• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Ledilnaan
    Mariro skrev 2016-11-20 17:28:40 följande:
    Klart de ska lära sig. Men eftersom jag är nervös som jag är, man vet inte hur ont man kommer ha, det är första barnet osvosv, så prioriterar jag min egna bekvämlighet i första hand. Och ha mer folk i rummet än nödvändigt är ytterligare ett stressmoment för mig, så jag har tydligt skrivit att jag inte vill ha studenter. Grejen var också den att bm-studenterna var tydligen självgående (för det mesta) på den förlossningsavdelningen jag ska till, och det är de som får i uppgift att kolla allt och SEN rapportera till ordinarie bm, och det är jag 110% obekväm med. De är ju studenter trots allt.
    Aha, det kan jag förstå, jag skulle nog också vilja ha en ordinarie bm som bestämde, sen om det står en student bakom och kollar på, så gör det inte mig så mycket.
    När jag har fött så har de alltid varit två, men det vet du kanske redan!? En bm och en usk.

Jag längtar till förlossningen, samtidigt som jag vet vad som väntar och inte vill Men det ska bli så mysigt att få se den lille, när det nu startar, är 32 dagar kvar nu.
  • Y o L o

När jag var på förlossningen förra gången var min första bm jätteosäker, trasslade till sladdar o grejer. Kändes inte alls tryggt. Sen bytte de skift och då fick jag en uska som var jättegullig men lite fumlig, misslyckades 4 gånger med att sätta kateter på mig då det skulle bli akutsnitt.

Inga studenter men fumligt och osäkert intryck ändå hehe :)

Men ärligt talat var det mest min man som noterade detta och brydde sig, jag hade fullt fokus på annat :)

• Tess1990

En student förlöste mig med sonen, var en erfaren barnmorska i bakgrunden hela tiden + sköterska

Tyckte studenten var jättebra! Tyckte om henne mer än den erfarna då hon lyssnade och stöttade mig bättre ^^

Var även en student (manlig) som klämde på min mage och kollade huvudets position hos spec.mvc och bm studenter som kollade hur öppen jag var

Kunde inte ha brytt mig mindre egentligen, var för upptagen med mig själv och efter att ha legat med värkar i typ 2 dygn och blivit undersökt typ var 3-4e timme så tappade jag räkningen hur många som stoppade upp sin hand innan sonen föddes ^^

11 dagar till BF nu

Fick värk i ryggen och magen i lördags kväll men de gick över efter några timmar, så besviken!

Vill få igång de nu!

• Cherry83
    Tess1990 skrev 2016-11-21 05:05:24 följande:

En student förlöste mig med sonen, var en erfaren barnmorska i bakgrunden hela tiden + sköterska

Tyckte studenten var jättebra! Tyckte om henne mer än den erfarna då hon lyssnade och stöttade mig bättre ^^

Var även en student (manlig) som klämde på min mage och kollade huvudets position hos spec.mvc och bm studenter som kollade hur öppen jag var

Kunde inte ha brytt mig mindre egentligen, var för upptagen med mig själv och efter att ha legat med värkar i typ 2 dygn och blivit undersökt typ var 3-4e timme så tappade jag räkningen hur många som stoppade upp sin hand innan sonen föddes ^^

11 dagar till BF nu

Fick värk i ryggen och magen i lördags kväll men de gick över efter några timmar, så besviken!

Vill få igång de nu!

Hade faktiskt också en student under min första förlossning som va lite äldre hon hade jobbat som sjuksköterska i många år innan!
    Men som du sa hon lyssnade mer och va mer förstående och helt underbar:) Och jag bad henne stanna inne i rummet hela tiden och det gjorde hon faktiskt!
  • ciz

Kan man få havandeskapsförgiftning utan att det syns i urinen? Någon av er som har erfarenhet?:(

• Tess1990
    ciz skrev 2016-11-21 15:13:57 följande:

Kan man få havandeskapsförgiftning utan att det syns i urinen? Någon av er som har erfarenhet?:(

Tror faktiskt de, men ovanligt är de nog

Protein i urinen är ett tecken på att njurarna är påverkade, men de beror nog på hur blodtrycket är och vilka symptom man har i övrigt

Jag går på extrakontroller just för HF, och har haft synbortfall och lite tecken nu senaste tiden men trycket och urinen är just nu bra (fick högt blodtryck + protein i v.36 förra graviditeten men blev spontant bättre utan medicin sen, väldigt ovanligt!)
  • HJ0812
    ciz skrev 2016-11-21 15:13:57 följande:
    För att få diagnosen havandeskapsförgiftning krävs högt blodtryck i kombination men protein i urinen så det låter märkligt att ha det utan att det syns i urinen. Däremot kan urin visa olika beroende på när på dygnet det tas.
    Alvin 081121 Asta 130730 BF 1/12 -16
  • ciz
    Tess1990 skrev 2016-11-21 17:14:35 följande:

Tror faktiskt de, men ovanligt är de nog

Protein i urinen är ett tecken på att njurarna är påverkade, men de beror nog på hur blodtrycket är och vilka symptom man har i övrigt

Jag går på extrakontroller just för HF, och har haft synbortfall och lite tecken nu senaste tiden men trycket och urinen är just nu bra (fick högt blodtryck + protein i v.36 förra graviditeten men blev spontant bättre utan medicin sen, väldigt ovanligt!)

Blev du bättre under graviditeten eller efter åt utan medicin?
  • ciz
    HJ0812 skrev 2016-11-21 18:42:31 följande:

För att få diagnosen havandeskapsförgiftning krävs högt blodtryck i kombination men protein i urinen så det låter märkligt att ha det utan att det syns i urinen. Däremot kan urin visa olika beroende på när på dygnet det tas.

Ok.

Blodtrycket var inte för högt enligt gränsvärden ännu men skulle inte få stiga mera, har gått upp flera kg sedan senast och börjat svälla de senaste dagarna. Skulle bara fattas att det blev mera krångel nu:(
  • HJ0812
    ciz skrev 2016-11-21 19:14:36 följande:
    Ok.
    Blodtrycket var inte för högt enligt gränsvärden ännu men skulle inte få stiga mera, har gått upp flera kg sedan senast och börjat svälla de senaste dagarna. Skulle bara fattas att det blev mera krångel nu:(
    Jag var inlagd några dagar pga högt blodtryck och de ville se att det inte var havandeskapsförgiftning jag höll på att utveckla. Jag vet inte vilken vecka du är i men jag har också ökat i vikt snabbt de sista veckorna. På torsdag blir det planerat kejsarsnitt.
    Alvin 081121 Asta 130730
Svar på tråden BF December 2016