• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • frkvilljunu
    frkvilljunu skrev 2016-10-14 13:07:53 följande:

Har inte så mycket tips att komma med men känner igen mycket känslor! Jag var skjälv

Tryckte tydligen skicka utan att hinna skriva....

Sysselsättning för att få dagarna att gå tycker jag är skitsvårt även om jag inte är själv denna gång.var det när jag väntade min son.

Laga massa mat och frys.testa nya saker- sticka virka sy.sånt som kräver uppmärksamhet och tar tid.

Om du inte får till någon kurator så skulle jag rekommendera det för att prata om vad som hänt. Det är alltid skönt att få ur sig och det låter kanske dumt men det blir liksom en sak att till att göra.en tid att passa liksom.det kan jag tycka är jobbigt att dagarna är helt blanka och man ska försöka fylla dem. Ser fram emot att gå på nästa BM besök redan när jag lämnar för bara för att det är något att göra.
  • Vasilisat
    frkvilljunu skrev 2016-10-14 13:16:26 följande:
    Tryckte tydligen skicka utan att hinna skriva....

Sysselsättning för att få dagarna att gå tycker jag är skitsvårt även om jag inte är själv denna gång.var det när jag väntade min son.

Laga massa mat och frys.testa nya saker- sticka virka sy.sånt som kräver uppmärksamhet och tar tid.

Om du inte får till någon kurator så skulle jag rekommendera det för att prata om vad som hänt. Det är alltid skönt att få ur sig och det låter kanske dumt men det blir liksom en sak att till att göra.en tid att passa liksom.det kan jag tycka är jobbigt att dagarna är helt blanka och man ska försöka fylla dem. Ser fram emot att gå på nästa BM besök redan när jag lämnar för bara för att det är något att göra.
    Tack :) Jag försöker ! Och även började fundera på att besöka en kurator ,bara för att ha någonstans att ta vägen ...
    Dessutom fick min foglossning bälte idag,hoppas den passar så jag kan ge mig ut för en gångs skull .
    Och det bästa som hänt kommer i bilden :D Alltså en sådan liten sak,gör min dag ! Apoteket hjärtat <3
  • Cossi
    Vasilisat skrev 2016-10-14 11:21:44 följande:

Börjar misstänka att mitt psyke börjar ge sig ... 

Otroligt svårt att vara hemma själv jämt ... gå ut funkar inte riktigt pga foglossning, 300m och kroppen orkar inte längre ( då får man ångest,att man är så svag). 

Vänner,bekanta,familj har jobb att sköta. Senare på kvällen kan jag hitta lite uppmärksamhet..men även där vill jag dra mig undan,för att inte va för jobbig och börja lipa för ´´ingenting´´ ... kvällar är värst,om det finns film att kolla, är jag lite upptagen men ändå kan inte somna. Hur som helst sover så dåligt,2-3h,sen vaken nån timme,2-3h igen och så om och om igen . 

Alla FB vänner har säkert tröttnat på mig ..och vi har inte mycket mer att prata om ,då det händer inget i mitt liv,mitt liv står på paus...

Och sedan den negativa upplevelsen,den dagen jag lämnade barnets far...den dagen rullar runt i huvudet om och om igen... 

Jag är medveten att jag gjorde det rätta men ändå det är nåt som finns kvar.nåt jag kan inte släppa...om och om igen samma händelse...alltså man blir helt tokig...

Läsa är ett alternativ men ändå, det tar stop lite här och där, då går min hjärna igenom samma händelse..jag lider en stund..och sen fortsätter mitt liv ... 

Vet inte om det finns tips eller råd hur kan man må bättre vid detta läget ...men tar emot gärna det ni har .. 

Det låter som om du har det jobbigt! Just nu har jag problem med för mycket att göra som jag skrev innan, men jag har tidigare upplevt perioder av nedstämdhet och ångest, även varit sjukskriven för detta. Menar inte att du är där, men klart att det är jobbigt med uppbrott och att ha kroppsliga smärtor som tär på en. Det som hjälpt mig är fysisk aktivitet: har du svårt att gå, så ta flera små korta promenader dagligen, kanske bada eller simma om du orkar. Gå ut i naturen om du har möjlighet till det, ger ro i själen. Gör något roligt varje dag, eller som du brukar uppskatta även om du inte skrattar just nu....ex titta på en rolig film, prata med någon som brukar höja humöret. Var regelbunden med måltider och sömn, samma tid varje dag. Ät inte för mycket sött (kan vara svårt men ett svängande blodsocker mår man inte bra av). Sätt av en tid varje dag till att lära dig något nytt/ göra något mentalt utmanande ex läsa en bok på engelska, lära dig sticka, spela instrument eller något som du alltid velat. Sömnen brukar vara dålig om man är inaktiv under dagen, sen kan ju graviditeten bidra med sitt.

Var snäll mot dig själv . Tänk på att det trots allt är en relativt kort period kvar innan något ljuvligt väntar, snart är vi där!
  • Y o L o

Suck, åkt på halsfluss. Så trist. Går knappt att äta men är ju hungrig. Haha när jag skrev detta kom jag ju på att jag kan äta soppa!

Även fast läkaren säger att det är ok att äta penicillin som gravid tycker jag ändå det känns lite jobbigt.

• Tess1990
    Y o L o skrev 2016-10-16 20:51:34 följande:

Suck, åkt på halsfluss. Så trist. Går knappt att äta men är ju hungrig. Haha när jag skrev detta kom jag ju på att jag kan äta soppa!

Även fast läkaren säger att det är ok att äta penicillin som gravid tycker jag ändå det känns lite jobbigt.

Jo okej med penicillin om man verkligen måste

Men se till att skölja munnen ordentligt efter!

Fick problem med halsen i förra graviditeten, pga. Kräkningarna, men läkaren ville inte lyssna på de utan skrev ut penicillin mot halsfluss istället (trots negativt prov, inga problem med halsmandlar, och jag nog egentligen behövde nåt mot illamående/kräkningarna)

Var desperat på hjälp så tog de, och vet inte varför, tyckte jag tog dom med massa vatten och sköljde munnen men kanske var de för att jag kräktes, men jag fick svamp i munnen!

Vilket ingen läkare tog på allvar, fick inte hjälp förren jag bröt ihop inför överläkaren på spec.mvc som tyckte synd om mig och skrev ut medicin mot de, hon såg ju direkt vad de var :/

Blev inte okej i halsen och munnen förren strax efter förlossningen, jävligt jobbigt att inte kunna äta!
  • olw24311

Usch halsfluss är det värsta! Så glad att de plockade ut mandlarna på mig.

En väl mixad smoothie borde funka med. Kallt bedövar då kyla och smärta går på samma nerver.

Krya å dig!
  • sarahcarolina

Vet inte om frågan har varit uppe, men vilken storlek har ni köpt/ ska köpa overall i? 50-56-62? Hur tänker ni, ska ni köpa i olika storlekar eller en större som bebisen får växa i? Tänker mest på er som ska ha teddyoverall eller fleeceoverall.

Tänker ni ha den hem från BB också, isf vilken storlek?

• olw24311
    sarahcarolina skrev 2016-10-16 22:07:06 följande:

Vet inte om frågan har varit uppe, men vilken storlek har ni köpt/ ska köpa overall i? 50-56-62? Hur tänker ni, ska ni köpa i olika storlekar eller en större som bebisen får växa i? Tänker mest på er som ska ha teddyoverall eller fleeceoverall.

Jag har 2 overaller i strl 62 från de 2 tidigare barnen men tänkte köpa en fleeceoverall i 56. Är storlekarna dubbla typ 50/56 så tar jag hellre en 62/68 De tidigare barnen har kommit ut 52cm långa och vägde 4.1 och 4.2 så 50 använde vi i några dagar bara. Sen kommer ju bebis ha andra kläder under så lite större gör inget tycker jag.
  • ciz

Äh vad jobbigt. Krya på dig!!
  • Anonym föräldraledig
    sarahcarolina skrev 2016-10-16 22:07:06 följande:

Jag kör teddyoveraller i de flesta storlekar, har kvar efter första barnet. Tror jag körde tvådelat i 50 dock. Storlekar är så svårt, de växer väldigt fort i början, hade jag inte haft allt och räknat med att få ett litet barn så hade jag nog köpt en i storlek 56 och sen eftersom utifrån behov.
Svar på tråden BF December 2016