• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tess1990

Men åh var till Mvc idag

Ingen protein i urinen, lågt blodtryck 110/70 (brukar ha 120/80) bra blodsocker och bra hjärtljud på bebis!

Men mitt hb är katastrof :( var 105 för 2,5 vecka sen och är nu nere i 93!? Trots att jag sen senaste provet varit jättenoga med att ta extra järn varje dag och försökt äta mer järnrikt

Avskyr dock nötkött/rött kött, äter de men inte så ofta och då bara lite, föredrar fläskkött, kyckling, fisk och skaldjur :/ äter en del qourn/soja/linser också

Sjunker de mer så kanske jag behöver järn injektion vid/efter förlossningen :( eller ännu värre blodtransfusioner, vilket skulle innebära att jag inte får donera bröstmjölk sen.. och ja risken att jag kommer må sämre vid/efter förlossningen är större

Bläää asså! Är de inte en grej så dyker en annan snart upp och snart är de dags att föda! 8 dagar till BF

• Babybluiee
    Miaairam skrev 2016-11-24 16:50:49 följande:

Det skadar ju inte. Tror det kostar 130:- för icke-riskgrupp att ta vaccinet. Jag har just tagit sprutan (3 minuter sedan!) och ville att mun sambo skulle ta också, för säkerhets skull. Men han vågar inte! :D

Haha tog också den idag, lika bra för jag hade aldrig förlåtit mig själv om bebis blivit sjuk för att jag inte gillar sprutor.. Dock fegade gubben ur xD
  • Cherry83
    Mariro skrev 2016-11-24 15:13:36 följande:
    Samma här, två nätter i rad nu. Fick tom för mig att klocka "värkarna" aka. mensvärken inatt då jag var så himla trött och förvirrad. Tog till slut en panodil och lyckades sova ett tag till. Jag hoppas verkligen att det är något som händer med tappen eller nått annat, och att det snart händer något på riktigt.
    Jag försökte också klocka men va så himla slut tog också 2 panodil har haft mensvärk idag under dagen också!

Tog en varm dusch vid lunch kändes skönt efteråt nu börjar värken komma igen!
    Sparar panodilen till ikväll vill inte ta för mkt hela tiden!

Hoppas att det inte blir att man går med såna pinvärkar länge utan att det händer något:)
  • Madeloo

Har 15 dagar kvar, dock är det high life i magen, mycket rörelse och ingen fixering än... Undra när den kommer, gick över 12 dagar med första så får väl ställa in mig på det igen....

• Y o L o

Spännande för alla er som kanske har något på gång!

Själv har jag sån hemsk foglossning att jag tänker ringa sjukhuset och försöka få ett tidigare datum för snitt. Står inte ut med smärtan.

• Y o L o

Hur har det gått? Har du fött idag?

Hoppas ni alla mår bra!

HJ0812 skrev 2016-11-21 20:29:22 följande:

1/12. När skulle du snittas?

• Cherry83
    Madeloo skrev 2016-11-24 20:46:29 följande:

Har 15 dagar kvar, dock är det high life i magen, mycket rörelse och ingen fixering än... Undra när den kommer, gick över 12 dagar med första så får väl ställa in mig på det igen....

Tänkte där med fixering min har inte fixerat sig men min barnmorska säger att den inte kommer att göra det heller tills förlossningen i och med att jag är omföderska!

Vad har din Bm sagt?
  • Madeloo
    Cherry83 skrev 2016-11-24 23:24:04 följande:

Tänkte där med fixering min har inte fixerat sig men min barnmorska säger att den inte kommer att göra det heller tills förlossningen i och med att jag är omföderska!

Vad har din Bm sagt?

Min har bara sagt att om vattnet går ska vi ringa förlossningen och säga att bebisen inte va fixerad så dom vet det, det kan nämligen bli så att navelsträngen kan hamna i kläm när huvet faller ner som en kork. Men sen sa hon också att det är vanligt att den fixerar sig i och med förlossningen på andra som du också skriver.
  • Y o L o

Oj va jobbigt med ditt hb. Hoppas det inte ska behöva komma till att du måste få blod. Iofs fick min mamma det med mig vet jag att hon sagt, men att det skulle hända nuförtiden har jag inte ens tänkt på.

Tess1990 skrev 2016-11-24 17:25:31 följande:

Men åh var till Mvc idag

Ingen protein i urinen, lågt blodtryck 110/70 (brukar ha 120/80) bra blodsocker och bra hjärtljud på bebis!

Men mitt hb är katastrof :( var 105 för 2,5 vecka sen och är nu nere i 93!? Trots att jag sen senaste provet varit jättenoga med att ta extra järn varje dag och försökt äta mer järnrikt

Avskyr dock nötkött/rött kött, äter de men inte så ofta och då bara lite, föredrar fläskkött, kyckling, fisk och skaldjur :/ äter en del qourn/soja/linser också

Sjunker de mer så kanske jag behöver järn injektion vid/efter förlossningen :( eller ännu värre blodtransfusioner, vilket skulle innebära att jag inte får donera bröstmjölk sen.. och ja risken att jag kommer må sämre vid/efter förlossningen är större

Bläää asså! Är de inte en grej så dyker en annan snart upp och snart är de dags att föda! 8 dagar till BF

• Tess1990
    Y o L o skrev 2016-11-25 10:30:34 följande:

Oj va jobbigt med ditt hb. Hoppas det inte ska behöva komma till att du måste få blod. Iofs fick min mamma det med mig vet jag att hon sagt, men att det skulle hända nuförtiden har jag inte ens tänkt på.

Fick en störtblödning strax efter förlossningen med sonen, dom beräknade den till 450ml (+150ml vid själva födseln) men med tanke på hur mycket jag fortsatte blöda sen och hur jag mådde så är jag helt säker på att jag förlorade en del över 1L blod :(

Dom tog aldrig något mer blodprov för att kolla hur de låg och jag ville bara bli lämnad ifred (och ljög tyvärr om hur jag mådde..) och de tog väldigt lång tid att återhämta mig från de, amningen, sömnbristen och ingen aptit gjorde de inte bättre heller..

Står redan i min journal att dom inte får låta mig åka hem utan att kolla blodvärdet men de gällde efter, nu måste dom även kolla extra innan och under förlossningen, många stick!
Svar på tråden BF December 2016