• Mariro

BF December 2016

Asså hörrni. Långt inlägg men behöver skriva av mig.

Jag vet inte om jag har ett problem eller om jag bara är lite less på den plötsliga uppmärksamheten jag fått de senaste dagarna (har inte sett sambons släkt på ett tag och några har nyligen fått veta att vi ska ha barn). Svärmor vill tala om för precis alla om att hon ska bli farmor - vänner, kollegor, alla grannar, avlägsna släktingar som vi aldrig har träffat. När jag påtalade att jag helst vill tala om det för folk jag känner, som faktiskt kan glädjas åt det genuint, och inte bara ALLA i min omgivning, så frågade hon bara rätt ut: men kan du själv då glädjas åt att ni ska ha barn? Jag blev lite paff då alla har en egen uppfattning om hur man glädjer sig, och jag har inte det direkta behovet att bara skrika ut det till alla. Är väldigt glad men kanske mer inombords. Har gått och varit irriterad över det där. Kanske är hormoner, men att ifrågasätta om jag är glad över att vi ska ha barn trots att jag inte berättar för alla upplevde jag som konstigt.

• Mariro
    LyCKa55 skrev 2016-07-25 20:27:08 följande:

Jag tänkte på det här med moderskapsintyget(det man får efter RUL att skicka till FK). När får man det? På RUL eller efter? Eller skickar de till FK? min s inte o ingen har sagt nåt...

Bra att du sa det, glömde helt bort det och har ingen aning om när man får det!
  • Mariro
    LyCKa55 skrev 2016-07-25 20:25:31 följande:

Vad roligt med en tjej! Vi ska få vår andra pojke????

Det där är nog väldigt olika. I landstinget vi bodde i när vi skulle ha första barnet så tog det 20min. Kändes väldigt snabbt o rutinmässigt o då var det det ända ultraljudet vi fick.

Nu har både KUB och RUL tagit ca 40min. De har inte stressat o så har bebisen trilskats lite????

Åh vad kul! Jag var nämligen bombsäker på kille så jag brast ut i gråt (antagligen av förvåning) när bm sa att det var en tjej, haha! Bebisen sov i mitt fall så hon kunde mäta ifred, men sen väckte bm henne och då blev det fart. Väldigt speciell känsla, första barnet och allt. Men då är det väl olika med vad det är för längd på UL :)
  • Mariro

Jag har tänkt på oljor som kan förhindra bristningar, har någon nått bra tips på det? Och sen sånna där olor som man ska smörja underlivet med, nån som testat, är de bra? Och ska man smörja in sig varje dag?

• Mariro
    HJ0812 skrev 2016-07-28 12:57:17 följande:

Är det någon som planerar att köpa endast nya saker?

Vi kommer att endast att köpa nya saker, för oss känns det valet som det bästa :)
  • Mariro
    frkvilljunu skrev 2016-07-29 14:50:53 följande:

Börjar noja lite över kläder till en själv...Nu är det ju rätt tacksamt väder för klänningar osv men vad ska jag klä mig i höst/vinter. Hur mycket mammakläder behöver man?

Ska dessutom på bröllop om ett par veckor ocg har inte något att ta på mig. Tycker inte jag hittar mammakläder som är fina nog eller vad man ska säga.känner mig mest obekväm i det mesta nu.blä.

Ja nu är det ju väldigt smidigt med klänningar och tunna byxor med resår. Jag tänkte mest ha tjockare tights och typ tunnstickade klänningar på hösten vintern. Har även två par jeans. Tror inte man behöver så mycket mer. Och sen är tights så himla bekvämt, inget som klämmer nånstans! Dock får man nog köpa en gravidjacka till vintern....
  • Mariro
    sympathy skrev 2016-08-03 13:56:15 följande:

Min lilla pojke är beräknad den 15:e december :) han är lite rolig eftersom han alltid sparkar samma tid varje dag , 11 på kvällen börjar det alltid buffa omkring därinne i magen. Har haft en skön graviditet fram tills nu då jag är så förstoppad att magen är helt spänd, man börjar undra hur mycket som är bebismage egentligen :o. Sen får varken jag eller bebis någon riktig sömn eftersom dom renoverar byggnaden vi bor i -.- känner för att skrika varenda morgon usch.

Vad kul för dig! Jag var på rul och fick reda på att det var en tjej - beräknad till 16:e december :) men känner igen det där med magen, helt galet uppsvälld och man tänker ju att bebis inte är så stor än! Har du testat microlax? Funkar jättebra :)
  • Mariro
    sympathy skrev 2016-08-03 20:55:55 följande:

Gratis till lilltjejen! :) jag har bara testat lactulos änsålänge eftersom den var billigaste alternativet på Apoteket . Det har funkat sådär. Ska nog ta och prova microlax också ifall det blir riktigt illa. Man börjar ju undra har bebis ens plats därinne eller tar tarmarna och gaserna all plats.

Tack :) ja alltså nu är det nog tarmarna som tar mest plats. Tror man känner sig mindre hungrig också för att magsäcken är ihoptryckt hela tiden haha! Ja, den hjälper snabbt och verkar helt lokalt. Eller så finns ju ricinolja som är ganska billigt, men fruktansvärt äckligt att svälja. Hoppas det blir bättre!
  • Mariro
    Miaairam skrev 2016-08-03 22:28:52 följande:

Visst tar tarmarna plats, men bebisen är ju 24 cm i v 20 och 30 cm i v 24 (enligt 1177) så den tar ju en del plats den också. Känns overkligt att den redan är så lång, tycker jag som är i v 23 (22+4). Härligt att ha passerat halvvägs, men december känns dock väääldigt långt bort ännu...

Ja, den gör ju det. Dock har jag lite svårt att fatta hur den ligger i magen. Nån gång har det känts som en buff en bra bit ovanför naveln, kan livmodern ha nått dit? Oooja, december känns väldigt avlägset. Hoppas verkligen på en mild vinter, utan en massa halka.
  • Mariro
    Friedan skrev 2016-08-04 08:56:55 följande:

Enligt appen jag har i telefon har jag idag avklarat 50% av graviditeten! Känns helt galet vad fort tiden gått. Idag ska jag sätta mig ner och skriva en lista på saker vi behöver ordna och sen börja beta av listan. 

Jag hoppas också på en inte allt för kall vinter. Mest för att slippa oroa sig för att vara ute med bebisen sen efter årsskiftet. Insåg dessutom igår att jag behöver en annan höstjacka också eftersom den jag har är lite figursydd och omöjligt går att knäppa över magen  

Ja, och utbudet på gravidjackor för höst och vinter är ju sådär, allt ser... så fult ut. Och allt har antingen ett skärp eller dragsko. En av nackdelarna att vara höggravid på vintern.
Svar på tråden BF December 2016