• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Mariro
    BIX skrev 2016-11-19 08:51:14 följande:

Jag fick inte tag på bm och allt kändes helt normalt så tror inte det behöver kollas upp, skönt. Men tack för omtanken :)

Var det en bra infoträff och känns det bra inför förlossning? Jag har inte varit på infoträffen än, den är inte förrän i veckan.

Okej, men dåså, då är allt bra :)

Det var en väldigt bra infoträff tyckte jag. Jag bor i Sthlm och var på Danderyds träff. Man fick info om precis allt som händer från den stund att man sätter foten på förlossningen tills man flyttas upp till BB-hotellet. Man fick höra hur de tänkte kring att förhindra att man spricker, att de hade operationssal nära osvosv. Sånt som var väldigt lugnande för mig att höra och veta. Samt att det ofta är med studenter (vilket jag inte var superförtjust i), och att man får skriva i sitt brev om man inte vill att de är med.
  • BIX
    Mariro skrev 2016-11-19 09:01:16 följande:

Det var en väldigt bra infoträff tyckte jag. Jag bor i Sthlm och var på Danderyds träff. Man fick info om precis allt som händer från den stund att man sätter foten på förlossningen tills man flyttas upp till BB-hotellet. Man fick höra hur de tänkte kring att förhindra att man spricker, att de hade operationssal nära osvosv. Sånt som var väldigt lugnande för mig att höra och veta. Samt att det ofta är med studenter (vilket jag inte var superförtjust i), och att man får skriva i sitt brev om man inte vill att de är med.
    Så bra :) Jag bor i Sollentuna och har valt bb stockholm, vad jag har förstått är det typ samma lokaler och samma rutiner men de som jobbar där har olika arbetsgivare. Tyvärr har vi ingen barnvakt en vanlig vardagkväll så det blir nog att jag åker dit själv. Det hade nog varit bra om sambon också hade kunnat vara med.
  • Let94
    Anonym föräldraledig skrev 2016-11-18 21:52:14 följande:

Tänker att det mycket väl kan vara förvärkar. Det tråkiga med förvärkar är att du kan ha det under ganska lång tid innan förlossningen sätter igång. Jag har haft det i drygt två veckor nu, när det blir för stressigt och mycket på jobbet så sätter det igång. Det är inga kraftiga värkar och inte särskilt regelbundet, bara sådär lagom irriterande. :)

Aha :( trodde de va ba mer sammandragningar man hade innan typ. Har ju 5,5 vecka kvar så konstigt om de skulle starta såhär tidigt :)!
  • Mariro
    BIX skrev 2016-11-19 16:30:19 följande:

Så bra :) Jag bor i Sollentuna och har valt bb stockholm, vad jag har förstått är det typ samma lokaler och samma rutiner men de som jobbar där har olika arbetsgivare. Tyvärr har vi ingen barnvakt en vanlig vardagkväll så det blir nog att jag åker dit själv. Det hade nog varit bra om sambon också hade kunnat vara med.

Vad kul! När har du bf? Ja, precis, bb stockholm håller till våningen ovanför (eller nedanför) danderyds förlossning, och det enda som skiljer sig vad jag förstod det som är, som du sa, olika arbetsgivare och sen att bb sthlm lånar danderyds operationssal om det skulle behövas. Annars tror jag att man slussas till samma bb-hotell till och med. Kan vara bra att höra på vad de har att säga, speciellt för mig som inte har barn sen tidigare. Dock måste jag säga att jag blir mer och mer nervös då det börjar närma sig på rikigt....
  • Y o L o

29 dagar kvar.. Lite avis på er som väntar ankomst i början av december. Det är ju såå nära nu.

• BIX
    Mariro skrev 2016-11-20 10:00:43 följande:
    Vad kul! När har du bf? Ja, precis, bb stockholm håller till våningen ovanför (eller nedanför) danderyds förlossning, och det enda som skiljer sig vad jag förstod det som är, som du sa, olika arbetsgivare och sen att bb sthlm lånar danderyds operationssal om det skulle behövas. Annars tror jag att man slussas till samma bb-hotell till och med. Kan vara bra att höra på vad de har att säga, speciellt för mig som inte har barn sen tidigare. Dock måste jag säga att jag blir mer och mer nervös då det börjar närma sig på rikigt....
    Jag har bf 8 december :D Ja då är det ju extra skönt att få besöka och höra vad de har att säga. Så bra att du verkar fått förtroende för dem redan - då kan du koncentrera sig på det du behöver göra :) Klart man blir nervös, särskilt som det är första gången och man inte vet vad man har att vänta riktigt. Det är även jag som är andragångsföderska :)
  • BIX
    Y o L o skrev 2016-11-20 10:49:53 följande:

29 dagar kvar.. Lite avis på er som väntar ankomst i början av december. Det är ju såå nära nu.

Jaaaa -bf 8 dec och 18 dagar kvar... !!! :D
  • Anonym föräldraledig
    Let94 skrev 2016-11-19 23:06:43 följande:
    Aha :( trodde de va ba mer sammandragningar man hade innan typ. Har ju 5,5 vecka kvar så konstigt om de skulle starta såhär tidigt :)!
    Egentligen så är det samma sak, men som jag förstår det så kallas sammandragningar för förvärkar när det gör ont, men inte är riktiga värkar. Det står ganska bra om det på 1177.se om du vill läsa på. :)
  • Ledilnaan
    Mariro skrev 2016-11-19 09:01:16 följande:

Tänk på att även studenterna behöver lära sig så att de också blir färdiga barnmorskor Man kan ju låta studenten vara med, men skriva att endast den riktiga bm får göra undersökningarna.
    Jag fick med en student en gång, när jag åkte in innan förlossningen, och då sa jag att endast en av dem fick känna, eftersom jag hade ont.
  • Mariro
    Ledilnaan skrev 2016-11-20 15:59:36 följande:

Tänk på att även studenterna behöver lära sig så att de också blir färdiga barnmorskor Man kan ju låta studenten vara med, men skriva att endast den riktiga bm får göra undersökningarna.

Jag fick med en student en gång, när jag åkte in innan förlossningen, och då sa jag att endast en av dem fick känna, eftersom jag hade ont.

Klart de ska lära sig. Men eftersom jag är nervös som jag är, man vet inte hur ont man kommer ha, det är första barnet osvosv, så prioriterar jag min egna bekvämlighet i första hand. Och ha mer folk i rummet än nödvändigt är ytterligare ett stressmoment för mig, så jag har tydligt skrivit att jag inte vill ha studenter. Grejen var också den att bm-studenterna var tydligen självgående (för det mesta) på den förlossningsavdelningen jag ska till, och det är de som får i uppgift att kolla allt och SEN rapportera till ordinarie bm, och det är jag 110% obekväm med. De är ju studenter trots allt.
Svar på tråden BF December 2016