• Friedan

BF December 2016

Enligt appen jag har i telefon har jag idag avklarat 50% av graviditeten! Känns helt galet vad fort tiden gått. Idag ska jag sätta mig ner och skriva en lista på saker vi behöver ordna och sen börja beta av listan. 

Jag hoppas också på en inte allt för kall vinter. Mest för att slippa oroa sig för att vara ute med bebisen sen efter årsskiftet. Insåg dessutom igår att jag behöver en annan höstjacka också eftersom den jag har är lite figursydd och omöjligt går att knäppa över magen  

• Friedan
    Mariro skrev 2016-08-04 10:18:10 följande:
    Ja, och utbudet på gravidjackor för höst och vinter är ju sådär, allt ser... så fult ut. Och allt har antingen ett skärp eller dragsko. En av nackdelarna att vara höggravid på vintern.
    Ha, ha. Jag håller helt med, har också bara sett fula jackor hittills. Men tänker att det måste finnas snygga bara man letar tillräckligt....
  • Friedan
    Javas skrev 2016-08-04 14:37:38 följande:

Vi klurar på namn till lillbönan i magen, det är ju supersvårt! Är det någon av er som har bra idéer eller redan bestämt? Vi har en Algot sen tidigare, vet inte kön på liten :)

Vi har haft Sigrid som favorit fyra gånger, men inte ens den här gången blir det en Sigrid. Jag tycker att pojknamn är svårare men vi pratar om Eskil eller Tage. 
  • Friedan
    LyCKa55 skrev 2016-08-04 20:00:23 följande:
    Det är svåårt med namn! Vi har funderingar på Sackarias och Julius. Jag gillar Milton också.

Här är föresten en bild på lilla magen:)
    Fin magbild! 
  • Friedan

Jag har inte kommit till skott och tecknat försäkring än, men kommer ta Trygg Hansas utökade. Har alla våra försäkringar där och det har alltid fungerat smidigt de gånger vi behövt använda dessa. 

• Friedan

Jag har ju både söner och en dotter sedan tidigare och tycker inte att det är någon som helst skillnad i vare sig känslor, tankar eller vad man kan göra med barnen. Mina är tonåringar nu och de enda skillnaderna de har är att de är olika individer. Inget som har med kön att göra. Däremot tror jag att många föräldrar har olika föreställningar på pojkar och flickor och att det skapar olikheter hos barnen. 

För oss spelade det ingen som helst roll men makens första kommentar var "lite skönt med en kille, det blir ju enklare att byta blöjor". 

• Friedan

Jag är förövrigt väldigt förtjust i rosa och mina söner har haft mängder med rosa kläder, rosa barnvagn osv. Rysch-pysch har jag iofs aldrig gillat så de har de inte haft. Men man kan tänka lite utanför boxen också  

• Friedan
    LyCKa55 skrev 2016-08-07 08:10:26 följande:
    Det är så tråkigt numera att såfort man uttalar sig om något som har med kön att göra så ska det bli sura miner o prat om känsneutralt o hen osv. Alla måste inte tycka så för att samhället bestämt sig för att alla är precis likadana oavsett kön. Klart det inte avgör alla ens egenskaper men vi har faktiskt olika kön o det ger vissa skillnader.
    Fast dessa skillnader sitter mellan benen och inte i huvudet. Jag blir också rätt provocerad när människor lägger värdering i vilket kön jag och mina barn har, vi är främst individer och inte ett kön. Och det har förövrigt ingenting med det utmärkta ordet hen att göra!

Tyvärr bidrar inställningen till att "flickor är så och pojkar så" till att både barn och vuxna far illa och det tycker jag är viktigt att motarbeta. 
  • Friedan
    Pimpinellan skrev 2016-08-07 09:41:23 följande:

Fattar inte hur man ens kan önska ett specifikt kön på barnet. För mig gäller ett levande barn och jag kunde inte bry mig mindre om kön. Ni verkar ta för givet att ni ska få barn, men se det vet egentligen ingen av er. Jag är lika rädd för missfall fortfarande och blundar varje gång på toa av skräcken för blod. Känner mig inte hemma här alls...

Såklart vill vi alla ha ett levande barn, och hur mycket man oroar sig och tänker på vad som kan gå fel är nog väldigt olika.

Jag är inte speciellt orolig utan utgår från att allt ska gå bra, och händer något som gör att det går åt skogen är det fruktansvärt men jag vill glädjas i nuet. 
  • Friedan

Nu har vi varit och köpt spjälsäng! Känns lite tidigt men vi hittade en jättefin begagnad precis som vi ville ha, med alla tillbehör för ett pangpris. Stod i valet och kvalet om att ställa in den i förrådet eller i vårt sovrum men nu står den i sovrummet..... Jag vill glädjas och njuta och jag blir glad i hela kroppen av att se sängen och tänka på att det snart kommer en bebis

Svar på tråden BF December 2016