• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Cossi
    Mariro skrev 2016-06-21 15:01:52 följande:

Hej! Jag skulle verkligen behöva er hjälp för att inte nojja sönder.

Jag var på en hälsoundersökning i jobbet där det togs blodprov och urinprov. Inget protein eller leukocyter i urinet. Allt i blodprovet var ok förutom leukocyterna som enligt läkaren var "lätt" förhöjda. Referensintervallet är 3.5-8.8 och jag hade 12.1. Förhöjda vita blodkroppar i blodet tyder ju oftast på en pågående infektion? Jag har läst lite om det på nätet och det verkar som att det är andra referenser för gravida, men är fortfarande nojjig. Har någon av er också fått förhöjda vita blodkroppar på bloprovsvaren? 

Det är nog inget du behöver oroa dig över, 12 är inte särskilt högt, kan stiga lite av stress eller vissa mediciner ex kortison, dessutom kan man som du sa ligga lite högre som gravid.
  • Tess1990
    Ledilnaan skrev 2016-06-21 20:10:18 följande:

Jag är i v14 och jag mår fortfarande illa varje dag. Förra graviditeten så mådde jag illa fram till v.22 tror jag... Hoppas det inte håller i sig så länge denna gången. Jag kräks iallafall inte, det har jag aldrig gjort när jag varit gravid.

På tal om förstoppning, jag har problem med det, äter krossade linfrön och russin, det hjälper. Min barnmorska rekommenderade Psylliumfrön, 1-2 msk i ett glas vatten, vänta 10 min och drick sen. Ska funka väldigt bra tydligen.

Har inte testat själv, eftersom linfröna funkar än så länge.

Jag mådde illa och kräktes fram till dagen innan förlossningen förra gången ^^

Blev lite bättre efter v.20 och de var "bara" några gånger i veckan då

Men förstörde halsen och var inne på akuten i 7e månaden där läkaren ställde fel diagnos och jag fick svamp i munnen av penicillinet han gav mig och sen ville ingen tro på att jag hade svamp.. så fick ingen hjälp och medicin förren jag bröt ihop hos spec.mvc läkaren och bönade om medicin, blev bra efter förlossningen.

Sen fick jag 4 hål + dra ut två ruttna visdomständer :(

Så jag hoppas verkligen att iaf kräkningarna slutar snart!

"Bara" illamående är visserligen illa nog men går ju att dölja hyfsat bra och leva
  • Mariro
    Cossi skrev 2016-06-21 20:23:35 följande:

Det är nog inget du behöver oroa dig över, 12 är inte särskilt högt, kan stiga lite av stress eller vissa mediciner ex kortison, dessutom kan man som du sa ligga lite högre som gravid.

Tack så mycket för svar, ska sluta nojja. Har dragit mig för att ringa BM för det känns som att det enda hon säger är att "det hör till", "blir det akut får du ringa sjukvårdsupplysningen".
  • Seaflower

Hej! Har inte skrivit på länge, men läser allt!

Fina magar ni har och va härligt att alla kub gått bra

Jag ringde för att boka UL-tid igår för v 18-20 och gillade inte alls tanten som svarade :-/

Vi var överens om bf-datum men hon ville inte ge mig en tid v 30 då jag enligt mig har gått in i v 18 för hon trodde att det var för tidigt. BM sa ju att de helst vill kolla i v 18-19 och vi åker på semester v 30-32.

Nu fick jag en tid v 32 när jag är i v 20 och det är ju skitlänge kvar.... Hade verkligen velat se att allt är ok innan semestern

Hur kan vi inte vara överens om när jag går in i v 18, men vi hade samma bf-datum?

Kändes bara som att hon var envis och sur och patienten absoluuut inte ska ha rätt, för jag har jobbat med detta i 40 år!! *bitter*

• Ledilnaan
    Seaflower skrev 2016-06-22 08:30:20 följande:

Hej! Har inte skrivit på länge, men läser allt!

Fina magar ni har och va härligt att alla kub gått bra

Jag ringde för att boka UL-tid igår för v 18-20 och gillade inte alls tanten som svarade :-/

Vi var överens om bf-datum men hon ville inte ge mig en tid v 30 då jag enligt mig har gått in i v 18 för hon trodde att det var för tidigt. BM sa ju att de helst vill kolla i v 18-19 och vi åker på semester v 30-32.

Nu fick jag en tid v 32 när jag är i v 20 och det är ju skitlänge kvar.... Hade verkligen velat se att allt är ok innan semestern

Hur kan vi inte vara överens om när jag går in i v 18, men vi hade samma bf-datum?

Kändes bara som att hon var envis och sur och patienten absoluuut inte ska ha rätt, för jag har jobbat med detta i 40 år!! *bitter*

Min BM sa att eftersom de går igenom bebisen så otroligt noga, så vill de att man är i minst v19 och inte tidigare. Så det kan vara det hon tänkte på.
    Men fick du boka tid själv? Det gjorde barnmorskan åt mig, har hon alltid gjort.
  • Ledilnaan

Jag tränade igår, och inatt när jag gick på toa så kom det lite blod, så nu är man ju jätteorolig, jag är ju ändå i v14, då man ska kunna känna sig "säker". Usch, väntar nu på att BM ska ringa upp. Hoppas på att få komma in och lyssna på hjärtat iallafall.

• Seaflower
    Ledilnaan skrev 2016-06-22 09:21:20 följande:

Min BM sa att eftersom de går igenom bebisen så otroligt noga, så vill de att man är i minst v19 och inte tidigare. Så det kan vara det hon tänkte på.

Men fick du boka tid själv? Det gjorde barnmorskan åt mig, har hon alltid gjort.

Jo, det kan säkert vara så! Jag litar ju givetvis på de som jobbar med detta dagligen, men blev bara så besviken över att jag behöver vänta längre än jag trodde.

Ja, man får boka själv när man ska till sjukhuset och göra UL. De gör det på BM-mottagningen också men det är nog bara en person som gör det, så de hinner inte med så många.
    Ledilnaan skrev 2016-06-22 09:24:31 följande:

Jag tränade igår, och inatt när jag gick på toa så kom det lite blod, så nu är man ju jätteorolig, jag är ju ändå i v14, då man ska kunna känna sig "säker". Usch, väntar nu på att BM ska ringa upp. Hoppas på att få komma in och lyssna på hjärtat iallafall.

Hur har det gått?? Har BM ringt dig?
  • Cossi
    BIX skrev 2016-06-21 18:00:14 följande:

Här är min bula igår, vecka 16 (15+2).

Snyggt, visst är det härligt att börja se gravid ut och inte bara plufsig! (Om du nu har varit igenom det stadiet )
  • Cossi

Är det någon som fått dille på speciell mat ännu? Eller kommer det senare? Jag kan vara lite sötsugen men annars ingen jätteaptit. Fortfarande massa saker jag absolut inte vill äta men inget speciellt sug, dricker kanske mer apelsinjuice, brukar jag inte dricka annars. I tidigare graviditeter har jag en gång ätit rivet äpple med yoghurt och kanel, en annan gång risifrutti, då åt jag verkligen det varje dag. Efter förlossningen slutade det helt och jag har nog inte ätit en risifrutti de senaste 10 åren!

• Y o L o

Hur mår du och hur har det gått?

Ledilnaan skrev 2016-06-22 09:24:31 följande:

Svar på tråden BF December 2016