• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Fian88
    mocha8676 skrev 2016-11-22 17:05:31 följande:
    Åh så trevligt! Tror inte min bm i min kommun erbjuder hinnsvepning.

Förra förlossningen är jag ganska så säker på att den startade pga en hinnsvepning av läkare hos förlossningen. Började med sten liten blödning och molande värk redan efter 30 min. Första riktiga värken kom 6 timmar senare och 11 timmar senare var dottern född på det beräknade förlossningsdatumet! Vet dock många som fått flera svepningar utan resultat..
    Fick en när jag väntade första sonen, på bf+2, och han föddes dagen efter:)
  • Ledilnaan

Jag tänker be min bm om hinnsvepning när jag ska till henne första veckan i december, hon gör det bara jag ber om det. Förra gången funkade det inte, men man vet inte, det är värt ett försök.

• Mariro
    Ledilnaan skrev 2016-11-22 21:31:41 följande:

Jag tänker be min bm om hinnsvepning när jag ska till henne första veckan i december, hon gör det bara jag ber om det. Förra gången funkade det inte, men man vet inte, det är värt ett försök.

När kan man be om hinnsvepning? Vid någon speciell vecka menar jag? För jag börjar bli rejält trött nu och väldigt redo för att bebis ska komma... sover extremt dåligt om nätterna. För att inte räkna med de 746373 ggr man behöver gå på toa så har jag dessutom börjat få extremt irriterande och ihållande mensmolvärk som gör att jag inte sover alls.
  • Fian88
    Mariro skrev 2016-11-23 07:13:09 följande:
    När kan man be om hinnsvepning? Vid någon speciell vecka menar jag? För jag börjar bli rejält trött nu och väldigt redo för att bebis ska komma... sover extremt dåligt om nätterna. För att inte räkna med de 746373 ggr man behöver gå på toa så har jag dessutom börjat få extremt irriterande och ihållande mensmolvärk som gör att jag inte sover alls.
    Oftast vill de inte göra det förrän tidigast på bf, men det skadar inte att fråga:). Min bm föreslog själv att vi gör det en vecka innan bf så jag tackar och tar emot:)
  • Ledilnaan
    Mariro skrev 2016-11-23 07:13:09 följande:
    Jag kommer vara i v37-38 när jag är där, sen är jag väldigt tveksam till att det ens kommer funka, men vi ska testa. Jag har ganska mycket förvärkar och väldigt jobbig foglossning som gör ont, så hon försöker hjälpa mig att få ut honom lite tidigare. Jag vill även veta om jag ens har öppnat mig.
  • Mariro
    Fian88 skrev 2016-11-23 07:56:47 följande:

Oftast vill de inte göra det förrän tidigast på bf, men det skadar inte att fråga:). Min bm föreslog själv att vi gör det en vecka innan bf så jag tackar och tar emot:)

Ledilnaan skrev 2016-11-23 10:14:49 följande:

Jag kommer vara i v37-38 när jag är där, sen är jag väldigt tveksam till att det ens kommer funka, men vi ska testa. Jag har ganska mycket förvärkar och väldigt jobbig foglossning som gör ont, så hon försöker hjälpa mig att få ut honom lite tidigare. Jag vill även veta om jag ens har öppnat mig.

Tack för svar. Antar att det såklart inte går att få en hinnsvepning för att man är trött haha. Känns inte som tillräcklig orsak. Får ta det vid nästa bm besök då graviditeten ska sammanfattas.
  • Mariro

Ni som har haft åderbråck/förstorade blodkärl i underlivet, hur gick det på förlossningen? Det känns liksom att om man tar i för kung och fosterland under krystningen så påverkas blodkärlen också, och jag har nån läskig bild framför mig att de ska spricka och man typ blöder en massa invändigt?? Någon med erfarenhet?

Ååh, nu vill jag bara ha förlossningen överstökad, är så himla oroad över saker. Kommer bebisen att må bra på en gång, kommer jag spricka, kommer jag få en bra barnmorska, kommer amning funka.. asså hjälp.

• Ledilnaan
    Mariro skrev 2016-11-23 15:01:02 följande:

Ni som har haft åderbråck/förstorade blodkärl i underlivet, hur gick det på förlossningen? Det känns liksom att om man tar i för kung och fosterland under krystningen så påverkas blodkärlen också, och jag har nån läskig bild framför mig att de ska spricka och man typ blöder en massa invändigt?? Någon med erfarenhet?

Ååh, nu vill jag bara ha förlossningen överstökad, är så himla oroad över saker. Kommer bebisen att må bra på en gång, kommer jag spricka, kommer jag få en bra barnmorska, kommer amning funka.. asså hjälp.

De har inte spruckit vid mina tidigare förlossningar, så tar förgivet att de inte kommer spricka nu heller, har inte hört talas om att de har spruckit för någon. Så det finns ingen risk att du ska börja blöda en massa invändigt.
    Din förlossning kommer gå galant Lyssna på bm och din kropp, så kommer det gå bra.
  • Babybluiee

Vi har pratat lite här hemma om vaccination, jag vet att det finns måååååånga åsikter men det är inte det jag vill fråga om..

Men om man nu skulle vaccinera sig, borde inte ens partner med göra det?

Menar skulle partnern bli sjuk smittas ju bebisen ändå?

• Andan
    Babybluiee skrev 2016-11-24 12:03:18 följande:

Vi har pratat lite här hemma om vaccination, jag vet att det finns måååååånga åsikter men det är inte det jag vill fråga om..

Men om man nu skulle vaccinera sig, borde inte ens partner med göra det?

Menar skulle partnern bli sjuk smittas ju bebisen ändå?

Om du som gravid vaccinerar dig så är chansen stor att bebis i magen även har fått skyddet!
Svar på tråden BF December 2016