• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Mariro
    BIX skrev 2016-11-18 11:53:01 följande:

Jag blev sjukt rädd där och då, men jag känner bebis sparka och röra sig som vanligt, och jag blöder inte. så jag känner mig inte så orolig. Fast jag har inte läst/hört att man ska kolla upp fall - jag kanske ska ringa till bm och kolla om hon har någon åsikt.

Jo, alltså de viktgaste indikatorerna på att allt är bra (ingen blödning, bebis rör sig som vanligt) är ju uppfyllda, så det är ju superskönt! Jag var nämligen på infoträff på förlossningen där de sa att många kommer in under vintertid för att de har trillat på magen, och vill bara kolla ctg för säkerhetsskull. Och vanligast är ju att allt är helt ok, just för att bebis verkligen är skyddad där inne, men att man blir helt rädd själv :)
  • Let94

Hur känns förvärkar? :) känner en konstig kramp liknande väldigt ömmande känsla mellan blygdbenet och naveln/ nedersta delen av magen, varesig jag ligger sitter eller står, kmr lite i vågor typ blir lite bättre sedan ömmar på efter en stund igen, gjort de i typ 30 minuter, inte känt riktigt sån här " smärta " innan, är inte hård över magen eller så :o v 34+2

• Let94

Hur känns förvärkar? :) känner en konstig kramp liknande väldigt ömmande känsla mellan blygdbenet och naveln/ nedersta delen av magen, varesig jag ligger sitter eller står, kmr lite i vågor typ blir lite bättre sedan ömmar på efter en stund igen, gjort de i typ 30 minuter, inte känt riktigt sån här " smärta " innan, är inte hård över magen eller så :o v 34+2

• Andan
    Let94 skrev 2016-11-18 18:37:32 följande:

Jag skulle vilja säga att förvärkar känns på samma ställe som mensvärk! Liknande mensvärk men mer intensitet, värk som kommer och går.

Magen blir väl hård under värken om jag minns rätt?
  • Let94
    Andan skrev 2016-11-18 18:57:47 följande:

Jag skulle vilja säga att förvärkar känns på samma ställe som mensvärk! Liknande mensvärk men mer intensitet, värk som kommer och går.

Magen blir väl hård under värken om jag minns rätt?

Aaa detta känns mer som typ , Gud va svårt o beskriva... mer stickande molnande värk än mensvärk typ och på samma ställe med lite samma smärta bak på ryggen, kmr o går, får inga sammandragningar eller hårdhet på

Magen :o kanske är bebisen som vandrar mer nedåt, min mage har varit väldigt låg den senaste veckan med.

Första barnet så vet inte riktigt hur saker o ting " ska kännas"
  • Andan
    Let94 skrev 2016-11-18 19:05:48 följande:

Aaa detta känns mer som typ , Gud va svårt o beskriva... mer stickande molnande värk än mensvärk typ och på samma ställe med lite samma smärta bak på ryggen, kmr o går, får inga sammandragningar eller hårdhet på

Magen :o kanske är bebisen som vandrar mer nedåt, min mage har varit väldigt låg den senaste veckan med.

Första barnet så vet inte riktigt hur saker o ting " ska kännas"

Så svårt att veta! Alla känner ju säkerligen inte likadant heller... Prova om alvedon hjälper!

Du kan ju alltid ringa till förlossningen och fråga.... typiskt att det alltid händer saker kvällar och helger så man inte kan ringa bm, typiskt!
  • Y o L o

Tänkte direkt på förvärkar, just det där att det kommer i vågor. Jag minns faktiskt inte riktigt hur det kändes, men har för mig att när värkarna började så kom de mer från ryggen och framåt magen.

Let94 skrev 2016-11-18 18:37:32 följande:

• Let94

släppte efter ca 1,5 timma med värk som kom fram o tbx :o va la ngt annat

• Anonym föräldraledig
    Let94 skrev 2016-11-18 21:23:20 följande:

släppte efter ca 1,5 timma med värk som kom fram o tbx :o va la ngt annat

Tänker att det mycket väl kan vara förvärkar. Det tråkiga med förvärkar är att du kan ha det under ganska lång tid innan förlossningen sätter igång. Jag har haft det i drygt två veckor nu, när det blir för stressigt och mycket på jobbet så sätter det igång. Det är inga kraftiga värkar och inte särskilt regelbundet, bara sådär lagom irriterande. :)
  • BIX
    Mariro skrev 2016-11-18 13:06:58 följande:
    Jo, alltså de viktgaste indikatorerna på att allt är bra (ingen blödning, bebis rör sig som vanligt) är ju uppfyllda, så det är ju superskönt! Jag var nämligen på infoträff på förlossningen där de sa att många kommer in under vintertid för att de har trillat på magen, och vill bara kolla ctg för säkerhetsskull. Och vanligast är ju att allt är helt ok, just för att bebis verkligen är skyddad där inne, men att man blir helt rädd själv :)
    Jag fick inte tag på bm och allt kändes helt normalt så tror inte det behöver kollas upp, skönt. Men tack för omtanken :)

Var det en bra infoträff och känns det bra inför förlossning? Jag har inte varit på infoträffen än, den är inte förrän i veckan.
Svar på tråden BF December 2016