar jag? För jag börjar bli rejält trött nu och väldigt redo för att bebis ska komma... sover extremt dåligt om nätterna. För att inte räkna med de 746373 ggr man behöver gå på toa så har jag dessutom börjat få extremt irriterande och ihållande mensmolvärk som gör att jag inte sover alls.
  • Mariro
    Fian88 skrev 2016-11-23 07:56:47 följande:

Oftast vill de inte göra det förrän tidigast på bf, men det skadar inte att fråga:). Min bm föreslog själv att vi gör det en vecka innan bf så jag tackar och tar emot:)

Ledilnaan skrev 2016-11-23 10:14:49 följande:

Jag kommer vara i v37-38 när jag är där, sen är jag väldigt tveksam till att det ens kommer funka, men vi ska testa. Jag har ganska mycket förvärkar och väldigt jobbig foglossning som gör ont, så hon försöker hjälpa mig att få ut honom lite tidigare. Jag vill även veta om jag ens har öppnat mig.

Tack för svar. Antar att det såklart inte går att få en hinnsvepning för att man är trött haha. Känns inte som tillräcklig orsak. Får ta det vid nästa bm besök då graviditeten ska sammanfattas.
  • Mariro

Ni som har haft åderbråck/förstorade blodkärl i underlivet, hur gick det på förlossningen? Det känns liksom att om man tar i för kung och fosterland under krystningen så påverkas blodkärlen också, och jag har nån läskig bild framför mig att de ska spricka och man typ blöder en massa invändigt?? Någon med erfarenhet?

Ååh, nu vill jag bara ha förlossningen överstökad, är så himla oroad över saker. Kommer bebisen att må bra på en gång, kommer jag spricka, kommer jag få en bra barnmorska, kommer amning funka.. asså hjälp.

• Mariro
    MP88 skrev 2016-11-24 14:02:37 följande:

Jag har 23 dagar kvar till BF och har precis som ett par andra svettats nått enormt, igår kväll fick jag gå och duscha för att jag var så svettig speciellt i de nedre regionerna. Idag har jag mest svettas under armarna och på fötterna. Hade inatt smärta i nedre delen av ryggen! Någon som känner igen sig?

20 dagar kvar och är konstant svettig (extra mycket i de nedre regionerna, ja), byter underkläder och duschar nån extra gång om dagen, är orkeslös, har börjat få ganska rejäl mensvärk om nätterna (varför får man alltid ont på natten så att sömnen som redan är dålig blir ännu sämre?!) och lite känningar i ryggen. Gör ganska ont men intalar mig själv att inte få panik.
  • Mariro
    Cherry83 skrev 2016-11-24 13:50:42 följande:

20 dagar kvar till BF!

Och jag mår exakt som dig kallsvettas och är blöt när jag vaknar!

Har haft världens mensvärk hela natten och morgonen känns lite bättre nu efter en dusch.

Får väl hoppas att det är för att det är nära nu:)

Samma här, två nätter i rad nu. Fick tom för mig att klocka "värkarna" aka. mensvärken inatt då jag var så himla trött och förvirrad. Tog till slut en panodil och lyckades sova ett tag till. Jag hoppas verkligen att det är något som händer med tappen eller nått annat, och att det snart händer något på riktigt.
  • Mariro
    ciz skrev 2016-11-27 18:10:52 följande:

37+0 idag. Jag är också färdig med detta nu!

Foglossning, sd, massa vätska såå svullen, min högra hand domnar och ingen sömn på nätterna. Inga som helst tecken på att det närmar sig, tycker sd har varit kraftigare men tror att jag inbillar mig och jag tycker man känt mycket mera hela tiden denna gång också..

Ja vad är det med händer (hand?) som svullnar till en ballong, går inte att knyta den och det känns som att lederna hakar i varandra. Tappar saker hela tiden, vilket suger, för då måste man ju böja sig ner och plocka upp dom = andfådd. Massa sammandragningar på natten som känns som magknip och mensvärk. Har börjar kolla klockan varje gång jag vaknar på natten - MINST en gång i timmen, varje timme. Tror jag ska påbörja golvtvättning och spring i trappor snart, börjar bli utmattad.
  • Mariro
    Madeloo skrev 2016-11-28 15:28:05 följande:

Hur känner ni som har BF i slutet av december, vill ni gå över så barnet kommer i jan?

Har 10dagar kvar men vill parera 10dec då sonen är född då. Hade vart kul med varsin dag.

Inte helt ultimat att ha BF i dec tycker jag, ovisst inför jul/nyår med planering. Även om barnet kommer några dar innan så är jag inte jättesugen på att ta med bebisen till de stora släktkalasen och riskera sjukdomar osv ....hur resonerar ni andra?

Jag känner såhär att vi kommer nog stanna hemma på både jul och nyår för att komma till ro och bara vara med varandra. Har bf 16/12, och det är första barnet, så om jag känner mig själv rätt så kommer jag inte vilja gå på släktkalas och verkligen inte utsätta bebis för möjlig smitta. Föräldrarna kommer troligtvis förbi hemma hos oss under jul (om det är så att bebis kikat ut) men nyår är vi garanterat hemma.
  • Mariro

Jaha..... är i v. 37+5, var hos bm nu och det visade sig att jag har +2 protein, 130/80 i bt och bm tyckte jag såg svullen ut. Fick tid hos mvcläkaren redan kl 13 idag för vidarebedömning. Det kändes extra peppande just nu :(

Svar på tråden BF December 2016