• Friedan

BF December 2016

Y o L o skrev 2016-06-13 19:28:08 följande:

Min dotter hinner bli 2 år o 10 mån när bebisen kommer, tror vi klarar oss utan syskonvagn. Eller vad tror ni andra? Vi har iofs hund o promenerar mycket men dottern gillar att gå!

Det beror nog på vad ni menar med att gå mycket. Är det gå i en 3-årings tempo med allt vad det innebär av att stanna och undersöka, vända om, stanna till osv så går det absolut utan syskonvagn. Ät det däremot en powerwalk på 5 km som ska genomföras varje dag oavsett väder och humör, ja då behövs vagn. Vi går väldigt mycket, snabbt och oavsett väder. Har haft mina i vagn tills de varit ca 5 år just för att kunna få med dem på dessa typer av promenader.
  • Friedan
    Fiamia skrev 2016-06-15 14:33:11 följande:

Hej på er alla!

Fler än jag som är sjuukt trött fastän vi gått in i 2a trimestern? Det visade sig att jag har jättelågt blodvärde så nu har jag börjat äta järntabletter. Lustigt hur jag inte kopplat ihop det tidigare, så här är det ju för mig varje graviditet,  att jag behöver järn tidigt.

Jag råkade vara inne på glukosbelastningstest hos bm häromdagen och då passade vi på att ta blodprover. Det var då hon upptäckte blodvärdet.

Men tänker på er andra, som inte kommer in vid den här tiden. Har ni fått ta prover? Annars kan det ju vara värt att kolla upp, om ni känner er extra trötta.

Jag är fortfarande otroligt trött! Mitt blodvärde brukar alltid vara rätt lågt men vid inskrivningen för ett par veckor sen hade jag även väldigt lågt på järndepån så jag började med järntabletter då. Vet inte om de hjälpt men jag känner mig inte speciellt mycket piggare

Hur kommer det sig att du gör glukosbelastning redan nu, brukar inte det göras senare?
  • Friedan
    Knyttan skrev 2016-06-15 20:26:29 följande:

I mitt fall så blev jag kallad till ett extra möte efter att jag blivit erbjuden en tjänst (och då talat om att jag var gravid) där rektorn betonade hur jobbigt det skulle bli eftersom just den gruppen låg efter och haft många olika lärare, samt talade om att en av de tidigare blivit sjukskriven pga stress. Skitfult. Om jag verkligen hade velat ha tjänsten skulle jag inte låtit mig påverkas men nu fanns det andra skäl som gjorde att jag tackade nej. Men rektorn betonade flera gånger att "jag tar inte tillbaka erbjudandet, jag vill bara att du ska tänka på att..."

Så otroligt illa gjort! Det här med graviditet och jobb är verkligen ett gissel. Min man är chef inom en kommunal verksamhet med nästan bara kvinnor och han berättar hur otroligt nervösa många är för att berätta och att dr nästan ber om ursäkt för situationen. Så tråkigt att det är så (och då är han ändå en chef som enbart är positiv och tycker det är kul att de anställda skaffar barn).
  • Friedan

Blir lite avis på er som är sötsugna, själv mår jag fortfarande så illa att det skulle vara kul om något, vad dom helst, smakade bra

• Friedan
    Fiamia skrev 2016-06-16 00:12:56 följande:

Hoppas det vänder snart för dig! Väntar också på att järntabletterna ska börja ta. Ja glukosbelastningen gör jag för att jag fött barn som har vägt strax över 4.5 kg, då kan man ha risk för diabetes. Man brukar göra två tester, ett tidigt och ett lite senare. 

Jag har också fött två stora barn men mindes inte att det var så tidigt, men det kanske det var. Min yngsta var däremot "normalstor" och efter lite diskussion med min bm kom vi fram till att jag slipper göra glukosbelastning den här gången
  • Friedan
    mocha8676 skrev 2016-06-16 13:30:20 följande:

Nu äntligen har jag sett den lilla! Kub imorse. Fick låg risk. Den lilla ville dock inte lyda Bm, så ultraljudet tog ca 35 min.. Mer tid för mig att se sötnosen! Beräknad till självaste julafton.. Samma dag som jag fyller 30 år! Vore en fin julklapp och present!!

Allt känns nu så verkligt. Det tycker mannen också. Fick genast en känsla av att vänta en pojke denna gången. En Erik som är bestämt sen flera år om vi skulle få en pojk. Tror på pojke då jag har betydligt mindre symtom denna gång. Har en flicka sen innan som heter Ellie och är 1 år och 4 månader. Men jag skulle bli lika glad om det blir en flicka till! Det återstår att se 29/7 som jag har fått rul inbokat till.

Vad härligt!

Hur är det egentligen att fylla år på julafton, som barn menar jag. Jag är beräknad till 22/12 och tänker på det här med julen och andra som säger stackars barn och liknande....
  • Friedan
    Fiamia skrev 2016-06-16 18:00:08 följande:

Åh va skönt att du slapp det! Det smakar ju verkligen pecka!!

Jag var så dum som tog upp det med bm på inskrivningen, typ"Jag behöver väl inte göra glukosbelastningen igen va?"... Haha smart!

"Jo det rekommenderar vi ju att du gör" sa hon då.

Är nästan säker på att jag hade "sluppit" om jag inte sagt nåt. Men hon lämnade ju det valet upp till mig ändå, så jag gör det nog inte igen (fick göra två sist, ett tidigt och ett lite senare) Det senare testet upplevde jag som äckligast. Kanske för att man var längre gången då.

Ja, verkligen äckligt! Jag har som sagt gjort det under två graviditeter och det har varit utmärkta värden. Tror snarare att barnen varit så stora för att de legat och gottat sig två veckor för länge. Yngsta kom på bf-dagen och var ju betydligt mindre. Jag kommer att få göra ett tillväxt-ul på slutet för att hålla lite koll.
  • Friedan
    HJ0812 skrev 2016-06-16 21:45:20 följande:

Är det någon som köpt vagn än? Jag köpte igår för det var 20 % just igår och då kunde jag inte låta bli. Den får stå kvar i butiken tom nov.

Vad roligt, vad köpte ni för vagn?
  • Friedan
    HJ0812 skrev 2016-06-16 21:54:02 följande:

En Bugaboo Buffalo. Sen fick jag lite panik och oroade mig för att den inte levde men imorse fick jag höra hjärtljuden hos BM så nu är jag lugn igen.

Åh, en sån ska (nog) vi också köpa. Måste bara iväg och kolla in en Kronan innan vi bestämmer oss.
  • Friedan
    Y o L o skrev 2016-06-17 05:20:38 följande:

Vaknade nu fast jag somnade efter 24. Har kub idag. Är riktigt nervös, vill knappt gå dit. Har börjat tänka på hur det gick i december (MA som upptäcktes på kub-ul). Nu har jag ju sett ett foster i v 9 men är sjukt nervös. Kommer knappt våga titta på skärmen. Usch va nervös jag är.

Håll tummarna för mig är ni snälla :/

Håller tummarna!!!!!
Svar på tråden BF December 2016