• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • ciz
    sarahcarolina skrev 2016-10-16 22:07:06 följande:

Vet inte om frågan har varit uppe, men vilken storlek har ni köpt/ ska köpa overall i? 50-56-62? Hur tänker ni, ska ni köpa i olika storlekar eller en större som bebisen får växa i? Tänker mest på er som ska ha teddyoverall eller fleeceoverall.

Tänker ni ha den hem från BB också, isf vilken storlek?

Min dotter brukar få kläder till sina dockor som min mamma köpt på loppis så hon har nu lagt undan en teddyhalare i 56 som hon vill att lillesyskonet skall ha. Och så har jag lånat en Pop halare i stlk 56 sen tänker jag köpa till större senare. Är lite att jag skulle behöva en 62, tycker mina växt ur 56 så snabbt.
  • BIX

Jag har skaffat en mjuk ullfleece overall i stl 56, lite tjockare som lager 2. Sen har jag en tunnare pyjamas, strumbyxor, ett par bodys, sockor, hjälmmössa, balaklava och vantar också i ull stl 56. Jag är ganska ullfrälst, men frågan är väl om vi hinner använda allt :)

Fast frågan gällde väl overall... Jag har den i stl 56 som ser ut att vara och sen en pop fleece också i stl 56, men de är så stora i stl så den räcker till 68 säkert... Sedan har jag ännu en i stl 68 också och när den är urväxt räknar jag med att det är sommar och varmt :)

Nu har ju jag ett barn sedan tidigare och därmed redan en garderob, men annars skulle jag nog satsat på en 56 i bra kvalitet, el 62 om man tror man kommer få ett längre/större barn. Det mesta i ull, eller märken som pop, molo, villervalla etc har bra andrahandsvärde på blocket, tradera el fb grupper.

• mocha8676
    sarahcarolina skrev 2016-10-16 22:07:06 följande:

Vet inte om frågan har varit uppe, men vilken storlek har ni köpt/ ska köpa overall i? 50-56-62? Hur tänker ni, ska ni köpa i olika storlekar eller en större som bebisen får växa i? Tänker mest på er som ska ha teddyoverall eller fleeceoverall.

Tänker ni ha den hem från BB också, isf vilken storlek?

Jag har en overall/åkpåse i 50/56 efter dottern som lillen får ärva. Sedan har jag köpt en vindfleece overall från geggamoja i stl 62/68. Fyndade den till halva 60% rabatt efter rutinultraljudet då jag fick veta att det är en pojk. Räknar med att få en stor/lång kille.
  • Ledilnaan

Jag har köpt en teddyoverall från HM i stl 56, och igår köpte jag en popfleece i stl 62. Tänkte att det kommer räcka innan det blir tillräckligt varmt för endast jacka.
    Stl 50 känns inte som någon större idé, de växer ur den storleken så fort.

• De5pojkarna

Jag har 4 st Pop Vindfleeceoveraller. 50, 56, 62 och 68. 56-68 är från de tidigare barnen och 50 köpte jag enbart för denna bebis :) Kommer ha filt eller åkpåse i babyskydd samt vagn.

• Y o L o

Skölja munnen hade jag ingen tanke på, men börjar med det nu. Tack!

Jobbig grej du var med om förra graviditeten.

Tess1990 skrev 2016-10-16 21:14:19 följande:

Jo okej med penicillin om man verkligen måste

Men se till att skölja munnen ordentligt efter!

Fick problem med halsen i förra graviditeten, pga. Kräkningarna, men läkaren ville inte lyssna på de utan skrev ut penicillin mot halsfluss istället (trots negativt prov, inga problem med halsmandlar, och jag nog egentligen behövde nåt mot illamående/kräkningarna)

Var desperat på hjälp så tog de, och vet inte varför, tyckte jag tog dom med massa vatten och sköljde munnen men kanske var de för att jag kräktes, men jag fick svamp i munnen!

Vilket ingen läkare tog på allvar, fick inte hjälp förren jag bröt ihop inför överläkaren på spec.mvc som tyckte synd om mig och skrev ut medicin mot de, hon såg ju direkt vad de var :/

Blev inte okej i halsen och munnen förren strax efter förlossningen, jävligt jobbigt att inte kunna äta!

• Y o L o

Ja det var bra tips! Ville typ äta is för att bedöva halsen. Idag är andra dagen med penicillin och det märks redan skillnad tycker jag, så skönt!

olw24311 skrev 2016-10-16 21:33:40 följande:

Usch halsfluss är det värsta! Så glad att de plockade ut mandlarna på mig.

En väl mixad smoothie borde funka med. Kallt bedövar då kyla och smärta går på samma nerver.

Krya å dig!

• ciz

Va tror ni om att försöka fixa någon slags bf lista på alla i tråden? Lite svårt tycker jag att hänga med hur många vi är här:)

Tex om man skulle skriva:

Ciz, 3dje barnet bf 19.12

Och sen kopierar nästa och lägger till sig själv, vad tror ni?

• Vasilisat
    Ciz,               3dje barnet BF 19.12
    Vasilisat         1:a  barnet BF  11/12
Svar på tråden BF December 2016