• Friedan

BF December 2016

Vi gick och köpte de första plaggen efter kub-ul. Jag är ju sån som köper det jag tycker är snyggt oavsett om barnet har snippa eller snopp

Efter rul tänker jag börja köpa klart kläder och grejer. Vill inte att december ska komma med allt annat som det innebär utan att vi fixat klart för bebisen.

• Friedan
    Y o L o skrev 2016-06-28 22:34:23 följande:

Om ni promenerar en längre stund (tex idag 75min) får ni ont i ryggen o höfter då? Jag blev helt slut i både rygg o höfter samt även ganska trött i fötterna o benen.

Frågar pga att jag börjar tro att jag kommer få foglossning igen och undrar då om typ Alla blir trötta i rygg o höfter eller om det är kopplat till den förbannade foglossningen.

Jag är gravid för femte gången och har aldrig haft foglossning. Ont i rygg och höfter däremot och att gå 75 min skulle mörda mig just nu! Så nog kan man ha ont även utan foglossning, tyvärr.
  • Friedan
    Mariro skrev 2016-06-30 13:59:11 följande:

Aha, jag fick för mig att man måste bestämma i förväg hur man ville ta ledigt, och det är ju typ omöjligt. Då vet jag det! Skönt att semestern fortf "gäller", då sparar man ju föräldradagar där.  

Det bästa kanske vore att gå direkt till FK och bara ställa alla sina frågor och få hjälp där.

Det hänger ju på hur flexibel din arbetsgivare är men generellt sett måste man meddela senast 3 månader innan. Och för planeringen är det ju bra att så tidigt som möjligt meddela sina planer. Däremot behöver man ju inte bestämma hur många fp-dagar man tar ut (iaf inte under första året).

På min arbetsplats rekryteras det vikarie för mig för fullt just nu för att hen ska hinna "gå bredvid" några månader innan jag går hem.
  • Friedan

Ang att se fram mot föräldraledigheten så är jag lite dubbel. Tycker det varit rätt trist tidigare gånger trots att jag och pappan då lyckats pussla ihop tiderna så att vi båda jobbat halvtid stor del av tiden. Den här gången har vi andra jobb och "måste" ta längre sammanhängande perioder för att det ska fungera. Jag kommer ta de första 10 månaderna och det känns oerhört länge tycker jag.

• Friedan

Bra tips att försöka vara båda hemma i början! Dubbeldagar fanns inte när mina andra barn föddes (och jag har inte förstått riktigt vad det är) men vi har sparat och prioriterat att båda kan vara hemma samtidigt i början och det är guld värt!

• Friedan
    Miaairam skrev 2016-06-30 16:52:16 följande:

Dubbelsegrar är att båda kan vara hemma samma dag med fp för samma barn. Dock dras två dagar för en dag, så att säga. Vi använde dem inte utan båda var hemma ändå vissa dagar, en med fp och en utan. Beror ju på vad ekonomin tillåter, men ville inte förbruka dubbelt...

Tack för förklaringen! Då kommer vi inte heller ta dubbelt, det är guld värt att ha sparat dagar tills de blir lite äldre också.
  • Friedan
    Y o L o skrev 2016-06-30 18:01:34 följande:

Har ni som väntar första barnet kollat era avtal på jobbet? Jag som tjänsteman fick 10% av min lön första 6 månaderna. Jag var den första på mitt jobb som sa till om detta, ingen annan hade vetat om att det fanns ens, knappt ens hon som gjorde lönerna. Så värt för er att kolla upp sånt!!

Samma för mig, det är toppen!
  • Friedan

Jag räknar med att jobba november ut (bf 22/12) och sen tar jag semester hela december. Känns lyxigt att jag haft möjlighet att spara på mig och tycker att det passar bra att ta ut nu. Alla mina äldre går i skolan och tar sig hem och dit själva så det kommer verkligen bara bli att ligga hemma på soffan hoppas jag!

• Friedan
    Pimpinellan skrev 2016-07-01 16:13:32 följande:

Vågar mig nog in här nu efter att ha sett en levande bebis på UL i onsdags!!  Först nu kan jag säga att jag är gravid. Men min historik av 10 års försök, oändliga IVF.er och ED och flera missfall har det inte varit givet att komma ända hit. Inte följt tråden, men får väl läsa ikapp litegrann vart efter.

B.f 2/12 och det blir säkerligen tidigare, men platsar väl ändå hoppas jag.  

Stort grattis, välkommen hit!
  • Friedan

Jag har mitt RUL den 26/7 och längtar! Tänker åka och köpa säng med tillbehör direkt efter om allt ser bra ut

Ang rörelser så är jag kanske trögare än andra men jag har aldrig känt något allt förrän runt v. 20. Så än har jag inte börjat oroa mig för det.

Svar på tråden BF December 2016