• Friedan

BF December 2016

Här är en till som gillar begagnat. Finns så mycket i nyskick på tex Blocket så det känns bara dumt att betala fullpris. Det jag köper nytt är sånt jag inte hittar begagnat men jag kollar alltid begagnatmarknaden först efter att jag bestämt vad vi ska ha. Vagn kommer vi däremot att köpa ny eftersom det är en helt ny modell och det knappt finns några begagnade (men dyker det upp en så gärna).

• Friedan

Fler tips ang begagnat. Många säljer kläder i stora paket för en bråkdel av vad det kostar att köpa nya och till en nyfödd slits de knappt och det är bara bra om gifterna i textilerna är borttvättade. Jag har till mina äldre barn köpt i princip alla bebiskläderna begagnade. 

• Friedan

Ang vikten så gick jag upp 30 kg med första barnet, tappade 20 av dem efteråt och det var rätt klädsamt med de 10 extra eftersom jag vägde 47 kg vid inskrivningen den gången. Under de andra graviditeterna har jag gått upp 20 kg och sen ner 20 kg utan större ansträngning så jag bryr mig inte nämnvärt om hur mycket/lite jag går upp. Det viktiga är att man mår bra. 

Idag har jag varit på Babyproffsen och köpt både sängkläder och spjälskydd. Hade inte tänkt köpa sånt nytt med tanke på att bebisen förmodligen knappt kommer att använda sängen men det var halva priset så jag kunde inte låta bli  

• Friedan

Jag är imponerad över er som orkar träna och springa! Själv har jag legat på soffan och mått pyton sedan jag blev gravid, och går jag ut på en promenad blir jag trött/illamående och andfådd rätt snabbt. Längtar tills bebisen är ute så att jag orkar röra på mig som vanligt igen. 

• Friedan
    Y o L o skrev 2016-07-30 21:58:33 följande:

Jag blir galen, har åkt in akut 2 gånger senaste veckan pga tungt att andas. De kan inte göra så mycket för mig då jag är gravid. Vill bara försvinna ur min kropp, orkar inte mer. Har astma o allergi så äter maxdos med mediciner men det hjälper inte. Orkar inte mer, bryter snart ihop. Tanken på att det är 20 veckor kvar av graviditeten får mig att börja grina typ.

Någon mer med astma som fått ett helvete nu under graviditeten?

Jag har inte astma eller några såna problem, men fy vad jobbigt det låter! Finns det inget mer de kan göra? Finns det något hopp om att det kan bli bättre till hösten (jag tänker med annat väder och så)?
  • Friedan

Jag har två veckor kvar av min ledighet och det känns ok att gå tillbaka till jobbet. Har ett jobb där jag kan styra både mina arbetsuppgifter och arbetstider rätt mycket själv. Däremot har vi två gånger i månaden heldagsmöten (ca 9-17) då jag måste sitta med hela tiden och jag omöjligt kan styra när det ska vara paus. Och dessa bävar jag lite för. 

Den här sommaren tog jag nästan bara föräldradagar för min 7-åring så jag har 5 veckors semester kvar som jag tänker ta i december. Längtar tills sista november då jag tänker packa ihop mitt och gå hem för 10 månaders "ledighet"  

• Friedan

Ha, ha. Jag som sa att vi bara ska köpa begagnat. Idag har vi varit och köpt nytt skötbord och beställt en ny vagn. Så kan det gå. Men det var superrea så kostnaden blev ungefär som att köpa begagnat  

Min man börjar jobba i morgon och är redan lite stressad över hösten, tiden och när vi ska hinna köpa saker som säng och babyskydd. Nu kan han pricka av några grejer i alla fall....

• Friedan
    Marialia skrev 2016-07-31 19:01:31 följande:

Har rul imorgon och är så nervös. Tänk om det visar något? Samtidigt har jag en livlig en i magen som buffar runt så lever gör den i allra högsta grad!

Har köpt lite småsaker men om allt ser bra ut imorgon så kommer vi nog köpa lite mer. Ska sy lite saker och vill börja med det ganska snart så jag inte känner mig stressad senare!

Hoppas att allt ser bra ut idag! Vad ska du sy för något? Jag gillar att sy och tar gärna emot tips på saker att göra. Ett babynest ska jag försöka knåpa ihop och så har jag redan virkat två snuttisar och påbörjat en filt till vagnen. 
  • Friedan
    Emmask skrev 2016-07-31 17:58:44 följande:
    Haha. Man ska ha is i magen när det gäller begagnat, aldrig stressa. Babyskydd är ju bra att ha innan vecka 30 men spjälsängen använde vi inte förrän dottern var flera veckor, och knappt ens då (intill vår säng). Ett tips är att köpa en med öppningsbar sida och höjbar botten så att den kan stå kloss i kloss med er säng.
    Nä, vi har knappt använt spjälsäng alls men vill ändå ha den på plats  

Vi kommer ha bebisen mellan oss i sängen som vi haft de andra, för oss som delar på nätterna är det enklast och vi behöver inte lyfta eller flytta någon. Annars om man ensam ska ta bebisen håller jag med om att det nog är fiffigt att ställa spjälsängen kloss mot sin egen säng. 
  • Friedan

Kul att fler varit på RUL och fått fina besked! 

Jag såg precis att det till och med finns en april -17 tråd nu. Helt otroligt och ger en bra känsla för att december faktiskt är snart. Tycker det känns som igår när jag testade positivt och så finns det nu blivande föräldrar som ska få flera månader efter  

Svar på tråden BF December 2016