• Mariro

BF December 2016

MP88 skrev 2016-06-30 17:02:20 följande:

Lite komiskt, satt på jobb idag och tänkte att jag måste skriva i gruppen BF December på familjeliv om föräldraledigheten när jag kommer hem. Det är verkligen nått jag tänkt på den senaste tiden och det jag mest tänker på är att man vill ju vara hemma så länge som det bara går - min dröm är att bebis ska vara hemma till Augusti 2018 men min sambo är inte riktigt av samma tycke. Jag jobba själv på förskola så jag vet hur pyttiga barnen är när dom börjar tidigt på förskolan. Jag känner ju rent spontant att decemberbarn är dom som har det svårast att få en plats på en förskola - i kommunen jag bor finns det intagningar i augusti och begränsat med platser i januari, då brukar det finnas på de förskolorna som inte är de bästa. I Januari vill jag absolut inte lämna, då är vårt lilla plutt precis ett år fyllda och det är enligt mig på tok förtidigt. Sen kan det ju hända att det finns plats på någon mindre bra förskola i april/maj men då känns det "onödigt" att lämna för då hinner jag pyret bara börja innan det nästan är dags för sommarlov. I kommunen är där nästan bara privata förskolor vilket betyder att man som förälder kan välja och vraka, men såklart försvinner platserna på de bästa förskolorna direkt. Det är minsann lite illa att jobba i samma kommun som man bor i, jag vet ju precis vilka förskolor som är väldigt bra och mindre bra och jag själv jobbar ju såklart på en som är väldigt bra ;) 

Hur som helst, vidare... Det var mycket bra läsning här uppe i tråden, jag hade ingen aning om att man var tvungen till att ta ut 5 dagar i veckan efter ett år. Kan man då ta både lägsta dagar och högsta dagar eller måste man ta fem högstadagar? Jag och sambon har tänkt att jag ska ta så många lägsta dagar så möjligt eftersom att jag tjänar mindre än honom, så vi "förlorar" mer på att han tar lägsta dagarna. Vår tanke är också att jag ska plocka ut 2-3 dagar i veckan första året och sen spara fler dagar till honom då vi förlorar mer pengar när han är hemma, så då kan han plocka fler dagar i veckan. Sen är vår tanke också att under våren när pyret är 1 år och 3 månader så kan mormor/morfar och farmor/farfar passa en dag i veckan var, min mamma är ledig onsdagar och min sambos mamma är ledig fredagar och jag vet att dom gärna kommer passa det lilla pyret. Våra föräldrar är relativt unga för att bli mor/far-föräldrar så dom kommer jobba många år till innan pensionen hägrar. Dessutom kommer vår lilla plutt vara enda barnbarnet för min sambos föräldrar då min sambo är ensambarn. Jag har två syskon som har barn, men mina syskon har båda flyttat utomlands så jag får ensamrätt på mormor och morfar här hemma i Sverige. Hursomhelst, när mormor och farmor passar lillen så kan min sambo jobba de dagarna, han har ett jobb där ingen kommer ersätta honom så han kan komma och gå som han vill - Perfekt! Så med detta pusslade hoppas jag att vi kan stanna hem tills Augusti 2018, vilken dröm det hade varit! :) 

Det blev en hel roman detta känner jag, men det är många tankar och funderingar. En annan snabb liten fundering bara, hur länge hade ni tänkt jobba? Jag har funderingar på att ta ut tre veckors semester innan bebis kommer, jag vill ju inte slösa på föräldradagarna, dock är jag osäker på om jag i mitt jobb kan jobba till v 37, men det får framtiden avgöra tänker jag!

Jag tycker det är så bra att läsa om andras erfarenheter, så fortsätt skriv romaner! :)

Jag kommer troligtvis att gå på föräldraledighet i början av november, är beräknad typ till mitten av december. Jag pendlar Sthlm-Uppsala, så jag tror att jag kommer behöva ta det lugnt och landa lite innan. Känns väl sådär att behöva ta ut dagar innan, men får ta ut så få det bara går.
  • Mariro
    Emmask skrev 2016-06-30 23:04:14 följande:

Kul att kunna hjälpa! Tänk dig föräldraförsäkringsystemet som en muterad schweizisk armékniv som utvecklats utifrån principen "jo men det kan vi väl lägga till" istället för "ja, men vad händer med användarvänligheten och begripligheten för vanligt folk?". Generellt kan man säga att vi förra gången tänkte dela rakt av, och det gjorde vi, medan vi denna gång delar lika men mycket mer anpassat efter våra behov som par/familj. Ingen av oss är särskilt sugen på att vara hemma med en tremånaders, men båda med en åttamånaders, alltså delar vi denna gången inte bara lika i tid utan också i "nöje". Om arbetsgivaren tillåter blir det långa perioder då vi jobbar halva veckorna var. Men det är tyvärr få jobb som är så flexibla som mitt.

Haha, det kan jag verkligen hålla med om. Det är så mycket frihet (vilket i teorin är bra), men när det kommer till förståelsen... ja, då är det bra att sånna här forum finns.
  • Mariro

Nu behöver jag era råd igen.

För att göra min fråga kort: hur länge kan en lunginflammation vara smittsam? Jag ska träffa en vän på fredag som har varit sjuk och hemma i en månad. En antibiotikakur ska vara avslutad, men hostan är fortfarande så stark att receptbelagd hostmedicin behövs. Vi ska äta och kommer liksom sitta tätt intill.

Kalla mig övernojjig, men jag är på riktigt orolig... hur skulle ni göra i min situation?

• Mariro
    Hastis skrev 2016-07-04 13:11:29 följande:

Hej! Nu var det ett tag sedan jag skriv här:) är i vecka 18 nu*woopp woopp* men det har börjat komma slem:O från underlivet. Ibland gul/grönt och ibland genomskinligt eller lite mjölkigt. Är som sådant slajm man kastar på väggen .. (Sry äckligt) Har dessutom sen igår haft mer och mer mensvärk.. Gyn ska ringa vid 15 idag så får se vad dom säger. Men någon mer här inne som varit med om det eller liknande? Blir ju orolig såklart!

Alltså jag har fått liknande vita flytningar, som det kan komma mycket av. Ingen mensvärk dock. Har förstått att man har mer sånt nu, och så länge det inte luktar dåligt, typ infekterat, så är det lugnt :)
  • Mariro
    Hastis skrev 2016-07-04 18:36:08 följande:

Fick åka in på en jour tid och allt såg bra ut! Tappen var sluten och helt opåverkad! Så himla skönt.!! Fick en liten tjuvtitt oxå:D och det är nog bara att vänja sig vid dom flytningarna. :)

Vad skönt att allt såg bra ut! :) Det är väl så kanske att mensvärken har att göra med att livmodern växer hela tiden. Och ja, flytningar är ju sådär trevligt, men är väl en liten del av allt vi kommer uppleva under den här tiden haha.
  • Mariro
    Hastis skrev 2016-07-04 20:41:54 följande:

Ja hon sa att bebis växer nog väldigt mycket och därför mensvärken blivit så mycket värre. Men det får gärna göra ont bara bebis mår bra och den låg där med fötterna i kors och såg ut att trivas fint där inne! MK i bakvägg så inte så konstigt att jag känt utanpå redan:D

Härligt! Det gör ju ont lite här och där hela tiden, och speciellt om det är första barnet har man ju inte koll om det är "okej" smärta eller om nått är farligt och fel. Oftast tror man ju det senare och nojjar upp sig i onödan :) men då känner du en del fladder och sparkar, så himla härligt! Min ligger i framvägg så det dröjer nog ett tag för mig.
  • Mariro

Hej alla! Är det någon som har känt av hemorrojder? Eller för min del känns det ibland som om ändtarmen inte dras in helt (sorry för äckelinfo) och det är som en liten mjukare del som inte går tillbaka alls. Är det hemorrojder? Även om det inte gör ont? Hjälp!!

• Mariro
    mocha8676 skrev 2016-07-16 16:34:14 följande:

Just det du beskriver känner jag inte igen. Men var för ca tre veckor sedan så trög i magen att det "ploppade" ut/fram tre hemoroider när jag försökte göra nr två. De har som tur nog "gått tillbaka"..

olw24311 skrev 2016-07-16 17:19:59 följande:

Det kan helt klart vara hemorrojder, eller början till det. Mina har inte alltid gjort ont. Fått dem båda mina tidigare graviditeter.

Cossi skrev 2016-07-16 19:25:18 följande:

Säkert hemorrojder, de gör för de mesta inte ont men kan klia och ge tyngdkänsla. Jag har fått min beskärda del, och även åderbråck i underlivet och ffa vänstra benet . De i baken och underlivet brukar i alla fall försvinna efter förlossningen.

Tack för svar hörrni. Får väl kolla upp det om det blir värre. Hemorrojder, härligt!!
  • Mariro
    Emmask skrev 2016-07-16 20:36:00 följande:

Jag har problem med det sedan förra förlossningen. Det är faktiskt mina enda rädslor i för denna förlossning, att det ska bli värre. Det är hemskt när jag glömt dricka vatten och blir hård i magen, annars märks det inte av.

Ja, det där med att dricka vatten. Toabesöken är ju typ var tjugonde minut ändå, även om man inte tycker sig dricka så mycket, kan väl flytta in på toaletten isf haha.
  • Mariro
    Redoförnytt skrev 2016-07-25 08:25:11 följande:

Hörrni! Det är ju urdåligt drag i denna tråden!!

Hur mår ni? Har ni gjort RUL? Börjat handla?

Har nån hört hjärtljud med sån där app?

Jag mår toppen, ingen mage än dock. Vilket känns lite tråkigt. Men det kommer väl.

Har RUL om en vecka, ska nog kolla kön om det går att se.

Ha det bra i värmen!

Var på RUL i fredags, fick se en liten tjej! Dock kändes det som att det gick väldigt fort, totalt 20 minuter var vi där inne. Bm mätte huvud och lårben, och sa att det var proportionerligt. Såg att någon här skrev att bebis verkade ha liten mage, kollar de sånt separat? Min sa inget om det. Fick för mig att RUL tar mycket längre tid?
Svar på tråden BF December 2016